• Anonym (Leg Apotekare)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

• Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (....)
    Anonym (W) skrev 2017-12-30 19:33:49 följande:

Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.

Om de innehåller samma verksamma substans och är utbytbara så ja.

Biverkningarna kan komma av de olika hjälpmedlen.
  • Anonym (....)
    Anonym (W) skrev 2017-12-30 19:33:49 följande:

Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.

P-piller får dock inte bytas hur som helst.
  • Anonym (Apotekstant)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 19:11:31 följande:

Orudis är både smärtlindrande och antiinflammatorisk vklket inte voltareb/diclofenac är, därför är den receptbelagt.

Nej, du får inte samma effekt då det är två olika preparat

Detta är inte sant. Diklofenak är också antiinflammatoriskt och smärtstillande. Jag tvivlar starkt på din kompetens.
  • Anonym (W)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 19:59:27 följande:
    P-piller får dock inte bytas hur som helst.
    Jag har aldrig fått det som stått på receptet, för de har alltid frågat om de kunde byta ut till något annat.
  • Anonym (Amning)

Varför fick inte jag svar på min fråga som så många andra fått?

• Anonym (K)

TS bry dig inte om Anonym (....) som bara är ute efter att provocera. Hon gör likadant i varenda tråd hon väljer att sabotera. Jag tycker att du verkar ha bra koll på ditt område!

• Anonym (Ha)

Så typisk, alltid samma personer som hamnar i dessa trådar. Den allvetande ssk, personen som vrålar om knark. Vilka har vi mer?

• Anonym (....)
    Anonym (Apotekstant) skrev 2017-12-30 20:03:57 följande:

Detta är inte sant. Diklofenak är också antiinflammatoriskt och smärtstillande. Jag tvivlar starkt på din kompetens.

Diclofenac är antiinflammatorisk med inte smärtlindrande
  • Anonym (....)
    Anonym (W) skrev 2017-12-30 20:08:20 följande:

Jag har aldrig fått det som stått på receptet, för de har alltid frågat om de kunde byta ut till något annat.

Så länge det är samma verksamma substans är det samma läkemedel.
  • Anonym (....)
    Anonym (Apotekstant) skrev 2017-12-30 20:03:57 följande:

Man kan dock uppleva smärtlindring men det beror på att den är antiinflammatorisk och när inflammationen ger med sig så känner man smärtlindring.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill