• Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • Anonym (Herregud)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 15:55:43 följande:

Nu är du helt ute och cyklar. Det är kriminellt att läsa andras e-post och sms, relevanta lagrum återges på flera ställen i tråden. Och det är att föra sin partner bakom ljuset att snoka och inte berätta det. Dina tramsgissningar kan du vänligen sluta med, har en utmärkt relation där jag pratar med min partner, istället för integritetskränka.

Nomanisanisland skrev 2018-02-06 12:59:32 följande:

För det första så säger ditt nedlåtande trams om alla som inte är lika efterblivna som dig själv mer om dig än om de som svarat i tråden. För det andra är det inte bara oförsvarligt utan också olagligt att mobilsnoka. Plus innebär att man väljer att vara fullständigt respektlös inte bara mot sambon utan mot alla som han kommunicerar med.

Nomanisanisland skrev 2018-02-06 13:01:26 följande:

Nej, det är brytande av brevhemlighet och ett ganska allvarligt brott. I övrigt lägg ned dina medvetet genomkorkade transförolämpningar.

Du ska nog läsa igenom dina inlägg till ts innan du hävdar att andra förolämpar dig. Ditt bidrag i tråden är lägst hittills av vad jag sett på forumet. Det är bara för andra att trycka på ?visa endast?.

Jag har rätt bra koll på juridik genom mitt jobb och kan lugna ts med att hon inte begått ett brott.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 15:59:44 följande:

För det första så säger ditt nedlåtande trams om alla som inte är lika efterblivna som dig själv mer om dig än om de som svarat i tråden. För det andra är det inte bara oförsvarligt utan också olagligt att mobilsnoka. Plus innebär att man väljer att vara fullständigt respektlös inte bara mot sambon utan mot alla som han kommunicerar med.

Du ska nog läsa igenom dina inlägg till ts innan du hävdar att andra förolämpar dig. Ditt bidrag i tråden är lägst hittills av vad jag sett på forumet. Det är bara för andra att trycka på ?visa endast?.

Jag har rätt bra koll på juridik genom mitt jobb och kan lugna ts med att hon inte begått ett brott.
    Mina inlägg till TS är sakliga, om än inte gulliga. Du började själv med att kalla folk för genomruttna och idioter, så blanda inte bort korten. Du har uppenbarligen ingen juridisk koll på just det där området.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:32:50 följande:

Du får inga vettiga svar utan bara giftiga svar från förbittrade, genomruttna personer som suttit här dygnet runt i över 10 år och lever för att ta ut sitt hat på alla som ens har en relation.

Med personer som ljuger måste man snoka. Annars går det som för dom som efter 20-30 år får reda på att dom levt i en lögn hela tiden. Man måste ta eget ansvar och kolla upp en dålig magkänsla. Är den befogad kommer partnern inte säga något ändå.

Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:40:24 följande:
    Nej det är inte dataintrång att läsa en partners sms. Lyssna inte på arbetsbefriade idioter..

Som sagt, se ovan hur du själv uttrycker dig.
  • Anonym (Lagen)

Det betvivlar jag starkt att du har eftersom det är olagligt att snoka i någon annans telefon. Men eftersom du har så bra koll på juridik kan du säkert länka till något som stöder din tes. 
  • Anonym (Johanna)

Jag vet inte varför han väljer det men jag vet att jag aldrig hade accepterat en partner som ljuger för mig. Säger inte det för att du ska göra slut dock, vet ju inte hur du känner inför allt detta. Känner med dig, jag hade känt mig väldigt chockad och ledsen av att upptäcka liknande.

• Anonym (Johanna)

Vad den här tråden är urspårad, varför snackas det om brott och kriminalitet?
  • Anonym (Lagen)

Förutom det jag redan länkat till så kommer ett ett rättsfall där personen dömdes för just dataintrång då denne olovligen läste exets SMS.

Är det fortfarande inget brott att läsa SMS? Ska du kalla mig idiot igen eller kanske, kanske medge att du inte har så bra koll som du tror?

www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fotograferade-exets-sms-doms-for-dataintrang
  • Nomanisanisland
    Anonym (Johanna) skrev 2018-02-06 16:18:48 följande:

Jag vet inte varför han väljer det men jag vet att jag aldrig hade accepterat en partner som ljuger för mig. Säger inte det för att du ska göra slut dock, vet ju inte hur du känner inför allt detta. Känner med dig, jag hade känt mig väldigt chockad och ledsen av att upptäcka liknande.

Och jag hade nog övervägt att göra slut med någon som dels telefonsnokade och dels dolde snokandet för mig; det vill säga som krävde betydligt mer ärlighet och öppenhet än hon var beredd att ge.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Johanna) skrev 2018-02-06 16:20:12 följande:
    Vad den här tråden är urspårad, varför snackas det om brott och kriminalitet?
    Därför det är kriminellt att läsa andras post/e-post/sms, bland annat för att man inte bara kränker den vars post man läser, utan också alla som skriver till henne eller honom.
  • Anonym (Johanna)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 16:21:02 följande:

Och jag hade nog övervägt att göra slut med någon som dels telefonsnokade och dels dolde snokandet för mig; det vill säga som krävde betydligt mer ärlighet och öppenhet än hon var beredd att ge.

Jaha? Jag vet inte vem du är och är inte intresserad av dig, förstår bara att det känns hemskt att finna att ens man ljuger för en.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...