• Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 15:36:26 följande:
    Ja det är jättelätt för andra och säga. Kan tänka mig att du har rent mjöl i påsen själv alltid alla gånger. Grattis till dig åh du helige.

Jag har aldrig snokat i mina tidigare relationer på samma sätt. Har bara haft en konstig känsla kring exet som jag antagligen behöver reda ut på något sätt.
    Jag säger inte att det är lätt, men att det är det enda rimliga. Det går inte hävda att snokandet är ett tvång, alltså är det ett val. Och är det ett val att göra det, går det också att välja att avstå från att göra det. Och ja, du behöver förmodligen reda ut det, men att telefonssnoka är inte lösningen. 
  • Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 15:28:58 följande:
    Jag kollar endast konversation mellan honom och exet.

Ok jag vet att det är hemskt det jag gör men jag söker konstruktiva svar här, inte påhopp.

Har du roligt nu?
    Och nej jag har inte roligt. Och jag har gett flera konstruktiva förslag. Sluta snoka, funderar på om det är något viktigt och ta i så fall upp det i samtal med din man. Påhoppen står du nog för själv.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 15:36:26 följande:
    Ja det är jättelätt för andra och säga. Kan tänka mig att du har rent mjöl i påsen själv alltid alla gånger. Grattis till dig åh du helige.

Jag har aldrig snokat i mina tidigare relationer på samma sätt. Har bara haft en konstig känsla kring exet som jag antagligen behöver reda ut på något sätt.
    Fast det jag skriver är ju sant. Det är allt detta att snoka i andras telefoner. Det får du leva med att folk påpekar.
  • micromat

Är egentligen inte ett dugg konstigt att han inte berättar något när du snokar och luskar. Jag skulle inte heller berätta om jag vore i hans sits. Tycker snarare att du skulle va glad över att bonussonens föräldrar komner överens så bra. Det är ju sådär man skulle ha det, att man kan kolla läget titt som tätt utan massa tjafs och bråk.

Lägg ifrån dig såna där tankar; svartsjuka och misstänksamhet föder bara negativitet och det går ut över er alla och hela relationen till slut.

• Anonym (Herregud)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 12:59:32 följande:

För det första så säger ditt nedlåtande trams om alla som inte är lika efterblivna som dig själv mer om dig än om de som svarat i tråden. För det andra är det inte bara oförsvarligt utan också olagligt att mobilsnoka. Plus innebär att man väljer att vara fullständigt respektlös inte bara mot sambon utan mot alla som han kommunicerar med.

Ja gud vad konstruktivt du skriver. Det här hade jag lätt kunnat anmäla men jag väljer att låta det stå kvar så att alla kan se hur fint du uttrycker dig med grova förolämpningar och personangrepp.
  • Anonym (Herregud)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 13:01:26 följande:

Nej, det är brytande av brevhemlighet och ett ganska allvarligt brott. I övrigt lägg ned dina medvetet genomkorkade transförolämpningar.

Ännu ett exempel på din ton i tråden.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 15:54:35 följande:
    Ja gud vad konstruktivt du skriver. Det här hade jag lätt kunnat anmäla men jag väljer att låta det stå kvar så att alla kan se hur fint du uttrycker dig med grova förolämpningar och personangrepp.
    Fast det var ju du som började med att kalla de som hade bättre koll på lagen än du själv för idioter och en massa annat trams. Och sedan kommer du och gnäller när du får svar i samma ton.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:32:50 följande:

Går också mot strömmen.

Först och främst: Ställ inte relationsfrågor på familjeliv.

Du ser själv varför här i tråden.

Du får inga vettiga svar utan bara giftiga svar från förbittrade, genomruttna personer som suttit här dygnet runt i över 10 år och lever för att ta ut sitt hat på alla som ens har en relation.

Till din fråga:

Att ljuga om kontakt med andra är ALDRIG ok. Att ljuga för att man är konflikträdd är aldrig ok. Det är lugnt att du snokat, din magkänsla sa att han inte var ärlig och du hade rätt.

Med personer som ljuger måste man snoka. Annars går det som för dom som efter 20-30 år får reda på att dom levt i en lögn hela tiden. Man måste ta eget ansvar och kolla upp en dålig magkänsla. Är den befogad kommer partnern inte säga något ändå.

Du dömer alltså ut alla som inte har fel om vad lagen säger som genomruttna och kommer sedan och bölar över att du får svar på tal. Moget?
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 15:55:59 följande:
    Fortfarande ett svar på att du kallar alla som inte har lika fel som du själv för genomruttna och idioter. Sopa framför din egen dörr och läs på lite. Det är olagligt att läsa andras post, såväl elektroniskt som på papper.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 15:55:59 följande:
    Och det är en medvetet korkad (eftersom andra redan har talat om för dig vad det står i lagen) tramsförolämpning. En spade är en spade även om du kallar den för en kratta.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...