• Anonym (ts)

Bonusarna har mer sparat

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat
  • Seven Costanza
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 16:12:21 följande:

Nej, hos oss är det ingen skillnad. Och jag blir förvånad att det verkar vara det hos så många. Jag har en dotter sedan tidigare och väntar barn med min nuvarande sambo - idag sparar VI (jag & min sambo) 1050:-/mån till min dotter och kommer spara samma summa till bebisen också. Det är familjens barn och dom gör man ingen skillnad på. Vad min dotters pappa gör eller inte gör är hans sak och det angår inte mig. Jag vet inte om han sparar till henne. Men hur kan det delvis bli hans ansvar att vår gemensamma dotter och min & sambos framtida barn har samma summa till ett spar. Det är ju min sak, vad jag väljer att göra. Om hennes pappa spar till henne är väl det toppen? Jag tycker verkligen inte det är orättvist om mina barn har olika summa slutänden - alla har olika förutsättningar. Livet är inte rättvist. Min dotter kanske har mer pengar från oss men bebisen i min mage kommer få pussa mamma och pappa godnatt varje kväll. Går givetvis inte att jämföra pengar och kärlek - men du fattar poängen.

Ja det är ju generöst av din sambo att spara till det barn du har sedan tidigare och nej du har ingen skyldighet att ha koll på vad ditt ex sparar eller inte sparar till ert första barn. Men frågan var vad som var _orättvist _ och inte och jag vidhåller att Nängs familjs upplägg inte är orättvist. Jag personligen är gift och vi har gemensam ekonomi och bara gemensamt barn så jag har ingen personlig koppling till detta och vet heller inte vad som är vanligast men min poäng var att OM man som Näng VET att barnen sedan tidigare förhållande får minst en viss summa per månad av den andra föräldern (förälder A) så räcker det ju att förälder B sparar så mycket så att de tidigare barnen får minst lika mycket totalt av sina båda föräldrar som de senare barnen får av sina båda föräldrar - dvs om man lägger ihop förälder A:s och förälder B:s sparande till de tidigare barnen och förälder B:s och förälder C:s till de senare barnen blir det ju rättvist om det blir minst lika mycket.

Det betyder inte att man inte kan göra på andra sätt men det sätt som Näng beskrivit är i alla fall inte orättvist enligt mig.
  • Kasperina

Jag skulle ta oerhört illa upp om jag var din man.
    Att hans ex har mer pengar än vad ni har är varken hans eller barnens fel, så varför ska de straffas för det?

• Kasperina

Min sons farmor bosparar åt honom i HSB, jag bosparar åt båda barnen i SKB, plus att jag sparar barnbidragen åt dem. Sonen får allt han pekar på av pappa och farmor, hos mig gäller andra ekonomiska ramar.
    Livet är inte rättvist, och det bästa man kan lära sina barn är att hushålla med det de har oavsett hur mycket eller lite det är.
    Hade alla gjort så hade Lyxfällan inte funnits  

• Kasperina
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 14:21:27 följande:
    Jo det önskar jag, men jag har inte samma tursamma liv som min sambos ex som alltid levt i överflöd. Jag tycker bara det kommer kännas hjärtskärande att se mina barn få en såpass mindre summa än deras äldre halvsyskon, det är det såklart jag reagerar på. Och enligt mig ska syskon sinsemellan ha det rättvist, därmed även det ekonomiska biten. Jag tycker de alla ska ha lika mycket i tillgångar så nej, det känns i mitt mammahjärta att våra två barn inte kommer kunna köpa lika fin lägenhet m.m. Tycker det räcker att hans tidigare barn redan idag lever ett såpass överdådigt liv hos deras mamma att nån måtta får det vara när de väl blir vuxna. Men nehej, istället får jag höra att de kommer få ÄNNU mer då, och att min sambo inte ens vill rätta ut saken... Jo jag blir bitter och sur..
    Men varför? Dina barn har inte rika föräldrar, men de får jävligt mycket mer än fattiga barn.
    Jag föddes i studentkorridor och föräldrarna hade inte så mycket pengar. Vi levde billigt och bilade runt i Skandinavien varje sommar. När äldsta brorsan föddes hade båda föräldrarna jobb och några års löneförhöjningar, så vi kunde göra några dyrare resor (transsibiriska järnvägen bla). När yngsta brorsan var 8 mån så skildes föräldrarna, och deras resp ekonomier hade hämtat sig först när han var runt 10 så innan dess reste han inte alls.
    När jag fyllde 18 fick jag ett bosparkonto med 5000kr på av mina föräldrar. Bröderna fick inga såna konton, däremot fick de 15000kr var av mig när de fyllde 18.
    Jag har jobbat parallellt med studier sen jag var 14 och har nu ett bra jobb med 50' i lön. Ena brorsan hoppade av och började jobba i restaurangbranschen, shoppar på kredit och har skulder. Andra brorsan har precis pluggat klart och söker jobb, är van vid att ha div ströjobb och leva på ingenting, har väldigt låga CSN-skulder.
    Vi är helsyskon men har ändå haft olika förutsättningar. Vi har även hanterat våra förutsättningar på olika sätt. Rättvist? Kanske inte. Kunde föräldrarna gjort annorlunda? Nej, inte med de olika förutsättningar de haft under resans gång. 
    Livet är inte rättvist.
    Lär dina barn att vara tacksamma för det de har och för inte vidare din avundsjuka och bitterhet för att du inte fått precis allt gratis.
  • Brumma
    Anonym (S) skrev 2017-12-28 14:53:21 följande:

Menade såklart nöten som sparade en viss summa till sina "nya" barn och en mindre summa till sina tidigare barn.

Han sparade 250 till alla sina barn. Sedan sparade mamman (som skrev inlägget) även hon 250. Pappans äldre barns mamma sparade mer.

Men PAPPAN sparade samma summa till alla barnen...
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 14:53:51 följande:

Nej 500 till de gemensamma (250kr var?) och 250kr till bonusbarnen (125kr var)

Riktigt uselt!

Så du menar att till bonusarna skall alltså mamman, pappan OCH bonusmamma spara - medans till de gemensamma räcker det att föräldrarna sparar.

Exakt HUR är det rättvist?

Nu sparar PAPPAN 250:- till alla sina barn.
  • Brumma
    Mariell 8 skrev 2017-12-28 15:53:18 följande:

Om HAN sparar 500kr till sina "nya barn" och 250kr till sina äldre barn så gör han skillnad.

Men HAN sparar inte 500:- till sina nya barn. De sparar 500 till de gemensamma barnen GEMENSAMT. Dvs 250:- var..

Sedan sparar hans ex i sin tur till de äldre barnen, men en högre summa.

Pappan gör alltså inte det minsta skillnad inte sparandet till sina barn, trots att mammorna har olika möjlighet att spara.
  • Anonym (Sommar)

Handlar de senaste inläggen om TS funderingar??

Hon skriver ju uttryckligen att hennes man ger ALLA barnen 500:- vardera.
    Att sen att hans ex. föräldrar har en store förmåga att ge pengar till barnen som FAKTISKT är deras barnbarn. Verkar ha hamnat i skymundan.

TS tycker dessutom att hennes man ska sluta ge sina tidigare barn, tillsammans med exet, de månatliga pengarna tills TS och hennes mans nuvarande barn kommit ikapp... Vilket är ett löjligt!

TS varför ska era gemensamma barn ha större rättighet till din mans pengar än hans tidigare barn?
    Nu är det ju faktiskt så att deras morföräldrar sätter in pengar till dem! Kolla med dina barns morföräldrar om de kan sätta undan samma summa.

Just nu ser du bara girig ut!

• Näng

Sicken drama jag skapade. De flesta har förstått rätt. Jag sparar 250kr till mina barn och min man 250kr till alla sina barn. Hur är det orättvist? Bonusarnas mamma sparar mer än 250, vet ej exakt hur mycket. Tur för dem. Något extra får de mer än gärna ha som tvingas leva i två hem.

• Näng
    Pope Joan II skrev 2017-12-28 11:33:09 följande:

Pinsamt att inte själv kunna spara åt sina barn och ändå ha åsikter om hur den som kan göra det ska fördela sina pengar.

Jag ser inte rättvisan i ert system. 

Förklara orättvisan?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 15:36:08 följande:

Eftersom hen har skrivit i plural så sparar pappan 250kr var till de gemensamma men de förstfödda barnen får dela på 250kr.

Plural - våra GEMENSAMMA. hans sedan TIDIGARE.

båda plural..

Hur sjutton får du det till att de förstfödda delar på 250:- ?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat