• Anonym (Leg Apotekare)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

• Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (Receptarie)
    Aniiee skrev 2017-12-30 22:30:48 följande:
    Egenvård är en sak. Choklad, läppstift och proteinpulver något helt annat.

Och jag förstår dig.
    Hm. Ber om ursäkt om jag var otydlig. Ja, egentligen kallas väl de receptfria produkter som inte är egenvårdsprodukter för handelsvaror. Menade naturligtvis både egenvårdsprodukter och handelsvaror.

Tack och lov är min nuvarande chef väldigt snäll och förstående och pressar inte så mycket, hon litar på att vi alla gör vårt bästa. På apoteket där jag jobbade innan var chefen galen i försäljning och krävde att man skulle sätta upp individuella mål för hur mycket man skulle sälja, och sen hade hon enskilda möten med var och en där man fick redovisa hur det gått, minst en gång i månaden. Så glad att jag bytte jobb :)
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 22:37:01 följande:
    Smink, hudlotion, intimleksaker/sexleksaker, solgrämer, ögonkrämer med antirynkeffekt etc ingår inte i begreppet egenvård. Så varför apoteken ska sälja dessa när egenvård är det som säljer bäst stämmer inte.
    Ja, det kanske var dumt av mig att skriva egenvårdsprodukter när jag menade både egenvårdssortimentet och handelsvarorna (dvs de receptfria produkter som inte är egenvårdsprodukter). Dessa två tillsammans är det som ger mest pengar. 

Och det är inte så att vi på apoteken själva får bestämma till 100% över det icke receptbelagda sortimentet, det kommer uppifrån. Vissa av de varor vi har på mitt apotek skulle jag gärna se att vi slapp då de inte går åt, utan tar mest upp plats och samlar damm. Vi skulle kunna ha annat som vi vet att våra kunder vill ha, men det får vi inte. Så onödigt.
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-30 23:20:16 följande:
    En liten exposé över de tokigheter Anonym (...) lyckats få ihop det senaste dygnet 

Anonym (....) skrev 2017-12-29 12:42:00 följande:
    Fungoral schampo eller kräm är utmärkt mot mjällexeme. Finns recepfritt

Fungoral kräm blir svårt att hitta då någon sådan inte finns, fungoral finns enbart som schampo. Det aktiva ämnet, ketokonazol finns förutom i schampo även som tablett (receptbelagd). 

Behandling av mjälleksem i ansikte är inte egenvård, utan ska ske efter kontakt med sjukvård, en vanlig behandling är daktakort kräm som förutom ett svampdödande medel även innehåller kortison. 

ok är kortison bra för huden då? hur är det med Xyliderm? 
  • Anonym (Lite orolig)

Jag blev diagnostiserad med ADD som vuxen.
    Jag har tagit Strattera(mot min ADD) i två år nu och har nu de senaste två veckorna även börjat ta Ritalin(också mot ADD). När jag för en vecka sedan var hos sjuksköterskan som skulle mäta mitt blodtryck(pga Ritalin) påpekande hon att Strattera tillsammans med Ritalin var en underlig kombination att få utskrivet. Kan även tillägga att jag också tar sertralin (mot depression & ångest), vilket jag har tagit de senaste fem åren.

Är det okej att ta de här medicinerna tillsammans eller kan det här sluta illa för mig?

• Anonym (Doxy)

Jag har 3 månader gammal doxycyklin hemma. Doxy ska ju bli toxiskt efter utgångsdatum men alla vet ju att det kan vara någon marginal på det. Kan jag ta dem fortfarande? Hur länge efter bf-datum?

• Anonym (A)

Prova Googla Strattera and Ritalin together. Och Surviving Antideppressant.

• Anonym (A)

Får Ni lära Er, vilka mediciner? Som har " Black Box Warning"??

• Anonym (Va)

Varför säljer ni smink på apoteket? Det botar väl inga sjukdomar?

• Anonym (Järn.)

Blutsaft? Duroferon? Hemofer? Niferex?

Vilka är bäst och ger resultat snabbt?

Har lågt ferretinvärde och mår inte bra i kroppen med massa symptom.

Fick tips om järntabletter.

• Anonym (Nicke)

Är tramadol och Pregabalin en bra kombination? Skulle någon annan kombination kunna vara bättre vid EDS?

Hur tror du läkare kan tänka om hypermobilitetssyndrom och EDS, patienten äter smärtlindrande livet ut eller kan dom plötsligt säga att nu är det stopp! Nu får du klara dig utan medicin! Vad tror du?

Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill