Jag är apotekare, fråga vad ni vill
Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)
Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)
Det stämmer inte. Panodil ingår i högkostnadsskyddet och är utbytbar med Alvedon. Jobbar du verkligen so legitimerad apotekare? Du låter mera som en apotekstekniker som försöker visa sig duktig på områden du inte kan...
Det apotekaren avser är det sista exemplet längst ned på den här sidan:
www.tlv.se/apotek/utbyte-av-lakemedel-pa-apotek/
Ja, jag förstår att allt handlar om pengar. Givetvis ska vi hushålla med skattemedel så långt det går. Men när jag är beredd att betala ur egen ficka? Och sen att man ska kunna vara trygg i att byten mellan preparat ska vara likvärdiga och inte ge skillnad förutom sk hjälp ämnen, litar jag inte alls på. Jag hade fått utskrivet oxynorm, och personalen försökte pracka på mig oxycontin. Visst samma ämne, enligt vissa "samma sak", men inte för mig. Tror det var därför hon tvekade när jag rent ut frågade "om det här ger mig exakt(!) samma lindring, så visst!"(jag visste att hon hade fel).
Sen det med min släkting. Där läkaren hade skrivit Får Ej Bytas. Jag litar inte helt enkelt inte på apotekare numer och väljer att aldrig byta ut viktig medicin längre. Om det inte är typ alvedon eller något mer "alldagligt" preparat.
Ingen av apotekarna har fel, de har rätt.
Panodil ingår i förmånen, ja. Men om det står Alvedon på ditt recept och du varken vill byta till Paracetamol Orifarm (eller vilket fabrikat som nu är periodens vara just när du besöker apoteket) eller behålla Alvedon utan vill ha Panodil istället, då blir Panodilen utanför förmånen. Om inte Panodilen är periodens vara, då blir den inom förmånen.
Om du läser det som står på sidan Apotekare#2 länkar till i inlägg 91 ser du att informationen är korrekt.
Och vad gäller det du skrev om fri prissättning så gäller detta de receptfria läkemedlen, samt läkemedel utanför läkemedelsförmånen. Alla läkemedel som ingår i förmånen har samma pris på alla apotek oavsett vilken kedja de tillhör.
Vilket preparat är bäst mot svajig banan: Tadalafil, sildenafil eller vardenafil?
Finns det belägg för att det kan vara farligt att kombinera tadalafil och sildenafil eller är det bara sånt man bara säger för att man inte egentligen vet?
Käkar folk mycket benso.? Vilka är vanligast?
Hej. Min 4-åring har varit förkyld i 6 veckor nu med återkommande feber och en hosta från helvetet ... Läkaren tror att hon kan ha förkylningsastma så hon fick Flutide Evohaler och Montelukast 4mg utskrivet idag. Till Flutiden fick vi ett schema att följa i drygt 2 veckor och Montelukast ska tas 1 tuggtablett på kvällen. I bipacksedeln till Montelukast, står det: "Montelukast Accord 4 mg kan även vara ett behandlingsalternativ till inhalationssteroider hos barn 2 till 5 år gamla som inte nyligen behandlats med kortisonpreparat som tas via munnen mot astma och som inte kunnat använda inhalationssteroider."
Kan jag ändå ge på kvällarna samtidigt som jag behandlar med Flutide?
Tack på förhand!
Btw, så är det bra att ni ifrågasätter när läkare ordinerar fel! Jag fick fel dos och tabletter som jag inte fick ta eftersom jag var gravid i v.32. Hade inte kvinnan på apoteket reagerat, hade jag ätit dubbel dos i 2 veckor!!!