• Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • Anonym (??)

Varför kallar du det att mörklägga?
    Jag redogör inte för alla jag pratar med till min man och han inte till mig. Vi träffar båda och pratar med alla möjliga om dagarna.
    Du vet ju att han har kontakt med exet angånede barnen, vilket de måste. Varför måste han redogöra för varje kontakt elelr samtal de har?

• Anonym (Fundersam)
    smulpaj01 skrev 2018-02-06 09:46:15 följande:

Jag skulle uppleva en fråga om jag hade pratat med någon under kvällen som extremt märklig och kontrollerande. Varför frågar man något så konstigt om man inte är extremt svartsjuk och osäker?

Förstår att han mörkar det hade jag också gjort om jag nu ville stanna i ett sånt förhållande ens.

Har kommit många svar nu så får se om jag hinner svara alla.

Jag frågar för att jag är nyfiken på samtal och funderingar som han har haft under dagen. Jag berättar vilka jag pratat med också. Även de få gånger det råkar inbegripa mitt ex. Och jag har aldrig uppvisat någon irritation över att han har kontakt med sitt ex mer än kanske nån gång när hon ringt tidigt en helgmorgon Och då var det tidpunkten jag ifrågasatte och inte samtalet i sig.
  • Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-02-06 09:27:15 följande:

Det beror ju helt på hur du frågar och hur ofta. Du kan ju fundera lite på varför du frågar just det? Att höra sig för hur den andres dag har varit är ju normal omtänksamhet och då berättar man ju ofta om man haft ett viktigt, roligt eller intressant samtal. Är det inte tillräcklig information? Eller vill du ha koll på vilka ha pratar med?

Nej det är bara nyfikenhet över vad som händer i hans liv.
  • Anonym (mmm)

TS, ni bor inte ihop. Du kan aldrig veta exakt att han gör, inte ens om han svarade ärlig skulle han kunna redogör för exakt allt.
    Inte ens när man bor ihop vet man exakt allt den andra gör.

Har du alltid haft detta kontrollbehov i tidigare relationer eller bara nu? har du funderat på varför, i så fall? (alltså oavsett svaret)
    Kanske dags att prata med en terapeut och reda ut varför du vill veta de här sakerna?

Jag och min man har båda varit gifta förut, det är stundtals mkt kontakt med främst hans ex (mkt problem där) men även jag har periodvis haft mkt kontakt trots att vi har tonåringar, men det har varit en hel del kring skolan bl.a). Varken jag eller min man redovisar precis allt vi skrivit eller talat om med våra ex, de är inte viktiga för vår relation och skulle vi känna oss tvungna att dra allt, skulle vi inte prata om annat och det skulle överskugga det som är viktigt i vårt liv.

Vad skulle hända om din särbo började redogöra för allt de har kontakt om - tror du inte att det bara skulle jaga upp dig och du skulle kräva att få veta ännu mer? Förstår du?
    Du mår bäst av att sluta tänka på detta. Om du inte misstänker honom för att ha känslor för exet så borde det här inte vara ett bekymmer. 

• Anonym (Bonusmamma)
    NELJ skrev 2018-02-06 10:32:56 följande:

Där är man ju olika. Mina barns pappa är en toppenpappa och jag litar på honom i väldigt många avseenden men han är också glömsk och disträ. Vi har en gemensam kalender men jag påminner honom om de viktigaste sakerna ändå för annars är risken stor att han missar det. Han åker till kontoret och försvinner in i sin jobbubbla...

I början, efter skilsmässan, blev jag frustrerad och tyckte att han inte tog ansvar men har sen insett att det är bäst för barnen, för mitt blodtryck och för pappans välmående om jag messar eller ringer innan. Han har sagt uttryckligen att han uppskattar att jag gör det. Vad hans nuvarande flickvän tycker om det vet jag inte men hon har också barn och jag hoppas hon förstår att det här handlar om barnen.

Då gör ju ni det för ni har kommit överens om det. Min sambo blir bata frustrerad. Dom hade också gemensam kalender men när hon började lägga sig i mer och mer tog han bort den. Ex så påminde hon vilka kläder dom borde ha på sig vid dåligt väder,utflykter osv. Hon har slutat nu och vet du vad? Han klarar sig själv. Hon lägger sig tyvärr fortfarande i tex som Hon anmäler till matcher på vår vecka utan stämma av. Kan fortsätta i oändlighet. Bestämmer vilka skor barnen ska ha på sig här, hur läxor ska göras. Och hon "gör det för barnen" när jag kom in i bilden tröttnade sambon på allt tjat, han ville lägga sin tid på mig och barnen. Inte tillfredsställa hennes kontrollbehov
  • Anonym (Fundersam)
    Jonnynilsson skrev 2018-02-06 09:49:03 följande:

Först och främst säger lagen: 

Om någon olovligen läser annans e-post eller sms så kan gärningen bestraffas som datorintrång eftersom båda handlingarna innebär att man bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiseradbehandling (BrB 4 kap 9c§).

Sen till det som du egentligen funderar på:

Varför har han kontakt med exet som han inte inte berättar om?

Han kanske märkt att du är svartsjuk och vill inte ta konflikten med dig.

Han kanske anser att det inte angår dig.

Så antingen låter du din svartsjuka ta överhand och ert förhållande kommer att lida eftersom du inte kan få det ur huvudet och ständigt tänker på det.

Eller så gör du något åt det. För att ett förhållande skall fungera och utvecklas behöver man kunna kommunicera med varandra. Kan man inte är förhållandet dödsdömt. Så ta tag i dina problem innan det skiter sig.

Ojojoj... usch jag skäms ännu mer nu. Jag fick mig en riktig tankeställare här. Vilket kontrollbehov jag faktiskt har. Ska försöka göra mitt bästa för att lägga ner mobilkollen nu.

Även om vi inte haft några vidare konflikter än så jag vet inte varför han skulle tro att jag skulle bli sur.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-02-06 11:09:59 följande:

Då gör ju ni det för ni har kommit överens om det. Min sambo blir bata frustrerad. Dom hade också gemensam kalender men när hon började lägga sig i mer och mer tog han bort den. Ex så påminde hon vilka kläder dom borde ha på sig vid dåligt väder,utflykter osv. Hon har slutat nu och vet du vad? Han klarar sig själv. Hon lägger sig tyvärr fortfarande i tex som Hon anmäler till matcher på vår vecka utan stämma av. Kan fortsätta i oändlighet. Bestämmer vilka skor barnen ska ha på sig här, hur läxor ska göras. Och hon "gör det för barnen" när jag kom in i bilden tröttnade sambon på allt tjat, han ville lägga sin tid på mig och barnen. Inte tillfredsställa hennes kontrollbehov

Jag resonerar precis som du. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-06 11:08:56 följande:

TS, ni bor inte ihop. Du kan aldrig veta exakt att han gör, inte ens om han svarade ärlig skulle han kunna redogör för exakt allt.

Inte ens när man bor ihop vet man exakt allt den andra gör.

Har du alltid haft detta kontrollbehov i tidigare relationer eller bara nu? har du funderat på varför, i så fall? (alltså oavsett svaret)

Kanske dags att prata med en terapeut och reda ut varför du vill veta de här sakerna?

Jag och min man har båda varit gifta förut, det är stundtals mkt kontakt med främst hans ex (mkt problem där) men även jag har periodvis haft mkt kontakt trots att vi har tonåringar, men det har varit en hel del kring skolan bl.a). Varken jag eller min man redovisar precis allt vi skrivit eller talat om med våra ex, de är inte viktiga för vår relation och skulle vi känna oss tvungna att dra allt, skulle vi inte prata om annat och det skulle överskugga det som är viktigt i vårt liv.

Vad skulle hända om din särbo började redogöra för allt de har kontakt om - tror du inte att det bara skulle jaga upp dig och du skulle kräva att få veta ännu mer? Förstår du?

Du mår bäst av att sluta tänka på detta. Om du inte misstänker honom för att ha känslor för exet så borde det här inte vara ett bekymmer. 

Nä det är nog så att jag ser problem som kanske inte ens finns och målar upp dem. Jag har hittills varit tacksam över att min särbo har en normal kontakt med sitt ex, alltså inget överdrivet varken åt ena eller andra hållet.

Tack för dina synpunkter!
  • Anonym (man)

Tja, antigen låter du din svartsjuka förstöra ert förhållande eller så skärper du dig, för inbilla dig inte att han inte kommer tröttna på dig förr eller senare, det kommer han garanterat göra. Jag tröttnade på min svartsjuka fd sambo och bad henne ta sina problem någon annanstans.

Har man problem så är det DITT ansvar att lösa dem, inte andras ansvar att anpassa sig till dina problem.

• Nomanisanisland
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 06:13:03 följande:

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

Sluta snoka, varje gång du gör det begår du ett brott och väljer medvetet att kränka både din partner och alla han kommunicerar med. När du lagt ned den ovanan, kan du fundera på om det är något för er relation och i så fall initiera ett samtal om det.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...