Thereisthat skrev 2018-01-01 23:44:40 följande:
Jo jag har funderat mycket på det där med Universitet. En sak jag dock blir lite orolig för är att det skulle kunna bli jättejobbigt om det skulle ta slut och man går på samma program. Har en kompis som var med om det och det slutade dessvärre så illa att han inte lever idag :( Det är väl också en anledning att inte dejta kollegor också...
Annars tycker jag att det där med att engagera sig låter väldigt bra. Som sagt, Centerpartiet är mitt parti så där kanske man skulle kunna "leta"?
Beklagar med din kompis, men för att lugna dig inför det: det måste ha funnits annat bakom också. Är man någorlunda stabil borde det inte sluta med att man tar livet av sig (så jag tolkade att du menade) för att en relation tar slut). Känner du att det är en risk för dig så skulle jag verkligen avråda från att söka romantiska relationer och fokusera på att få dig själv att må bra först.
Men såklart så finns alltid risken att en relation inte håller, men tycker inte det ska avskrämma dig från att satsa på någon du gillar. Såklart behöver du ju inte dejta loss i ditt program på fullt ös, men lär känna folk som vänner först. Då kan du dessutom lättare se vad det är för person först, om det är någon du kan se dig själv med och någon du passar ihop med. Och det behöver ju inte vara någon från ditt program och ditt år, kan ju vara någon man träffar genom en förening eller dyl. också.
Generellt skulle jag faktiskt tipsa om att inte gå så hårt ut på att söka efter just en romantisk partner. Satsa på att lära känna människor bara, utan några större förväntingar än att ni kanske blir vänner. Tror helt ärligt man har bäst chans att hitta någon man verkligen passar bra ihop med på det viset. För som vänner lär man känna varandra på ett litet annat sätt oftast än någon man försöker dejta, i det senare fallet kan det vara lite läskigare att öppna upp sig för någon och det tar längre tid att verkligen lära känna varandra. Överlag alltså, såklart finns det undantag också. Sen som jag skrev innan, ju fler vänner och människor du lär känna, ju fler personer har du möjlighet att träffa.