• Anonym (ts)

Bonusarna har mer sparat

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat
  • Anonym (Elino)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 15:08:52 följande:
    Det var ju elakt sagt. Som om jag inte redan hade mindervärdiga komplex över att få hennes liv kastat i ansiktet på mig dagligen... 
    Varför mår du dåligt över det? Och på vilket sätt får du hennes liv kastat i ansiktet dagligen? 

Stärk dig själv och ditt eget liv istället för att vara avundsjuk på din mans ex. Var glad över din man och era barn.  
  • Anonym (Bumbo)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 14:00:13 följande:

Men ni tycker inte det blir orättvist när dagen barnen fyller 21 år? (Alla givetvis vid olika år i livet). Men våra barn kommer uppnå sexsiffrigt. Medan hans barn ligger på sjusiffrigt redan nu om jag räknar med vissa aktier de har sparade i sina morföräldrars namn. Då kommer det ju bli tydligt vilka av barnen som får åka snålskjuts på den finansiella biten i livet versus mina barn som får det svårare. 

Med det tänket (att barn som får sparade pengar från sina föräldrar åker snålskjuts i livet) så borde du ju inte vilja att han sparar till era barn heller? Eller gäller det där bara andras ungar? Om dina barn i framtiden kommer hem med en partner som anser att era barn åkt räkmacka för att de haft pengar med sig hemifrån, vad kommer du tycka då?
  • Anonym (Kronjuvelen)

Så kommer jag då som faktiskt förstår ts känslor.

Nu vet vi inte hur gamla alla dessa barn är och hur många års sparande till respektive barn det är kvar. Men har de äldre mycket, och då menar jag MYCKET, mer sparat så kanske de "nya" barnen skulle kunna få större månadsinsättningar.

De äldre barnen har det väl förspänt som det är men en rik släkt, de yngre barnen har det (uppenbarligen) inte.

Ts du kan väl föreslå att de yngre får lite mer och de äldre lite mindre per månad? T ex  250/750 vore rimligt.

Hur gamla är alla inblandade barn?

• KaptenOhoy

Det var ju elakt sagt. Som om jag inte redan hade mindervärdiga komplex över att få hennes liv kastat i ansiktet på mig dagligen... 

Det var inte det minsta elakt sagt, bara fakta. Sluta vara så missunnsam, det finns många som inte kan spara undan något alls till sina barn. Det är helt rätt att fadern vill spara lika mycket till alla sina barn, vad modern sedan lägger till har inte ni med att göra.
  • Anonym (Elino)
    Anonym (Kronjuvelen) skrev 2017-12-27 15:11:28 följande:

Så kommer jag då som faktiskt förstår ts känslor.

Nu vet vi inte hur gamla alla dessa barn är och hur många års sparande till respektive barn det är kvar. Men har de äldre mycket, och då menar jag MYCKET, mer sparat så kanske de "nya" barnen skulle kunna få större månadsinsättningar.

De äldre barnen har det väl förspänt som det är men en rik släkt, de yngre barnen har det (uppenbarligen) inte.

Ts du kan väl föreslå att de yngre får lite mer och de äldre lite mindre per månad? T ex  250/750 vore rimligt.

Hur gamla är alla inblandade barn?

Även om pappan lägger 1000 kr på nya barnen och 0 kr till de tidigare barnen så kommer inte de nya barnen ikapp. 

Och varför ska de nya barnen få mer av sin pappa för att de tidigare kan få mer av sin mamma? De har helt olika mammor och därmed helt olika förutsättningar i många avseenden.
  • Anonym (Yla)
    Men sluta nu, varför ska du ha mindervärdeskomplex för detta? Problemen sitter i ditt huvud, terapi kanske vore något? Eller är det någon i din omgivning som menar att du är dålig eller en lågpresterare för att du inte har lika mycket pengar som biomamman? Lugna ner dig och sluta jämför saker och ting. Att vara glad och tacksam för det man har gör livet betydligt roligare.
  • Anonym (S)

Så otroligt oattraktivt att vara så avundsjuk.
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym (Elino) skrev 2017-12-27 15:15:10 följande:
    Även om pappan lägger 1000 kr på nya barnen och 0 kr till de tidigare barnen så kommer inte de nya barnen ikapp. 

Och varför ska de nya barnen få mer av sin pappa för att de tidigare kan få mer av sin mamma? De har helt olika mammor och därmed helt olika förutsättningar i många avseenden.
    För att pappan kanske skulle föredra att jämna ut så gott han kan mellan sina barnkullar?
    Kan kännas som en rimlig anledning.
  • Anonym (Hex)
    Anonym (Yla) skrev 2017-12-27 15:16:05 följande:
    Men sluta nu, varför ska du ha mindervärdeskomplex för detta? Problemen sitter i ditt huvud, terapi kanske vore något? Eller är det någon i din omgivning som menar att du är dålig eller en lågpresterare för att du inte har lika mycket pengar som biomamman? Lugna ner dig och sluta jämför saker och ting. Att vara glad och tacksam för det man har gör livet betydligt roligare.
    Alltså, varför ska alla viktigpettrar börja tipsa om terapi så fort någon har en åsikt som inte stämmer överens med majoriteten?
    Varför inte antingen försöka råda, på en juste sätt. Eller knipa.

Det där terapisnacket är bara ett sätt att trycka till ts ännu mer på. Lägg av för f*n.
  • Lucius Vorenus

Personligen har jag varit i Ts barns sits. Den summa som jag fick kan inte på långa vägar matcha det som mina halvsyskon fick. Men det spelar ingen roll. Våra förutsättningar var inte lika och jag är tacksam för det som jag har fått.

Sluta må dåligt å dina barns vägnar. Livet är orättvist och vi kan helt enkelt bara göra det bästa av situationen.

Svar på tråden Bonusarna har mer sparat