• Anonym (ts)

Bonusarna har mer sparat

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat
  • Näng

Min man och jag sparade enl nedan 500kr till våra gemensamma och 250kr till sina barn sedan tidigare. Deras mamma sparade desto mer till dem men det blev rättvisats enligt oss mot alla. Vad deras mamma och släktingar sparar till dem är ju bonusarnas bonus liksom.

• Anonym (tant agda)

Vi har hjälpt våra barn med körkort och de har alltid haft bra kläder och sportutrustningar etc etc etc, men de fick ingen klumpsumma med pengar när de fyllde 18 eller 21. Liksom de klarar sig själva. Jag kan tänka att man faktiskt kan göra sitt barn en björntjänst genom att de får hand om alldeles för mkt pengar som unga? Vissa ungdomar klarar det finfint men jag har sett på Lyxfällan att när unga vunnit pengar, ärvt dito eller fått försäkringspengar vid t ex förälders bortgång  så har det varit ingången till ekonomisk katastrof........

• Anonym (M)

Jag har bara läst trådstarten, ingenting annat.

Jag har en dotter sedan tidigare, min sambo har inga barn sedan tidigare och nu väntar vi vårt första gemensamma barn.

Jag stöter på väldigt många här inne som delar ha delad ekonomi (med det menar jag, mina och dina pengar.). Jag och min sambo har gemensam ekonomi - alla pengar in är våra pengar, finns ingenting mitt eller ditt. Och nej, vi tjänar inte samma lika.

När vi träffades hade jag ingen ekonomisk möjlighet att spara varje månad. Men när vi sedan köpte vårt hus såg vi över ALLT - alla räkningar, alla försäkringar, mobilabonnemang osv. La om all ekonomi och började dessutom spara regelbundet för både min dotter och oss själva. 
    Vi bestämde tillsammans att börja spara hela barnbidraget (1050 till henne varje månad och vi kommer göra detsamma för vårt gemensamma barn när det föds. 

Så vi kommer alltså spara lika var mycket till familjens barn. 
    Det hör inte hit vad hennes pappa väljer att göra. Jag vet inte ens, han kanske sparar, kanske inte. Gör han det, toppen! Vilken hjälp hon kommer få när hon ska köpa lägenhet eller så när hon blir stor. 

Vår familj har snart två barn och på dom gör jag ingen skillnad. Och inte min sambo heller, som bara har biologiskt band till en. 

• Anonym (M)

Den glada gubben skulle inte vara där... det skulle vara " kr) "

• Anonym (Olika)

Tycker det blir nån slags hysteri utan dess like om man känner sig missnöjd med att "bara" kunna ge sina barn 100 000 kr när de blir 21.

Mina föräldrar hade sparat en summa som nästan täckte körkortet. Sen var kontot tomt. När jag flyttade hemifrån för att plugga hade jag ca 7000 kr på kontot som jag sparat efter sommarjobbet. Alla pengar jag har idag har jag jobbat ihop.

Vi sparar också varje månad till vårt barn, och det kommer att bli en rejäl summa till slut. Det känns tryggt för hennes framtid, men är inget hon automatiskt får som en klumpsumma vid viss ålder. Allt med sans och vett, det är bara nyttigt för barn att lära sig att jobba och spara.

• Anonym (Bonusbarnet)

Är du en sån där styvmor som också anser att bonusbarnen bör ha mindre julklappar för att de får fler julklappar från deras biologiska mamma och den delen av släkten?

Självklart ska pappan spara lika mycket till alla sina barn. Något annat är ju helt befängt. Ja bonusbarnen går mer pengar eftersom mamman har det gott ställt men om din granne sparar mer till sina barn ön du kommer su så begära av grannen att denne måste dra ner på sparandet för det blir orättvist mot dina barn?

För det är ungefär så mycket du har att göra med dina bonusbarns familj på mammans sida.

Girig och missunnsam är vad du är. Att du dessutom förstör julen var ju bara en trevlig prick över i:et. Men jag hopps du förstått det nu med tanke på att majoriteten håller på din partner. All heder till honom som står emot och gör rätt. Alldeles för många män blir flata och viker sig helt för sin nya dennes nycker

• Anonym (M)
    Anonym (Olika) skrev 2017-12-28 07:24:24 följande:

Tycker det blir nån slags hysteri utan dess like om man känner sig missnöjd med att "bara" kunna ge sina barn 100 000 kr när de blir 21.

Mina föräldrar hade sparat en summa som nästan täckte körkortet. Sen var kontot tomt. När jag flyttade hemifrån för att plugga hade jag ca 7000 kr på kontot som jag sparat efter sommarjobbet. Alla pengar jag har idag har jag jobbat ihop.

Vi sparar också varje månad till vårt barn, och det kommer att bli en rejäl summa till slut. Det känns tryggt för hennes framtid, men är inget hon automatiskt får som en klumpsumma vid viss ålder. Allt med sans och vett, det är bara nyttigt för barn att lära sig att jobba och spara.

Exakt sådär resonerar vi med. "Tryggt för framtiden". 

Jag vill verkligen inte servera livet på ett silverfat för mina barn men däremot vill jag kunna hjälpa dom flytta hemifrån i rimlig ålder som exempel. Bostadsmarknaden blir hårdare för varje år - och ingen 20-25 åring får tag på en handpenning till lämpligt boende utan hjälp. 
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 07:28:42 följande:
    Exakt sådär resonerar vi med. "Tryggt för framtiden". 

Jag vill verkligen inte servera livet på ett silverfat för mina barn men däremot vill jag kunna hjälpa dom flytta hemifrån i rimlig ålder som exempel. Bostadsmarknaden blir hårdare för varje år - och ingen 20-25 åring får tag på en handpenning till lämpligt boende utan hjälp. 
    Då snackar du ur storstadsperspektiv!?
  • Anonym (Anonyma i dag)
    Anonym (Kronjuvelen) skrev 2017-12-28 05:25:08 följande:

Och här kom efterkonstruktionen.

Men gud.....du mår verkligen inte bra
  • Anonym (M)

TS - är du skilsmässobarn själv?! 

Jag är det! Och jag är lyckligt lottad att mina familjer ALDRIG gjort skillnad på kärnbarn eller särkullebarn. Alla har varit familjens barn. Och det är så det ska vara! Oavsett om det gäller pengar eller antal kramar!

Och ordet halvsyskon? Utrota! Antingen är man syskon eller så är man inte syskon.

Och vet du vad. Jag tycker det är tur att (dom flesta) skilsmässobarn har dubbel uppsättning av viktiga och bra vuxna i sin närhet, när dom inte får ha sin mamma och pappa nära jämt. Jag tycker också dom kan få "trösta" sig i dubbel julafton, dubbel födelsedag och en extra utlandsresa eller i det här faller uppenbart lite mer sparade pengar. För dom har ändå gått miste om det viktigaste och finaste man kan - få ha mamma & pappa så samma ställe. Inget sparkonto kan mäta sig med det era gemensamma barn får till skillnad från dom. Där kan vi snacka orättvisa!

Tack för mig!

Svar på tråden Bonusarna har mer sparat