• Anonym (Leg Apotekare)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

• Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • MFML

Fråga till dig som är apotekare och receptarie. Vad hade du för meritvärde för att komma in på utbildningen? Vad var din ingångslön? Jag ska själv söka framöver men måste plugga upp betygen på komvux först...

• Anonym (W)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 22:43:13 följande:
    Ja, det är alltid precis samma aktiva ämnen i precis samma styrkor, och således samma effekt. 

Det kan givetvis vara som ovanstående skrev att du reagerar på något av de andra ingående ämnena i tabletten. Vissa biverkningar av hormonet/hormonerna kan ta tid innan man upplever, så det kan likväl vara så att det är din kropp som reagerar på hormonerna. Om du vill utesluta att det är utbytestabletterna du reagerar på skulle jag rekommendera att du nästa gång du hämtar ut dina p-piller ber att få den tillverkare du hade första gången. Eventuellt kan den behövas beställas hem, så var ute någon vecka innan tabletterna tar slut för säkerhets skull. 

Upplever du så svåra biverkningar att du överväger att sluta med ditt nuvarande p-piller skulle jag råda dig att du kontaktar en barnmorska för att diskutera andra alternativ.
    Men då är det ju inte exakt samma om vissa ämnen kan vara annorlunda. Jag hade förstått det som att det bara var tillverkaren, namnet och förpackningen som skiljer sig.

Problemet är att de tydligen har slutat göra den jag hade först. Men just nu är det inget problem ändå eftersom jag har ett uppehåll med dem nu eftersom jag ville bli gravid. Men får se hur jag gör när jag väl känner mig klar med barn sen.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Frågor) skrev 2017-12-31 01:01:11 följande:
    ok är kortison bra för huden då? hur är det med Xyliderm? 
    Kortison kan hjälpa till att lindra dina besvär, men jag skulle råda dig att kontakta en läkare för att få en ordination anpassad för dig. Jag tror inte Xyliderm skulle avhjälpa dina besvär, men kanske att du känner en viss lindring för eventuell klåda. 
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-31 14:21:18 följande:
    Kortison kan hjälpa till att lindra dina besvär, men jag skulle råda dig att kontakta en läkare för att få en ordination anpassad för dig. Jag tror inte Xyliderm skulle avhjälpa dina besvär, men kanske att du känner en viss lindring för eventuell klåda. 
    Tack för svaret gott nytt år 
  • Anonym (Också apotekare)

Har du ångrat din utbildning?

• Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Lite orolig) skrev 2017-12-31 01:04:13 följande:

Jag blev diagnostiserad med ADD som vuxen.
    Jag har tagit Strattera(mot min ADD) i två år nu och har nu de senaste två veckorna även börjat ta Ritalin(också mot ADD). När jag för en vecka sedan var hos sjuksköterskan som skulle mäta mitt blodtryck(pga Ritalin) påpekande hon att Strattera tillsammans med Ritalin var en underlig kombination att få utskrivet. Kan även tillägga att jag också tar sertralin (mot depression & ångest), vilket jag har tagit de senaste fem åren.

Är det okej att ta de här medicinerna tillsammans eller kan det här sluta illa för mig?

Jag håller inte med sjuksköterskan och detta är en kombination jag sett vid ett par tillfällen tidigare. Strattera är egentligen inte förstahandsvalet när det gäller nyinsättning, men detta är framförallt pga kostnadsskäl, då fabrikanten är ovillig att sänka priset. Eftersom du fått Ritalin utskrivet så antar jag att din behandling utvärderas av psykiatriker med regelbundna intervall, och jag tycker du kan känna dig trygg i kombinationen.

Kombinationen Ritalin och sertralin skulle kunna resultera i en något ökad risk för serotonergt syndrom, men denna koppling är svag. Var uppmärksam på eventuellt illamående, yrsel, svettningar elller lågt blodtryck. Jag vill dock poängtera att det är många som använder kombinationen av dessa tre utan problem. Min bedömning är att du kan känna dig trygg med de läkemedel du tar
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Också apotekare) skrev 2018-01-01 12:14:43 följande:

Har du ångrat din utbildning?

Nej, jag kan inte säga att jag ångrar min utbildning, inte alls. Däremot kan jag känna mig väldigt överkvalificerad, och håller ögonen öppna på tjänster inom läkemedelsindustri. Jag har en doktorsexamen i bagaget och saknar att bli konstant utmanad i mitt arbete. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Doxy) skrev 2017-12-31 08:41:12 följande:

Jag har 3 månader gammal doxycyklin hemma. Doxy ska ju bli toxiskt efter utgångsdatum men alla vet ju att det kan vara någon marginal på det. Kan jag ta dem fortfarande? Hur länge efter bf-datum?

Jag skulle aldrig rekommendera någon att ta ett läkemedel efter bf-datumet, i och med att varken effekt eller säkerhet inte kan garanteras efter utgångsdatumet. 

Jag vill också passa på att be dig att lämna in din utgångna förpackning till apoteket så den kan destrueras på ett säkert sätt utan att antibiotikan kommer ut i naturen. För det sista så skulle jag inte rekommendera att du tar doxycyklin utan läkarordination, antibiotika bör bara tas på läkares ordination för att minska resistensutveckling i samhället. Av samma anledning ska man alltid ta hela kuren, och lämna tillbaka resterna till aptek.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (A) skrev 2017-12-31 08:59:50 följande:

Får Ni lära Er, vilka mediciner? Som har " Black Box Warning"??

Vi får lära oss om risker med vissa klasser av läkemedel, men black box warnings är inget som vi fick lära oss under utbildningen, framförallt pga att detta är en amerikansk myndighet (FDA) som utfärdar dessa och de således inte används i Sverige. 
  • Anonym (Också apotekare)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2018-01-01 14:34:27 följande:
    Nej, jag kan inte säga att jag ångrar min utbildning, inte alls. Däremot kan jag känna mig väldigt överkvalificerad, och håller ögonen öppna på tjänster inom läkemedelsindustri. Jag har en doktorsexamen i bagaget och saknar att bli konstant utmanad i mitt arbete. 
    Jag ångrar mig. Iofs har jag studerat utomlands men kompletterat till svensk licens och har jobbat här i 5 år.
    Det är en lång lista på vad som är fel med yrket men det absolut värsta är att jobbet är reducerad till banala uppgifter (grundläggande kontroller som lätt kan digitaliseras) och att det inte finns någon utveckling. Har svårt att tänka mig ett annat bildat yrke där erfarenhet ger och betyder så lite. Känner verkligen att det var inte värt att studera för ett licencerat yrke som egentligen ger inga behörigheter eller bestämmanderätt.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill