• Anonym (ts)

Bonusarna har mer sparat

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat
  • Pope Joan II
    Anonym (Rättvist) skrev 2017-12-28 11:57:56 följande:
    Ja. De sparar tillsammans 500:- .Dvs 250:- var. Sedan sparar pappan 250:- till sina äldre barn och deras mamma i sin tur har möjlighet att spara mer än 250:- och gör därför så. Men pappan sparris ju lika mycket till alla sina barn.
    Som sagt så har jag väl missförstått inlägget. Ett par dagar i stupstocken ska nog få ordning på mig, ska du se. 
  • Anonym (M)
    Anonym (idioti) skrev 2017-12-28 11:55:16 följande:

Sexsiffrigt är helt sjukt det med ärligt talat. Fan va ni curlar era barn nuförtiden. Lär dom att man jobbar för sina pengar istället för att få flera hundratusen enbart för att man råkar existera! Dom kommer inte få det lätt i livet som vuxna.

Vårt syfte med sparandet till våra barn är att hjälpa dom med en kontantinsats till ett boende när dom är i ålder för och vill flytta hemifrån. Vi kommer också vara på sexsiffrigt om inget oväntat inträffar i våra liv. Pengarna vi spar ingenting dom kommer få bara sådär eller till småjox. Så förstår inte varför det skulle göra livet svårt för dom.. dom kommer jobba, kämpanoch lära sig pengar ändå.
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Nils) skrev 2017-12-28 11:43:54 följande:
    Var då? Jag bor i en liten norrländsk stad där vi har en hemsk bostadsbrist ur vårt perspektiv. Man får stå 6-8 år i bostadskö eller behöver betala minst 600000 för att köpa en bostadsrätt. Då är månadsavgiften minst 4000 kronor utöver vad lånet kostar.
    Jag bor också i en norrländsk stad.............hrm låt oss kalla den Sundsvall. Här finns ju också många privata hyresvärdar och båda våra döttrar har hyrt privat fram tills de köpte sina BR. Självklart har väl ungdomen ett arbete när vederbörande ska köpa en BR?
  • Anonym (M)
    Anonym (tant agda) skrev 2017-12-28 12:43:03 följande:

Jag bor också i en norrländsk stad.............hrm låt oss kalla den Sundsvall. Här finns ju också många privata hyresvärdar och båda våra döttrar har hyrt privat fram tills de köpte sina BR. Självklart har väl ungdomen ett arbete när vederbörande ska köpa en BR?

Där vi bor finns också privata hyresvärdar men vad hjälper det när köerna är flera år? Och givetvis jobbar man innan man flyttar hemifrån. Iaf enligt mig. Men trots fast tjänst så har man sällan xhundratusen sparat vid den åldern.
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 12:46:31 följande:
    Där vi bor finns också privata hyresvärdar men vad hjälper det när köerna är flera år? Och givetvis jobbar man innan man flyttar hemifrån. Iaf enligt mig. Men trots fast tjänst så har man sällan xhundratusen sparat vid den åldern.
    Men kontantinsatsen till en BR kan ju föräldrarna i den bästa av världar EV hjälpa till med när priserna är på norrlandsnivå?
  • Anonym (M)
    Anonym (tant agda) skrev 2017-12-28 12:53:33 följande:
    Men kontantinsatsen till en BR kan ju föräldrarna i den bästa av världar EV hjälpa till med när priserna är på norrlandsnivå?
    Vad det är för exakta priser där och vad som krävs i kontant insats har jag ingen aning om. Och än mindre hur marknaden ser ut om 10-12 år när det som tidigast blir aktuellt för min dotter att flytta hemifrån. Och, vi bor inte ens i Norrland. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Nils) skrev 2017-12-28 11:43:54 följande:

Var då? Jag bor i en liten norrländsk stad där vi har en hemsk bostadsbrist ur vårt perspektiv. Man får stå 6-8 år i bostadskö eller behöver betala minst 600000 för att köpa en bostadsrätt. Då är månadsavgiften minst 4000 kronor utöver vad lånet kostar.

Jag och mina fem syskon har alla utan större problem lyckats få tag i hyresrätt i södra Småland och Malmö. Krävdes inte speciellt stor ansträngning att hitta privat hyresvärd.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2017-12-28 12:57:21 följande:
    Jag och mina fem syskon har alla utan större problem lyckats få tag i hyresrätt i södra Småland och Malmö. Krävdes inte speciellt stor ansträngning att hitta privat hyresvärd.
    Tursamt för er! Där vi bor fungerar det inte så.

Och, jag kan och vill mer än gärna hjälpa mina barn in på bostadsmarknaden för att dom tids nog ska kunna köpa/bygga det där huset dom vill bli gamla i. Det är en trygghet att ha investerat i någonting och jag hjälper gärna mina barn att få en trygg grund. 
  • Mariell    8
    Anonym (Linda) skrev 2017-12-27 22:05:27 följande:

Det är din åsikt. Min åsikt är att rättvisa är att de ska få lika mycket när de är vuxna, om det går (nu går det inte i denna familj).

Menar du att barnen i hans första äktenskap kommer att tycka det är orättvist att deras syskon får mindre pengar än vad de själva får? I så fall har man misslyckats som förälder, anser jag.

Ts och hennes man barn (alla) får lika mycket var när de blir vuxna då deras pappa sparat samma summa per månad till dem alla.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2017-12-28 13:00:41 följande:

Tursamt för er! Där vi bor fungerar det inte så.

Och, jag kan och vill mer än gärna hjälpa mina barn in på bostadsmarknaden för att dom tids nog ska kunna köpa/bygga det där huset dom vill bli gamla i. Det är en trygghet att ha investerat i någonting och jag hjälper gärna mina barn att få en trygg grund. 

Tror det där är ett storstadsfenomen. I min bekantskapskrets har de allra flesta lyckats bygga/köpa sitt drömhus enbart genom att själva ha sparat ihop till kontantinsats. Och priserna för en medelvilla här ligger på strax under 4 miljoner. Tror enbart det är bra och att man växer som människa om man fixat sånt själv.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat