Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jag har en fin relation med min särbo sedan två år tillbaka. Han är bra på alla sätt och vi bråkar väldigt sällan om saker. Tyvärr har jag en svartsjuk sida av mig själv som jag skäms för. Och jag skäms ännu mer över att jag då och då kollar i min särbos mobil. Jag vet. Jag bör inte göra det. Till saken hör även att min särbo är väldigt pålitlig på det sättet att han inte skulle vara otrogen eller så. Ändå kan jag inte låta bli. Och tyvärr blir det så att man få ser saker som är förbryllande.

Både han och jag har barn sedan tidigare och jag och mina barns pappa hörs i princip bara vid hämtning eller lämming av barnen. Och vi är nöjda så om det nu inte skulle vara nåt extra med barnen isåfall hörs vi ju emellan. Men min särbo verkar ha mycket sms kontakt med sitt ex. Jag har kollat historiken och eftersom vi inte bor ihop pratar han och jag varje kväll. Jag kan fråga om han pratat med nån under kvällen och han berättar aldrig att han pratat med exet fast jag kan se i efterhand att han visst måste ha pratat med henne den dagen då hon finns med i hans senaste kontakter. De hörs av minst var tredje dag.Och deras son är i tonåren och är skötsam Så det finns ingen överhängande anledning på det viset. Så min fråga är varför man väljer att mörklägga kontakten? Jag vet att han inte vill gå tillbaka henne eller så. Och jag kan inte konfrontera honom med detta för då kommer det ju fram att jag snokat i hans telefon. Jag vet att jag gör fel men snälla kan ni inte försöka svara på kärnfrågan här.

Tacksam!

• Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...
  • Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-02-06 06:53:15 följande:

Jag har också ganska mycket kontakt med barnens pappa. Jag förstår inte hur man hinner avhandla allt vid hämtning och lämning... När jag var tillsammans med min särbo var det inget jag mörkade men inget jag lyfte fram heller. Den relationen har med barnen att göra, jag kände inget behov av att bolla detaljer om det med min särbo. Och jag vet att jag själv skulle tycka att det var lite jobbigt att gång på gång få höra att min partner pratade med sitt ex.

Förmodligen är han antingen disträ eller omtänksam. Och du förstör bara för dig själv genom att rota i hans telefon. Jag skulle inte tolerera det hos en partner...

Tack för ditt svar!

Ja jag vet att jag gör fel där och jag skäms för det. Och du har nog helt rätt i att han nog tyck er det är då pass ovidkommande information dem emellan att han inte känner att det behöver lyftas med mig.

Sant. Skönt med lite sunda synpunkter.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lagen) skrev 2018-02-06 08:07:52 följande:

Det är inte bara fel att rota i mobilen, det är olagligt (dataintrång). En upplysning i all välmenthet.

Tack, jag vet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-02-06 08:19:43 följande:

Hej!

Jag går kanske lite mot strömmen och skriver att det inte är okej han mörkar hur mkt kontakt dom har. Skulle det vara okej du mörkade kontakt med ditt ex? (Oavsett om det finns gemensamma barn eller inte)

Det är fel snoka i telefonen men det är också fel av honom inte vara ärlig med hur mkt kontakt dom har. Kan det vara så att han är rädd göra dig svartsjuk? Är hon kanske kontrollerande ocj behöver kontakten och din man inte ser det? Eller så vet han om det och tillgodoser hennes behov men vet du kanske inte blivit så glad så därför säger han inget. Att undvika säga som det är för att undvika konflikt med dig anser jag vara fel.

Ja han vet ju att jag är svartsjuk men jag har aldrig varit överdrivet svartsjuk. Han kan krama tjejer osv utan att jag bryr mig om det. Så jag förstår inte riktigt varför inte hela sanningen kommer fram..

Jag spekulerar ju så klart och jag får känslan av att hon vill ha koll på honom samt att min särbo är väldigt mån om att alla runt honom ska vara nöjda och så även hon. Verkar det som
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:40:24 följande:

Nej det är inte dataintrång att läsa en partners sms. Lyssna inte på arbetsbefriade idioter..

• Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-02-06 08:31:39 följande:

Du antar här att han medvetet mörkar. Om hon ställer frågan - hur ofta pratar du med ditt ex - kanske han inte alls skulle ljuga. Att han glömmer eller inte tycker det är värt att nämna att han exempelsvis ringt exet och pratat en minut för att påminna om barnens utvecklingssamtal eller liknande är ju knappast att mörklägga?

Jag frågar ju honom om han pratat med någon under kvällen, han säger nej men så märker jag i efterhand att han måste ha gjort det eller så ljuger hans mobil?

Och ja å andra sidan kan det ju vara så att det handlade om ett snabbt samtal om något föräldramöte eller så. Men Ändå?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-02-06 08:32:50 följande:

Går också mot strömmen.

Först och främst: Ställ inte relationsfrågor på familjeliv.

Du ser själv varför här i tråden.

Du får inga vettiga svar utan bara giftiga svar från förbittrade, genomruttna personer som suttit här dygnet runt i över 10 år och lever för att ta ut sitt hat på alla som ens har en relation.

Till din fråga:

Att ljuga om kontakt med andra är ALDRIG ok. Att ljuga för att man är konflikträdd är aldrig ok. Det är lugnt att du snokat, din magkänsla sa att han inte var ärlig och du hade rätt.

Med personer som ljuger måste man snoka. Annars går det som för dom som efter 20-30 år får reda på att dom levt i en lögn hela tiden. Man måste ta eget ansvar och kolla upp en dålig magkänsla. Är den befogad kommer partnern inte säga något ändå.

Jag upplever iofs inte att han är en person som har för vana att ljuga om än inte medvetet. Kan mycket väl vara så att han bara undanhåller information som han tror inte jag skulle gilla.

Men å andra sidan så är jag en person som bryr mig väldigt mycket om de jag har runt mig och jag frågar ofta hur det går för hans son ned saker och ting och det borde ju öppna upp för att han pratat med exet och de diskuterat nåt kring sonen.

Men nej, sånt kommer dock fram långt u efterhand kan han säga att exet sagt det eller det.

Jaha, när då?
  • Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-02-06 08:53:04 följande:

Såg inte dina senaste svar. Kanske är det så att han vill vara alla till lags och tror att han gör dig en tjänst. Frågar du ofta om han haft kontakt med något så kan jag förstå att han tror att du är orolig, för det är ju lite kontrollbehovsvarning på en sån fråga om den dyker upp regelbundet, och då kanske han har ännu svårare att berätta om exet har ringt. Det bästa är ju om ni är ärliga med varandra. Vågar du erkänna att du kollat hans mobil?

Nej det vågar jag inte erkänna för jag skäms så över att jag gör det.

Tror du han upplever det som kontroll att jag frågat om han pratat med någon? Usch vad jobbigt isåfall..
  • Anonym (Fundersam)
    smulpaj01 skrev 2018-02-06 09:46:15 följande:

Jag skulle uppleva en fråga om jag hade pratat med någon under kvällen som extremt märklig och kontrollerande. Varför frågar man något så konstigt om man inte är extremt svartsjuk och osäker?

Förstår att han mörkar det hade jag också gjort om jag nu ville stanna i ett sånt förhållande ens.

Har kommit många svar nu så får se om jag hinner svara alla.

Jag frågar för att jag är nyfiken på samtal och funderingar som han har haft under dagen. Jag berättar vilka jag pratat med också. Även de få gånger det råkar inbegripa mitt ex. Och jag har aldrig uppvisat någon irritation över att han har kontakt med sitt ex mer än kanske nån gång när hon ringt tidigt en helgmorgon Och då var det tidpunkten jag ifrågasatte och inte samtalet i sig.
  • Anonym (Fundersam)
    NELJ skrev 2018-02-06 09:27:15 följande:

Det beror ju helt på hur du frågar och hur ofta. Du kan ju fundera lite på varför du frågar just det? Att höra sig för hur den andres dag har varit är ju normal omtänksamhet och då berättar man ju ofta om man haft ett viktigt, roligt eller intressant samtal. Är det inte tillräcklig information? Eller vill du ha koll på vilka ha pratar med?

Nej det är bara nyfikenhet över vad som händer i hans liv.
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...