Inlägg från: Anonym (Kronjuvelen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kronjuvelen)

Bonusarna har mer sparat

Så kommer jag då som faktiskt förstår ts känslor.

Nu vet vi inte hur gamla alla dessa barn är och hur många års sparande till respektive barn det är kvar. Men har de äldre mycket, och då menar jag MYCKET, mer sparat så kanske de "nya" barnen skulle kunna få större månadsinsättningar.

De äldre barnen har det väl förspänt som det är men en rik släkt, de yngre barnen har det (uppenbarligen) inte.

Ts du kan väl föreslå att de yngre får lite mer och de äldre lite mindre per månad? T ex  250/750 vore rimligt.

Hur gamla är alla inblandade barn?

• Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym (Elino) skrev 2017-12-27 15:15:10 följande:
    Även om pappan lägger 1000 kr på nya barnen och 0 kr till de tidigare barnen så kommer inte de nya barnen ikapp. 

Och varför ska de nya barnen få mer av sin pappa för att de tidigare kan få mer av sin mamma? De har helt olika mammor och därmed helt olika förutsättningar i många avseenden.
    För att pappan kanske skulle föredra att jämna ut så gott han kan mellan sina barnkullar?
    Kan kännas som en rimlig anledning.
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym (Elino) skrev 2017-12-27 16:01:12 följande:
    Det verkar snarare vara TS som har behov av att jämna ut mellan sin kull och hans tidigare. Men hon tänker inte själv bidra till att jämna ut, utan tänker att hennes man ska göra det och då på bekostnad av tidigare kull.
    Hmmm, jo det har jag förstått.
    Jag tycker som sagt inte att idén är så dålig, tvärtom faktiskt.

"På bekostnad" var väl att ta i då dessa äldre barn redan har det väl förspänt jämfört med de yngre.
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Brumma skrev 2017-12-27 20:02:01 följande:

Ponera att du i framtiden vinner storvinsten - eller ärver en större summa pengar. Anser du då att några miljoner borde sättas in på bonussyskonens konto? Eller är det dina barn som ärver hela summan den dagen det är dags?

Varför i hela friden skulle ts testamentera något till styvbarnen som redan har gott och väl så de klarar sig.
    Frågan kunde varit berättigad om de var fattiga som kyrkråttor och ts barn hade kapital.

Har deras mamma skänkt något till ts barn? Nej, just det.
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym ($$) skrev 2017-12-27 20:20:49 följande:
    Det är ju, indirekt, det hon tycker ska ske i hennes familj.
    Maken ska kompensera de gemensamma barnen för att de tidigare redan har sparade medel och dessutom får tillskott utifrån.
    Och jag håller med ts, maken borde spara mer till de yngre barnen än dem som redan har mycket pengar pga välbärgade släktingar på mammans sida.

Jag anser det vara självklart.
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym (Anonyma i dag) skrev 2017-12-27 20:40:30 följande:

Tycker du resonerat fel ts. Pengarna bonusarna får är ju mest från mammas sida. Att han vill ge lika till sina barn respekterar jag fullt ut. Tänk att då de väl är äldre än era kommer ni ha en bättre ekonomi när de är myndiga och han inte sparar till dem längre.

Min situation var lite motsatt. Jag "tog" av pengar jag tänkt ge mina barn när de blev äldre. Sen flyttade jag och min nya man ihop och jag använde de pengarna till boende. Min nya hade inte så mycket som jag.

När hans barn fyllde 18 fick de en summa på ca 50 000 som tydligen funnits från tidigare.

Jag sa inget men har successiv kompenserat och gett mina barn en del från vår gemensamma ekonomi.

Du "tog", du menar att du stal dina barns besparingar för att flytta ihop med en ny karl?

Folk alltså!
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym (Anonyma i dag) skrev 2017-12-27 20:53:26 följande:
    Nej dr9t gjorde jag verkligen inte! Pengarna var mina och satt på mitt konto.
    Som var ämnade till barnen. Det skrev du själv alldeles nyss.
    Sen fick du lura bort pengar ur er gemensamma ekonomi för att återställa det.

Lågt.
  • Anonym (Kronjuvelen)
    Brumma skrev 2017-12-27 20:56:04 följande:
    Jag tror du missade min poäng... Rätt grovt..

TS vill att hennes barn i slutändan får lika mkt pengar som sina syskon. Trots att de pengarna är från mammans sida - så min fråga var - skulle TS se till att ge syskonen pengar om hennes barn plötsligt satt med en ännu större summa.
    Och du missade min. Kaffe

Mitt svar är, varför i herrans namn skulle hon ge bort sina pengar till någon annans ungar?
    Hon har inte krävt några pengar från deras mamma till sina barn.

• Anonym (Kronjuvelen)
    Anonym (Anonyma i dag) skrev 2017-12-27 22:05:59 följande:
    Nej från början satte jag dem på ett sparkontot . Jag sparade till livet. Inte specifikt till någon/någon. Att jag tänkte tanken att kanske ger jag en slant till barnen gör det inte till deras pengar.

Familjer spar och o bland måste de av olika skäl använda de pengarna till livet.

Du låter mycket bitter, tack och lov har mina barn inte det sinnelaget. Tvärtom faktiskt då anser de att det var mina pengar. Och att jah i bland ger dem hjälp ekonomiskt tar det inte förgivet utan är tacksamma för.

De set inte det som ett krav från mig som mamma att ge de ett fett konto på 18 årsdagen, utan den tid och vad vi gjort har varit och är met värt för dem.

Din mamma har misslyckas där med dig, inte med pengarna!
    Och här kom efterkonstruktionen. Kräks
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat