• Anonym (ts)

Bonusarna har mer sparat

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat
  • Anonym (Va)

Din man tänker helt rätt! Skälvklart ska han inte göra skillnad på sina barn för att han valt olika mödrar till dem. Varför ska de straffas för att du tjänar mindre?

• Anonym (Olika)

Jag tänker att pappan vill vara rättvis och ge sina barn lika mycket, oberoende av hur mycket de får på sin mammas sida. Självklart blir det olika mycket totalt sett, men det är ju för att två av barnen har annan mamma/morföräldrar. Det påverkar antagligen inte att pappan vill ge alla dina barn samma summa.

• Griseknoen35

Håller med din man. Din man spar pengar till sina barn på ett rättvist sätt, vad han ger och vad barnen får från sin mamma är skilda saker då föräldrarna är separerade. Barnen har olika förutsättningar då de har olika mammor med olika ekonomiska tillgångar. Inte ska din man börja särbehandla sina barn bara för att två av barnen har en mamma och morföräldrar med mer tillgångar än vad hans två andra barns mamma har.  

• Anonym (ts)

Men ni tycker inte det blir orättvist när dagen barnen fyller 21 år? (Alla givetvis vid olika år i livet). Men våra barn kommer uppnå sexsiffrigt. Medan hans barn ligger på sjusiffrigt redan nu om jag räknar med vissa aktier de har sparade i sina morföräldrars namn. Då kommer det ju bli tydligt vilka av barnen som får åka snålskjuts på den finansiella biten i livet versus mina barn som får det svårare. 

• TaSe

Jag har fyra barn med två olika pappor. Jag har ingen aning om vad barnens pappor sparar (eller inte sparar).

Däremot har jag lärt mina barn att livet är inte rättvist. Alla har olika förutsättningar från start och får sedan göra sina egna val och skapa sina egna förutsättningar.

• Brittsommar

Håller med din man faktiskt. Att bonus barnen får pengar från mammans sida är en sakvinna mellan dem. Antar att de säkert får dyrare presenter kläder mm från den sidan med. Känns kanske orättvist men att din man skiljer på sina barn och ger några mer än andra gör inte saker mer rättvist tyvärr.

Barnen har olika mammor och kommer inte leva samma liv så försök tänka mindre på de ekonomiska skillnaderna och fokusera på att ge mycket kärlek istället. Dina barn har i alla fall gledsen i att växa upp med båda föräldrarna.

• Anonym (Pappa)

Ledsen, TS, men du är helt ute och cyklar. Det hade varit en sak om din man hade sparat till sina äldre barn men inte till sina yngre, men nu sparar han ju lika mycket åt alla. Helt rätt. Att hans äldre barn även har andra som sparar åt dem kan inte han varken hjälpa eller bestämma över. Du får väl spara mer åt dina barn så de kommer upp i syskonens summor, om du känner att du har råd.

• Anonym (Olika)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 14:00:13 följande:

Men ni tycker inte det blir orättvist när dagen barnen fyller 21 år? (Alla givetvis vid olika år i livet). Men våra barn kommer uppnå sexsiffrigt. Medan hans barn ligger på sjusiffrigt redan nu om jag räknar med vissa aktier de har sparade i sina morföräldrars namn. Då kommer det ju bli tydligt vilka av barnen som får åka snålskjuts på den finansiella biten i livet versus mina barn som får det svårare. 

Ärligt talat är detta bortskämt gnäll. Dina barn kommer att uppnå SEXSIFFRIGT. Alltså minst 100 000? Det är många barn som inte ens få 5-siffrigt! Det är väl en jättebra summa dina barn får. Att deras äldre halvsyskon får mer är ju för att de har en annan familj också. Och som andra sagt, allt i livet är inte rättvist men din mans sparande är väl så rättvist det kan bli.
  • Anonym (Va)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 14:00:13 följande:

Vem fan har påstått att livet är rättvist? Var har du fått det ifrån?
  • Anonym (Elino)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 13:47:29 följande:

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

Vad har du med att göra hur mycket hans andra barn har sparat? Din man sparar lika mycket till alla sina barn. Men eftersom barnen har olika mammor så har de också olika villkor utanför det gemensamma från pappan. Inga konstigheter.

Om det var du som var rik och kunde spara mycket till era barn, skulle du då tycka att din man skulle spara extra mycket till sina tidigare barn för att kompensera? 

HUR kan det förstöra julen för dig att veta att dina bonusbarn har mycket pengar sparade? På vilket sätt känns det inte okej för dig att du inte har samma ekonomiska förutsättningar som din mans exfru?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat