• Anonym (Leg Apotekare)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

• Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (Apotekare #2)
    Anonym (....) skrev 2017-12-29 23:14:08 följande:

Det stämmer inte. Panodil ingår i högkostnadsskyddet och är utbytbar med Alvedon. Jobbar du verkligen so legitimerad apotekare? Du låter mera som en apotekstekniker som försöker visa sig duktig på områden du inte kan...

Det apotekaren avser är det sista exemplet längst ned på den här sidan:

www.tlv.se/apotek/utbyte-av-lakemedel-pa-apotek/
  • Cynnis
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-29 21:45:47 följande:
    Det finns ett bra svar på din första fråga, och det är för att vi måste fråga. 

Jag vill börja med att kort förklara bakgrunden till varför vi över huvud taget ställer frågan om utbyte på apotek. Statens kostnad för läkemedel är enorm. För att hålla priserna så låga som möjligt har staten designat ett system som ska hålla kostnaderna för läkemedel nere. Det innebär att staten via TLFV (Tandvårds och läkemedelsförmånsverket) upphandlar nya priser på läkemedel varje månad. Den vara som vinner upphandlingen blir det vi på apoteket kallar periodens vara (PV), och det är den vara vi är skyldiga att byta till enligt förmånsreglerna. 

Om du kommer till apoteket och har ett recept på Alvedon 500 mg, 100 tabletter så kommer vi således att fråga dig om det går bra att byta till en annan fabrikant. låt säga att periodens vara denna månad är Paracetamol Orifarm, Låt oss nu säga att Paracetamol orifarm kostar 50 kronor och Alvedon kostar 60 kronor Nu kan flera saker ske:
    1. Du ber att få behålla Alvedon. Inga problem, idag har jag Alvedon hemma och du kan få din förpackning Alvedon på en gång. Eftersom staten vill hålla sina priser nere så erbjuds man att köpa periodens vara för 50 kronor, och det är därför enbart 50 kronor som kommer ingå i förmånen. Så 50 kronor av de 60 som du betalar kommer att tillgodoräknas dig på ditt högkostnadskort. De sista 10 kronorna får du stå för helt på egen hand. Har du frikort betalar du  alltså 10 kronor, mellanskillnaden, helt ur egen ficka.  Oavsett vad man tycker om detta som kund så är det så lagen är skriven.
    2. Du tycker inte att det spelar så stor roll vem som har gjort din medicin och byter därför till Paracetamol Orifarm, du betalar 50 kronor och kan tillgodoräkna dig hela beloppet inom högkostnadsskyddet. Har du frikort får du denna förpackning gratis.
    3. Du vill väldigt gärna ha Panodil, för det är ju vad du alltid har fått innan. I det här fallet, när du varken väljer det läkaren har skrivit på receptet eller vad som tillhandahålls som periodens vara får du betala fullt pris för Panodil, och du kommer inte kunna tillgodoräkna dig något i högkostnadsskyddet. Detta innebär att om du har frikort betalar du fullt pris för din förpackning Panodil. 

För den andra delen av din fråga som säger att läkaren skrivit att byte ej får ske, så får vi inte byta. Läkare ska egentligen bara skriva detta om det finns en medicinsk anledning till att vi på apoteket inte får byta till ett likamedel. Det kan exempelvis vara så att man är allergisk mot ett av de ingående ämnena i andra tabletter eller av andra anledningar inte bör byta fabrikant. 

På det apotek där jag arbetar respekterar vi våra kunders önskan om utbyte. Som kund ska man vara delaktig i diskussionen om utbyte och vill du betala extra för att tabletten ska ha ett särskilt namn är det helt okej, och ingen anledning för oss att bråka om. 

Och för att besvara din andra fråga så gör Läkemedelsverket bedömningarna om vilka tabletter som är utbytbara mot varandra. Det är mycket noggrant reglerat, och likamedel ska ge samma effekt på samma tid som referensläkemedlet. Som läkemedelsanvändare kan man därför känna sig trygg i att utbytet sker på ett säkert sett. Det är ALLTID samma aktiva substans i SAMMA styrka i utbytbara läkemedel, och dess effekt är DENSAMMA. Det som kan skilja är de andra ämnen som behövs  för att göra en tablett, det kan vara fyllnadsmedel, färgämne bindemedel etc. Ett fåtal personer kan reagera på dessa skillnader, vissa reagerar på den generiska varianten, andra på orginalläkemedlet. 
    Ja, jag förstår att allt handlar om pengar. Givetvis ska vi hushålla med skattemedel så långt det går. Men när jag är beredd att betala ur egen ficka? Och sen att man ska kunna vara trygg i att byten mellan preparat ska vara likvärdiga och inte ge skillnad förutom sk hjälp ämnen, litar jag inte alls på. Jag hade fått utskrivet oxynorm, och personalen försökte pracka på mig oxycontin. Visst samma ämne, enligt vissa "samma sak", men inte för mig. Tror det var därför hon tvekade när jag rent ut frågade "om det här ger mig exakt(!) samma lindring, så visst!"(jag visste att hon hade fel).

Sen det med min släkting. Där läkaren hade skrivit Får Ej Bytas. Jag litar inte helt enkelt inte på apotekare numer och väljer att aldrig byta ut viktig medicin längre. Om det inte är typ alvedon eller något mer "alldagligt" preparat.
  • Anonym (....)
    Cynnis skrev 2017-12-29 23:35:12 följande:

Ja, jag förstår att allt handlar om pengar. Givetvis ska vi hushålla med skattemedel så långt det går. Men när jag är beredd att betala ur egen ficka? Och sen att man ska kunna vara trygg i att byten mellan preparat ska vara likvärdiga och inte ge skillnad förutom sk hjälp ämnen, litar jag inte alls på. Jag hade fått utskrivet oxynorm, och personalen försökte pracka på mig oxycontin. Visst samma ämne, enligt vissa "samma sak", men inte för mig. Tror det var därför hon tvekade när jag rent ut frågade "om det här ger mig exakt(!) samma lindring, så visst!"(jag visste att hon hade fel).

Sen det med min släkting. Där läkaren hade skrivit Får Ej Bytas. Jag litar inte helt enkelt inte på apotekare numer och väljer att aldrig byta ut viktig medicin längre. Om det inte är typ alvedon eller något mer "alldagligt" preparat.

Har du fått utskrivet oxynorm kan aldrig apoteket byta ut detta mot oxycontin. Detta för att oxycontin är en depottablett som ska tas var 12:e timme och oxynorm är ingen depottablett utan ska tas ca 6:e timme. Oxycontin är långtidsverkande och oxynorm är kortidsverkande. Det är förvisso samma verksamma substans men det ena är en depottablett och det andra inte. Och ja, Det ger exakt samma smärtlindring.
  • Anonym (Receptarie)
    Anonym (....) skrev 2017-12-29 23:32:50 följande:
    Den du apotekaren har fortfarande fel.
    Ingen av apotekarna har fel, de har rätt.

Panodil ingår i förmånen, ja. Men om det står Alvedon på ditt recept och du varken vill byta till Paracetamol Orifarm (eller vilket fabrikat som nu är periodens vara just när du besöker apoteket) eller behålla Alvedon utan vill ha Panodil istället, då blir Panodilen utanför förmånen. Om inte Panodilen är periodens vara, då blir den inom förmånen.

Om du läser det som står på sidan Apotekare#2 länkar till i inlägg 91 ser du att informationen är korrekt.

O
    ch vad gäller det du skrev om fri prissättning så gäller detta de receptfria läkemedlen, samt läkemedel utanför läkemedelsförmånen. Alla läkemedel som ingår i förmånen har samma pris på alla apotek oavsett vilken kedja de tillhör. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Receptarie) skrev 2017-12-29 23:56:31 följande:

Ingen av apotekarna har fel, de har rätt.

Panodil ingår i förmånen, ja. Men om det står Alvedon på ditt recept och du varken vill byta till Paracetamol Orifarm (eller vilket fabrikat som nu är periodens vara just när du besöker apoteket) eller behålla Alvedon utan vill ha Panodil istället, då blir Panodilen utanför förmånen. Om inte Panodilen är periodens vara, då blir den inom förmånen.

Om du läser det som står på sidan Apotekare#2 länkar till i inlägg 91 ser du att informationen är korrekt.

Och vad gäller det du skrev om fri prissättning så gäller detta de receptfria läkemedlen, samt läkemedel utanför läkemedelsförmånen. Alla läkemedel som ingår i förmånen har samma pris på alla apotek oavsett vilken kedja de tillhör. 

Panodil ingår i högkostnadsskyddet och blir alltid med förmån.

Paracetamol är fri prissättning och ingår i förmån
  • Anonym (svajig banan)

Vilket preparat är bäst mot svajig banan: Tadalafil, sildenafil eller vardenafil?
    Finns det belägg för att det kan vara farligt att kombinera t
    adalafil och sildenafil eller är det bara sånt man bara säger för att man inte egentligen vet?

• Adr1enn

Hej. Min 4-åring har varit förkyld i 6 veckor nu med återkommande feber och en hosta från helvetet ... Läkaren tror att hon kan ha förkylningsastma så hon fick Flutide Evohaler och Montelukast 4mg utskrivet idag. Till Flutiden fick vi ett schema att följa i drygt 2 veckor och Montelukast ska tas 1 tuggtablett på kvällen. I bipacksedeln till Montelukast, står det: "Montelukast Accord 4 mg kan även vara ett behandlingsalternativ till inhalationssteroider hos barn 2 till 5 år gamla som inte nyligen behandlats med kortisonpreparat som tas via munnen mot astma och som inte kunnat använda inhalationssteroider."

Kan jag ändå ge på kvällarna samtidigt som jag behandlar med Flutide?

Tack på förhand!

Btw, så är det bra att ni ifrågasätter när läkare ordinerar fel! Jag fick fel dos och tabletter som jag inte fick ta eftersom jag var gravid i v.32. Hade inte kvinnan på apoteket reagerat, hade jag ätit dubbel dos i 2 veckor!!!

• Anonym (Receptarie)
    Cynnis skrev 2017-12-29 23:35:12 följande:

Beklagar att du haft dessa upplevelser

Angående Oxynormen antar jag att du menade Oxycodone och inte Oxycontin. Annars undrar man vad det är för fel på den farmaceuten egentligen. Det går liksom inte på ett enkelt sätt att expediera Oxycontin istället för Oxynorm, eftersom de har helt olika beredningsformer, som skrivits i inlägg 94, så isåfall måste farmaceuten ha ändrat receptet för att det skulle lyckats. 

Angående din släkting, är du säker på att läkaren verkligen skrivit "Ej byte"? Ibland missar de det, tyvärr. Om det står att läkemedlet inte får bytas så får det inte bytas utan kontakt med läkaren. Så isåfall är det en felexpedition, absolut.

Jag kan tänka mig 2 scenarion:

1. Det kan vara så att det stod i doseringstexten "får ej bytas", och då är det lätt att missa eftersom de flesta läkare kryssar i en ruta när de skriver recept om de inte vill ha utbyte. Inte för att detta egentligen ursäktar, det blir ju lika fel ändå, farmaceuten ska trots allt kolla doseringstexten så den är okej och borde då upptäcka "ej byte"-noteringen, men det kan vara en förklaring.

2.Din släkting fick ett pappersrecept där läkaren inte skrivit exakt vilket fabrikat det skulle vara, och i detta fall har farmaceuten ingen aning om vilket som är rätt. Men då kunde farmaceuten ha frågat släktingen, som förhoppningsvis haft läkemedlet tidigare och visste vilket fabrikat det skulle vara. 
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill