Jag är apotekare, fråga vad ni vill
Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)
Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)
Hej. Min 4-åring har varit förkyld i 6 veckor nu med återkommande feber och en hosta från helvetet ... Läkaren tror att hon kan ha förkylningsastma så hon fick Flutide Evohaler och Montelukast 4mg utskrivet idag. Till Flutiden fick vi ett schema att följa i drygt 2 veckor och Montelukast ska tas 1 tuggtablett på kvällen. I bipacksedeln till Montelukast, står det: "Montelukast Accord 4 mg kan även vara ett behandlingsalternativ till inhalationssteroider hos barn 2 till 5 år gamla som inte nyligen behandlats med kortisonpreparat som tas via munnen mot astma och som inte kunnat använda inhalationssteroider."
Kan jag ändå ge på kvällarna samtidigt som jag behandlar med Flutide?
Tack på förhand!
Btw, så är det bra att ni ifrågasätter när läkare ordinerar fel! Jag fick fel dos och tabletter som jag inte fick ta eftersom jag var gravid i v.32. Hade inte kvinnan på apoteket reagerat, hade jag ätit dubbel dos i 2 veckor!!!
Jo jag vet, men jag har plågsam huvudvärk några ggr/vecka. Svårt att stå emot då...
Vad är det här för tablett? www.pixeltopic.com/image/witexbllgjzsfpv/
Vad är det här för tablett? www.pixeltopic.com/image/witexbllgjzsfpv/
Försök hitta orsaken till huvudvärken.
För lite vätskaintag per dag? Stress? Migrän? Hjärntumör?
Har du blivit ordentligt utredd för huvudvärken?
Ja vanlig spänningshuvudvärk, haft sedan barndomen (som så många andra). Men nu var det omeprazolen jag frågade ts om....
Hej! Har haft besvär med reflux till och från sedan tonåren, är 35 idag. Senaste året har det förvärrats, troligtvis pga mycket stress och Treo (inget annat fungerar vid huvudvärk). Jag har ätit omeprazol 20 mg nu ungefär 1 år med kortare uppehåll, nu sista tiden har jag ökat till 2 ggr per dag eftersom inget annat hjälper... Försöker dra ner men har konstant ont och sveda i svalget (Äter även novalucid varje dag). Vad säger du, är detta ok eller kan det finnas långtidseffekter av den höga dosen? Tar treo ett par gånger i veckan fortfarande. Tacksam för svar, svårt att läsa sig till!
Det låter som att du passerat egenvårdsbehandling för länge sen, då vi rekommenderar Omeprazol i max 14 dagar utan läkarkontakt, om man inte känner att besvären förbättras. När träffade du senast en läkare för dina besvär.
Treo verkar irriterande på magslemhinnan och jag skulle starkt avråda dig från att fortsätta ta Treo, då du riskerar att få magsår. Magkatarr låter det som att du redan är drabbad av. Iom att du behövt öka dosen omeprazol, men även behöver komplettera med novaluzid så tycker jag verkligen att du ska ta kontakt med en läkare efter helgen.
I övrigt så är det bra om du nästa gång du talar med din läkare ber att få ett nedtrappningsschema att använda när du vill sluta ta omeprazolen, att sluta tvärt när man tagit omeprazol under en längre tid kan öka dina besvär, och du skulle nog uppleva att det går betydligt enklare att fasa ut omeprazolen. Just nu låter det dock som att du behöver den.