Inlägg från: Anonym (tant agda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tant agda)

Bonusarna har mer sparat

Vi har hjälpt våra barn med körkort och de har alltid haft bra kläder och sportutrustningar etc etc etc, men de fick ingen klumpsumma med pengar när de fyllde 18 eller 21. Liksom de klarar sig själva. Jag kan tänka att man faktiskt kan göra sitt barn en björntjänst genom att de får hand om alldeles för mkt pengar som unga? Vissa ungdomar klarar det finfint men jag har sett på Lyxfällan att när unga vunnit pengar, ärvt dito eller fått försäkringspengar vid t ex förälders bortgång  så har det varit ingången till ekonomisk katastrof........

• Anonym (tant agda)
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 07:28:42 följande:
    Exakt sådär resonerar vi med. "Tryggt för framtiden". 

Jag vill verkligen inte servera livet på ett silverfat för mina barn men däremot vill jag kunna hjälpa dom flytta hemifrån i rimlig ålder som exempel. Bostadsmarknaden blir hårdare för varje år - och ingen 20-25 åring får tag på en handpenning till lämpligt boende utan hjälp. 
    Då snackar du ur storstadsperspektiv!?
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Nils) skrev 2017-12-28 11:43:54 följande:
    Var då? Jag bor i en liten norrländsk stad där vi har en hemsk bostadsbrist ur vårt perspektiv. Man får stå 6-8 år i bostadskö eller behöver betala minst 600000 för att köpa en bostadsrätt. Då är månadsavgiften minst 4000 kronor utöver vad lånet kostar.
    Jag bor också i en norrländsk stad.............hrm låt oss kalla den Sundsvall. Här finns ju också många privata hyresvärdar och båda våra döttrar har hyrt privat fram tills de köpte sina BR. Självklart har väl ungdomen ett arbete när vederbörande ska köpa en BR?
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 12:46:31 följande:
    Där vi bor finns också privata hyresvärdar men vad hjälper det när köerna är flera år? Och givetvis jobbar man innan man flyttar hemifrån. Iaf enligt mig. Men trots fast tjänst så har man sällan xhundratusen sparat vid den åldern.
    Men kontantinsatsen till en BR kan ju föräldrarna i den bästa av världar EV hjälpa till med när priserna är på norrlandsnivå?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat