Jag är apotekare, fråga vad ni vill
Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)
Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)
Hej! Har haft besvär med reflux till och från sedan tonåren, är 35 idag. Senaste året har det förvärrats, troligtvis pga mycket stress och Treo (inget annat fungerar vid huvudvärk). Jag har ätit omeprazol 20 mg nu ungefär 1 år med kortare uppehåll, nu sista tiden har jag ökat till 2 ggr per dag eftersom inget annat hjälper... Försöker dra ner men har konstant ont och sveda i svalget (Äter även novalucid varje dag). Vad säger du, är detta ok eller kan det finnas långtidseffekter av den höga dosen? Tar treo ett par gånger i veckan fortfarande. Tacksam för svar, svårt att läsa sig till!
Läser man om dem på www.fass.se så står det på både Diklofenak och Orudis att de har både smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper.
Jag är ordinerad Orudis gel pga inflammerad hälsena. Jag har svårt att tåla den pga parfym. Tror du jag får effekt av Diclofenac Orifarm gel 11,6mg/g - den enda jag hittat som är oparfymerad?
Jag försökte fråga en farmaceut på Apotea men tycker inte jag fick något riktigt svar.
Jag frågade också varför Orudis gel är receptbelagd när inte t.ex. Voltaren gel är det. Jag har förstått att det är olika verksamma substanser även om de alla är NSAID.
Egenvården är det som drar in mest pengar, faktiskt, därför måste apoteken utöka sina sortiment och ta in mer icke "apoteksmässiga" produkter.
Ska jag vara ärlig så är jag ingen säljare, så jag tycker det är ganska jobbigt med denna ständiga press från arbetsgivaren (oavsett kedja) att sälja så mycket som möjligt. Jag förstår dock att vi måste sälja för att gå runt, för receptbelagda läkemedel är inte det vi tjänar mest på.
Det är väl okej om det är något som hjälper kunden i sin läkemedelsbehandling, tex om du får utskrivet en kortisonkräm pga eksem är det även bra att använda en mjukgörande kräm, eller tex antidepressiva mediciner som kan ge muntorrhet - då kan det vara bra med salivstimulerande sugtabletter (tex), eller örondroppar som kan ge fläckar på textilier - då är det bra med fetvadd så att det inte rinner ut. Men att däremot slänga in ett helt random erbjudande om tex smink-produkter köp 3 betala för 2 till en kund som hämtar ut antibiotika, det blir helt fel.
Ett exempel jag hörde från en kollega: Hon och hennes man var på ett byggvaruhus för att köpa grejer de behövde för att fixa något i hemmet (kommer inte ihåg vad, men det är inte så viktigt). De fick hjälp av en väldigt trevlig anställd, som såg till att de verkligen fick med sig allt de behövde och slapp upptäcka hemma att väsentliga delar saknades och att de därför måste åka tillbaka. Detta tycker jag är en bra försäljning, men inte att pracka på folk saker de inte behöver.
Hallå??? Ingen??
Hallå??? Ingen??
Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.
Hej! Har haft besvär med reflux till och från sedan tonåren, är 35 idag. Senaste året har det förvärrats, troligtvis pga mycket stress och Treo (inget annat fungerar vid huvudvärk). Jag har ätit omeprazol 20 mg nu ungefär 1 år med kortare uppehåll, nu sista tiden har jag ökat till 2 ggr per dag eftersom inget annat hjälper... Försöker dra ner men har konstant ont och sveda i svalget (Äter även novalucid varje dag). Vad säger du, är detta ok eller kan det finnas långtidseffekter av den höga dosen? Tar treo ett par gånger i veckan fortfarande. Tacksam för svar, svårt att läsa sig till!
Pröva att dra ner på Treo. Vänd till en läkare på vc för att får en ordentlig utredning.