• Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 11:02:26 följande:

Nej det är bara nyfikenhet över vad som händer i hans liv.

Prata med honom då istället för stt bryta brevhemligheten och tjejgissa.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:32:50 följande:

Går också mot strömmen.

Först och främst: Ställ inte relationsfrågor på familjeliv.

Du ser själv varför här i tråden.

Du får inga vettiga svar utan bara giftiga svar från förbittrade, genomruttna personer som suttit här dygnet runt i över 10 år och lever för att ta ut sitt hat på alla som ens har en relation.

Till din fråga:

Att ljuga om kontakt med andra är ALDRIG ok. Att ljuga för att man är konflikträdd är aldrig ok. Det är lugnt att du snokat, din magkänsla sa att han inte var ärlig och du hade rätt.

Med personer som ljuger måste man snoka. Annars går det som för dom som efter 20-30 år får reda på att dom levt i en lögn hela tiden. Man måste ta eget ansvar och kolla upp en dålig magkänsla. Är den befogad kommer partnern inte säga något ändå.

För det första så säger ditt nedlåtande trams om alla som inte är lika efterblivna som dig själv mer om dig än om de som svarat i tråden. För det andra är det inte bara oförsvarligt utan också olagligt att mobilsnoka. Plus innebär att man väljer att vara fullständigt respektlös inte bara mot sambon utan mot alla som han kommunicerar med.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:40:24 följande:

Nej det är inte dataintrång att läsa en partners sms. Lyssna inte på arbetsbefriade idioter..

Nej, det är brytande av brevhemlighet och ett ganska allvarligt brott. I övrigt lägg ned dina medvetet genomkorkade transförolämpningar.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 08:57:31 följande:

Nej det vågar jag inte erkänna för jag skäms så över att jag gör det.

Tror du han upplever det som kontroll att jag frågat om han pratat med någon? Usch vad jobbigt isåfall..

Fast så så fall är det ju du som förutom att välja att bara kriminell och kränka hans och hans samtalspartners integritet, också väljer att föra honom bakom ljuset.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 11:12:45 följande:

Ojojoj... usch jag skäms ännu mer nu. Jag fick mig en riktig tankeställare här. Vilket kontrollbehov jag faktiskt har. Ska försöka göra mitt bästa för att lägga ner mobilkollen nu.

Även om vi inte haft några vidare konflikter än så jag vet inte varför han skulle tro att jag skulle bli sur.

Vadå försöka? Det är bara att sluta omedelbart. Det är kränkande, oförskämt, olagligt och oförsvarligt och ett medvetet val varje gång du gör det.
  • Anonym (K)

Sluta snoka och sök professionell hjälp!

• Anonym (Fundersam)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 13:04:56 följande:

Fast så så fall är det ju du som förutom att välja att bara kriminell och kränka hans och hans samtalspartners integritet, också väljer att föra honom bakom ljuset.

Jag kollar endast konversation mellan honom och exet.

Ok jag vet att det är hemskt det jag gör men jag söker konstruktiva svar här, inte påhopp.

Har du roligt nu?
  • Anonym (Fundersam)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 13:06:01 följande:

Vadå försöka? Det är bara att sluta omedelbart. Det är kränkande, oförskämt, olagligt och oförsvarligt och ett medvetet val varje gång du gör det.

Ja det är jättelätt för andra och säga. Kan tänka mig att du har rent mjöl i påsen själv alltid alla gånger. Grattis till dig åh du helige.

Jag har aldrig snokat i mina tidigare relationer på samma sätt. Har bara haft en konstig känsla kring exet som jag antagligen behöver reda ut på något sätt.
  • Anonym (Fundersam)

Intressant.

Här blottar jag mig och skriver om en sida jag skäms för men många av er kan verkligen inte ge konstruktiva svar utan verkar njuta av att hoppa på och stampa på detta som jag uttryckligen skäms över.

Vilka översittarfasoner från självgoda människor som säkert tycker att ni själva alltid gör allting rätt.

Grattis till er!

Jag vet precis vad jag ska göra nu iaf.

• Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 15:28:58 följande:
    Jag kollar endast konversation mellan honom och exet.

Ok jag vet att det är hemskt det jag gör men jag söker konstruktiva svar här, inte påhopp.

Har du roligt nu?
    Fast det är ju sant. Det är olagligt att läsa andras post/sms/e-post och du väljer att föra honom bakom ljuset när du inte berättar det. Du kräver ärlighet av honom, men väljer att inte vara ärlig tillbaka. Och det lirar ju inte riktigt.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...