• Anonym (Leg Apotekare)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

• Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 07:58:18 följande:

Flagyl då?

Antibiotika som främst används till infektioner gastrointestinalt (mage-tarm) och gynekologiskt.
  • Queennr1
    Anonym (Xx) skrev 2017-12-30 00:49:35 följande:

Skicka en släkting, hemtjänsten eller beställ till brevlådan eller dörren.

Bara Nordkorea har kvar ett apoteksmonopol.

Allvarligt.... Tänk till lite och resonera med dig själv. Vilken oerhört världsfrånvänd arrgans.
  • Cynnis
    Anonym (....) skrev 2017-12-29 23:44:00 följande:
    Har du fått utskrivet oxynorm kan aldrig apoteket byta ut detta mot oxycontin. Detta för att oxycontin är en depottablett som ska tas var 12:e timme och oxynorm är ingen depottablett utan ska tas ca 6:e timme. Oxycontin är långtidsverkande och oxynorm är kortidsverkande. Det är förvisso samma verksamma substans men det ena är en depottablett och det andra inte. Och ja, Det ger exakt samma smärtlindring.
    Jag vet vad skillnaden är. Och hur dom fungerar. Därav ville jag ju inte få dom utbytt...

Och jo, tydligen kunde dom byta ut dom. Annars hade jag ju aldrig ens hamnat i den diskussionen med apotekaren.
  • Anonym (A)

Tack, upplyser du patienten att Alprazolam är knark, som läkaren har skrivit ut??

• Anonym (Leg Apotekare)
    Cynnis skrev 2017-12-30 08:31:31 följande:
    Jag vet vad skillnaden är. Och hur dom fungerar. Därav ville jag ju inte få dom utbytt...

Och jo, tydligen kunde dom byta ut dom. Annars hade jag ju aldrig ens hamnat i den diskussionen med apotekaren.
    Om det är så att detta hände för mindre än 15 månader sedan råder jag dig att gå tillbaka till apoteket och anmäla en felexpedition, för om det är så att farmaceuten försökte byta Oxynorm till Oxycontin så har det begåtts ett misstag. Dessa läkemedel är inte utbytbara mot varandra och får inte bytas, detta eftersom det är olika beredningsformer. Oxynorm har sin effekt snabbt medan oxycontin är en depottablett som frisläpps över längre tid. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (A) skrev 2017-12-30 08:45:16 följande:

Tack, upplyser du patienten att Alprazolam är knark, som läkaren har skrivit ut??

Att det är narkotikaklassat nämner jag ibland, det beror lite på hur dialogen är med kunden. Vissa kunder är ganska ointresserade av detaljerna av deras mediciner, och om läkaren skriver ut narkotikaklassad medicin tar jag för givet att hen har haft en dialog med sin patient innan hen skriver ut läkemedlet. 

Jag upplyser att det är viktigt att inte ta mer än vad läkaren har förskrivit, att man ska undvika alkohol samt att man bör undvika att köra bil. 
  • Anonym (....)
    Cynnis skrev 2017-12-30 08:31:31 följande:

Om farmaceuten ändrat på receptet går det att få oxycontin istället för oxynorm. Men det har inte en faramceut lov att göra.

Oxynorm kan däremot bytas ut mot oxycondone kapsel då detta är samma preparat med olika namn. Och ja, De ger exakt samma smärtlindring.
  • Lord Hans

Det här forumet verkar vara fullt av missbrukare. När denna tråd kan hamna högst på hetaste debatterna. 

• Anonym (A)

Får Ni läsa om DSM i ditt yrke?

• Anonym (A)

Ja, läkarna skriver ut mycket knark på recept. Ja du har rätt.

Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill