Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Bonusarna har mer sparat

smulpaj01 skrev 2017-12-28 14:53:51 följande:

Nej 500 till de gemensamma (250kr var?) och 250kr till bonusbarnen (125kr var)

Riktigt uselt!

Nej? Nu tror jag att du missförstått. Som jag läste Nängs inlägg så sparar hon och maken 500kr ?tillsammans? per barn till sina gemensamma barn dvs TOTALT 500 kr per barn (varav alltså 250 från mamma och 250 från pappa) medan _pappan_ sedan själv sparar _lika mycket_ dvs 250kr per barn till sina barn från tidigare relation och DERAS mamma sparar också till dem, en summa som är högre än 250 kr per barn. Så Nängs biobarn får 500 kr per barn (varav 250 från pappan) och Nängs bonusbarn får MER än 500kr per barn (varav 250kr från pappan och noll från Näng, det är ju inte hennes barn utan deras mamma sparar mer än 250kr per barn till sina barn). Näng har ju ingen skyldighet att spara till sina bonusbarn då de har en egen mamma som sparar till dem, men pappan sparar 250kr till ALLA sina barn.
  • Seven Costanza
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 15:35:21 följande:

Har alla delad ekonomi?

Det har inte vi, alla pengar in är våra pengar. Inget ditt eller mitt.

Nej men skillnaden är ju att om föräldrarna lever tillsammans finns ju bara ETT hushåll med TVÅ föräldrar där man ju får tänka att om de har gemensam hushållskassa så är det ju ändå två vuxna som bidrar till varje barns sparande om båda har inkomst, medan med skilda föräldrar är det ju TVÅ hushåll med EN förälder i varje som bidrar till varje barns sparande. Om Nängs hushåll skulle ha bidragit med 500kr per barn även till barnen från tidigare relation så hade de ju fått MER eftersom de då hade räknats som att de fått pengar från tre vuxna då de även får mer än 250kr per barn av sin mamma.
  • Seven Costanza
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 15:36:08 följande:

Eftersom hen har skrivit i plural så sparar pappan 250kr var till de gemensamma men de förstfödda barnen får dela på 250kr.

Nä? Båda barnkullarna är ju i plural så jag tolkar det som 500kr var till gemensamma (250 från Näng och 250 från pappan) och 250kr var till de förstfödda barnen från pappan, och sedan sparas DERAS mamma mer än 250kr per barn till de förstfödda. De förstfödda får alltså MER än 500 per barn när man räknar ihop vad föräldrarna lägger (eftersom mamman lägger mer än 250 medan pappan lägger 250 var till alla barn) medan andra barnkullen får 500kr per barn.
  • Seven Costanza
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 16:12:21 följande:

Nej, hos oss är det ingen skillnad. Och jag blir förvånad att det verkar vara det hos så många. Jag har en dotter sedan tidigare och väntar barn med min nuvarande sambo - idag sparar VI (jag & min sambo) 1050:-/mån till min dotter och kommer spara samma summa till bebisen också. Det är familjens barn och dom gör man ingen skillnad på. Vad min dotters pappa gör eller inte gör är hans sak och det angår inte mig. Jag vet inte om han sparar till henne. Men hur kan det delvis bli hans ansvar att vår gemensamma dotter och min & sambos framtida barn har samma summa till ett spar. Det är ju min sak, vad jag väljer att göra. Om hennes pappa spar till henne är väl det toppen? Jag tycker verkligen inte det är orättvist om mina barn har olika summa slutänden - alla har olika förutsättningar. Livet är inte rättvist. Min dotter kanske har mer pengar från oss men bebisen i min mage kommer få pussa mamma och pappa godnatt varje kväll. Går givetvis inte att jämföra pengar och kärlek - men du fattar poängen.

Ja det är ju generöst av din sambo att spara till det barn du har sedan tidigare och nej du har ingen skyldighet att ha koll på vad ditt ex sparar eller inte sparar till ert första barn. Men frågan var vad som var _orättvist _ och inte och jag vidhåller att Nängs familjs upplägg inte är orättvist. Jag personligen är gift och vi har gemensam ekonomi och bara gemensamt barn så jag har ingen personlig koppling till detta och vet heller inte vad som är vanligast men min poäng var att OM man som Näng VET att barnen sedan tidigare förhållande får minst en viss summa per månad av den andra föräldern (förälder A) så räcker det ju att förälder B sparar så mycket så att de tidigare barnen får minst lika mycket totalt av sina båda föräldrar som de senare barnen får av sina båda föräldrar - dvs om man lägger ihop förälder A:s och förälder B:s sparande till de tidigare barnen och förälder B:s och förälder C:s till de senare barnen blir det ju rättvist om det blir minst lika mycket.

Det betyder inte att man inte kan göra på andra sätt men det sätt som Näng beskrivit är i alla fall inte orättvist enligt mig.
  • Seven Costanza
    Näng skrev 2017-12-28 19:58:14 följande:

Sicken drama jag skapade. De flesta har förstått rätt. Jag sparar 250kr till mina barn och min man 250kr till alla sina barn. Hur är det orättvist? Bonusarnas mamma sparar mer än 250, vet ej exakt hur mycket. Tur för dem. Något extra får de mer än gärna ha som tvingas leva i två hem.

Klappar mig själv på axeln för att jag förstod rätt . Då är ju din man rättvis enligt mig eftersom han sparar 250kr per barn, även om vissa verkar tycka att _hushållet_ borde spara lika mycket till varje barn dvs att bonusföräldern även ska indirekt bidra till bonusbarnens sparande oavsett vad den andra bioföräldern sparar eller inte sparar. Tycker jag inte man kan förvänta sig.
  • Seven Costanza
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 20:30:32 följande:

Jag vet inte hur Nängs svar och inlägg kunde bli svar på min fråga om alla har delad ekonomi. Jag har inte läst hela tråden och inte Nängs inlägg och jag lägger mig inte i dom heller. Men bara att läsa det du skriver här får mig att undra över världen. Jag tycker det är konstigt att inte spara lika mycket till familjens barn i en familj. Min sambo tycker exakt samma. Så ja, det är uppenbart inte bara jag, som förälder, som tycker det. Det är min åsikt och jag kommer inte dividera mer fram och tillbaka.

Okej jag trodde det hade med Nängs inlägg att göra eftersom du skrev ganska snart efter så jag trodde du bara glömt citera. Det är väl jättefint att ni alla tycker det känns bra så som ni valt att göra men i många andra bonusfamiljer verkar folk ha annan uppfattning.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat