• Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 06:13:03 följande:

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

Om kärnfrågan är
    "Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? "

Så kan svaret vara att om han är ärlig så blir du sur och arg. Därför tar man till en vit lögn för att slippa bråk, ifrågasättande och surtjej. Dumt och kortsiktigt men männskligt.

• Anonym (Lagen)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:40:24 följande:
    Nej det är inte dataintrång att läsa en partners sms. Lyssna inte på arbetsbefriade idioter..
    Jag skulle nog påstå att den som inte tar reda på fakta framstår som en större idiot:
    www.lawline.se/answers/olagligt-att-snoka-i-annans-mobil.
    www.lawline.se/answers/16446
    www.ergo.nu/guide/20170404-brottsligt-att-snoka-i-n%C3%A5gons-telefon

Var det något mer, Ässet?
  • Schack73
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 08:57:31 följande:
    Nej det vågar jag inte erkänna för jag skäms så över att jag gör det.

Tror du han upplever det som kontroll att jag frågat om han pratat med någon? Usch vad jobbigt isåfall..
    Som svar på din fråga, om min partner frågar om jag pratat med någon under kvällen skulle jag se det som kontrollerande och möjligtvis svartsjuka.

Det finns nog mycket att prata om när det gäller barn; läxor, helgplaner, gymnasium, utvecklingssamtal etc.
  • NELJ
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-02-06 08:57:31 följande:

Nej det vågar jag inte erkänna för jag skäms så över att jag gör det.

Tror du han upplever det som kontroll att jag frågat om han pratat med någon? Usch vad jobbigt isåfall..

Det beror ju helt på hur du frågar och hur ofta. Du kan ju fundera lite på varför du frågar just det? Att höra sig för hur den andres dag har varit är ju normal omtänksamhet och då berättar man ju ofta om man haft ett viktigt, roligt eller intressant samtal. Är det inte tillräcklig information? Eller vill du ha koll på vilka ha pratar med?
  • Pope Joan II

Jag pratar ofta med mitt ex och berättar om samtalen för min man om det fanns något i dem som jag tycker att jag vill berätta för honom, i övrigt redogör jag inte för vad jag och mitt ex pratar om precis som jag inte heller redogör för varje samtal jag har med andra vänner. Det handlar inte om att mörklägga kontakter med andra människor, det handlar om att jag avgör vad av sådana kontakter jag vill och tycker är lämpligt att återge. 

Jag har inget som helst romantiskt intresse av mitt ex och inte han av mig, jag gillar honom som en vilken som helst nära vän och det respekterar min man. Jag och min man är tillsammans för att vi vill vara det, och det valet bygger på helt andra fundament än diverse kontrollfunktioner. 

• smulpaj01

Jag skulle uppleva en fråga om jag hade pratat med någon under kvällen som extremt märklig och kontrollerande. Varför frågar man något så konstigt om man inte är extremt svartsjuk och osäker?
    Förstår att han mörkar det hade jag också gjort om jag nu ville stanna i ett sånt förhållande ens.

• Jonnynilsson

Först och främst säger lagen: 
    Om någon olovligen läser annans e-post eller sms så kan gärningen bestraffas som datorintrång eftersom båda handlingarna innebär att man bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiseradbehandling (BrB 4 kap 9c§).

Sen till det som du egentligen funderar på:
    Varför har han kontakt med exet som han inte inte berättar om?
    Han kanske märkt att du är svartsjuk och vill inte ta konflikten med dig.
    Han kanske anser att det inte angår dig.

Så antingen låter du din svartsjuka ta överhand och ert förhållande kommer att lida eftersom du inte kan få det ur huvudet och ständigt tänker på det.

Eller så gör du något åt det. För att ett förhållande skall fungera och utvecklas behöver man kunna kommunicera med varandra. Kan man inte är förhållandet dödsdömt. Så ta tag i dina problem innan det skiter sig.

• Anonym (Bonusmamma)

[quote=78439087][quote-nick]NELJ skrev 2018-02-06 08:31:39 följande:[/quote-nick]Du antar här att han medvetet mörkar. Om hon ställer frågan - hur ofta pratar du med ditt ex - kanske han inte alls skulle ljuga. Att han glömmer eller inte tycker det är värt att nämna att han exempelsvis ringt exet och pratat en minut för att påminna om barnens utvecklingssamtal eller liknande är ju knappast att mörklägga

Men.. varför litar man inte på varandra och inte påminner? Ditt exempel låter som min sambos ex. Hon skulle påminna hit och dit hela tiden. Kontrollfreak är det. Lita på varandra och ge utrymme!

Inte ok ljuga om hur mkt kontakt som finns oavsett orsak

• NELJ
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-02-06 10:17:39 följande:

[quote=78439087][quote-nick]NELJ skrev 2018-02-06 08:31:39 följande:[/quote-nick]Du antar här att han medvetet mörkar. Om hon ställer frågan - hur ofta pratar du med ditt ex - kanske han inte alls skulle ljuga. Att han glömmer eller inte tycker det är värt att nämna att han exempelsvis ringt exet och pratat en minut för att påminna om barnens utvecklingssamtal eller liknande är ju knappast att mörklägga

Men.. varför litar man inte på varandra och inte påminner? Ditt exempel låter som min sambos ex. Hon skulle påminna hit och dit hela tiden. Kontrollfreak är det. Lita på varandra och ge utrymme!

Där är man ju olika. Mina barns pappa är en toppenpappa och jag litar på honom i väldigt många avseenden men han är också glömsk och disträ. Vi har en gemensam kalender men jag påminner honom om de viktigaste sakerna ändå för annars är risken stor att han missar det. Han åker till kontoret och försvinner in i sin jobbubbla...

I början, efter skilsmässan, blev jag frustrerad och tyckte att han inte tog ansvar men har sen insett att det är bäst för barnen, för mitt blodtryck och för pappans välmående om jag messar eller ringer innan. Han har sagt uttryckligen att han uppskattar att jag gör det. Vad hans nuvarande flickvän tycker om det vet jag inte men hon har också barn och jag hoppas hon förstår att det här handlar om barnen.
  • smulpaj01
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-02-06 10:17:39 följande:

Tycker snarare det är ts som låter som ett riktigt kontrollfreak med märkliga och helt onödiga frågor samt kollar igenom hans mobil.
    Hur mannen och exets relation ser ut har vi ingen aning om men tydligen är detta något som fungerar dör dem och som har fungerat i flera år.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...