• Anonym (ts)

Bonusarna har mer sparat

Nu här vid jul fick jag reda på att vv bonusarna fick en väldigt hög summa i julklapp. Detta sett som sparpengar till deras sparkonton inför vuxen ålder, av deras morföräldrar. Deras mamma har det gott ställt med framgångsrik man och välbärgade föräldrar (deras morföräldrar) och där rör de sig i 'finare' kretsar. 

Hos oss stör det därför mig att min man sparar lika mycket åt alla hans fyra barn, varav två är våra gemensamma. Han sätter in 500 kr till vardera barn och jag tycker det är ofantligt orättvist mot våra gemensamma. Hans tidigare barn har till och med mer sparat än vad vi har tillsammans som familj. 
    På ett sätt kan jag förstå hans tänk att han vill vara rättvis till alla barn genom att ge dem alla exakt samma summa vid 21 års ålder (500x12x21) men jag tycker han borde skjuta till våra gemensammas eller sluta med att spara till sina första till den dagen de alla har lika mycket. 

Julen känns ganska förstörd detta år då vi bråkat ända sedan julaftonsmorgon när jag fick höra om detta. Hade ingen aning om att hans tidigare barn hade SÅ mycket sparat som de faktiskt hade. Jag personligen har inte samma möjlighet som mina bonusars mamma att spara så mycket. Jag har knappt råd att spara något alls... Så det känns inte helt ok. 

Hur har ni andra gjort gällande sparing i nya familjer? Speciellt i familjer där den ekonomiska biten skiljer sig åt mellan halvsyskonen. 

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat
  • Näng
    Pope Joan II skrev 2017-12-28 21:24:44 följande:

Jag hade förstått ditt inlägg fel. 

Sträckbänken hjälpte?
  • elmadumle

Men de kommer få lika mycket i slutänden? då spelar det ju ingen roll att hans barn sedan tidigare har mer nu, han slutar väl spara åt de när de kommit i åldern som det är sagt, och fortsätter då spara åt era gemensamma.

• Pope Joan II
    Näng skrev 2017-12-28 21:27:03 följande:
    Sträckbänken hjälpte?
    Den har historiskt sett haft goda resultat. Förmodligen likaledes stupstocken. 
  • Petronella

Du resonerar helt fel. Tänk dig vad du eller dina föräldrar kan ge DINA barn istället. Kanske sätt dem i bostadskö i Stockholm eller Göteborg om de vill studera där i framtiden? Det behöver ju inte vara PENGAR.
    Trött på styvföräldrar som är missunnsamma mot sina styvbarn. Göder bara på askungesagan..

• Ess

Ts- Du kan faktiskt utnyttja om de tidigare barnen har pengarna placerade i något som går bra, då kan du placera de gemensammas pengar likadant. De pengarna din man är delaktig i att spara åt dem har han också insyn i vart, och hur det går.

• Anonym (Tesla)

Har inte läst hela tråden. Det är inte konstigt om halvsyskonen får olika ekonomin om en av föräldrarna har väldigt mycket bättre ekonomi. Sånt är livet. Å andra sidan slipper dina barn förhoppningsvis leva i två hem. Se till att dina barn pluggar och ställer sej i bostadskö och sånt så de kan få en god egen ekonomi som vuxna.

• Anonym (Sommar)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 15:08:52 följande:
    Det var ju elakt sagt. Som om jag inte redan hade mindervärdiga komplex över att få hennes liv kastat i ansiktet på mig dagligen... 
    Varför får du mindervärdekomplex! Diin man ger exakt samma summa till barnen och särskiljer inte dem. Varför gör du det?
    Din inställning till era gemensamma ocn bonusar borde skilja sig rejält. Det är INTE upp till dig att bestämma vad dina bonuars farföräldrar sparer till dem.
    Jag tycker mer att du uppfattas som girig och otacksam för dina barns faktiskta sparande!
    Sparar du lika mycket till era gemensamma barn! Vad sätter dina föräldrar in till dina barn!
    Jag förstår fortfarande inte hur du tror att du kan KRÄVA att din man ser till att hans tidigare barn och era gemensamma barn ska ha EXAKT lika sparande? Du framstår bara som girig och gnällig. Tror dessutom att du är ett TROLL!
    Vill bara spy på din oginhet :(
  • Anonym (Nils)
    Anonym (ts) skrev 2017-12-27 14:21:27 följande:

Jo det önskar jag, men jag har inte samma tursamma liv som min sambos ex som alltid levt i överflöd. Jag tycker bara det kommer kännas hjärtskärande att se mina barn få en såpass mindre summa än deras äldre halvsyskon, det är det såklart jag reagerar på. Och enligt mig ska syskon sinsemellan ha det rättvist, därmed även det ekonomiska biten. Jag tycker de alla ska ha lika mycket i tillgångar så nej, det känns i mitt mammahjärta att våra två barn inte kommer kunna köpa lika fin lägenhet m.m. Tycker det räcker att hans tidigare barn redan idag lever ett såpass överdådigt liv hos deras mamma att nån måtta får det vara när de väl blir vuxna. Men nehej, istället får jag höra att de kommer få ÄNNU mer då, och att min sambo inte ens vill rätta ut saken... Jo jag blir bitter och sur..

Skaffa dig en bättre utbildning och ett jobb som ger dig betydligt högre lön så att du kan ge dina barn ett lika högt sparande om du nu tycker att det är så orättvist.
  • willy

Har inte läst hela tråden men tillräckligt att förstå att du blev påhoppad TS, men jag kan faktiskt förstå din sits. Känns som de flesta kritikerna kommer från individualister som anser att föräldrarna ska spara till barnen var för sig, protektionister som anser att det är alltid synd om styvbarn och helt enkelt tangentbort life coaches som anser att det är hur lätt som helst att gå ut och tjäna mer pengar.
    En faktor som jag anser är väldigt viktigt är att familjen är faktiskt en enhet. Även om det är jag som sparar hemme till vår gemnsamma dotter så är det fortfarande VÅRA pengar. Vi är familj, vi delar på allt. Nu, med tanke på det, vi har haft diskussion här om dagen om att det är orättvist att vi köper lika mycket till både vårt gemensamt samt till styvbarnet i julklappar, medans styvis får en massa extra hemma hos sin pappa. Vår slutsats var att det går inte att hjälpa men att styvis får lämna de riktigt stora klappar hemma hos sin pappa för att inte väcka svartsjuka. Å andra sidan perfekt behöver det inte vara, bara att det inte är enorma skillnader - vilket i ert fall är det. Jag känner renst spontant att ni som familj borde spara mer till gemensamma barn för att försöka jämna ut det. Det kommer aldrig vara exakt lika, inte ens i närheten kanske men det känns rätt. Ni är en familj nu och din man måste se bredare perspektiv.

• Anonym (??)
    willy skrev 2018-01-01 21:16:04 följande:

Har inte läst hela tråden men tillräckligt att förstå att du blev påhoppad TS, men jag kan faktiskt förstå din sits. Känns som de flesta kritikerna kommer från individualister som anser att föräldrarna ska spara till barnen var för sig, protektionister som anser att det är alltid synd om styvbarn och helt enkelt tangentbort life coaches som anser att det är hur lätt som helst att gå ut och tjäna mer pengar.

En faktor som jag anser är väldigt viktigt är att familjen är faktiskt en enhet. Även om det är jag som sparar hemme till vår gemnsamma dotter så är det fortfarande VÅRA pengar. Vi är familj, vi delar på allt. Nu, med tanke på det, vi har haft diskussion här om dagen om att det är orättvist att vi köper lika mycket till både vårt gemensamt samt till styvbarnet i julklappar, medans styvis får en massa extra hemma hos sin pappa. Vår slutsats var att det går inte att hjälpa men att styvis får lämna de riktigt stora klappar hemma hos sin pappa för att inte väcka svartsjuka. Å andra sidan perfekt behöver det inte vara, bara att det inte är enorma skillnader - vilket i ert fall är det. Jag känner renst spontant att ni som familj borde spara mer till gemensamma barn för att försöka jämna ut det. Det kommer aldrig vara exakt lika, inte ens i närheten kanske men det känns rätt. Ni är en familj nu och din man måste se bredare perspektiv.

Antar att pappan tänker annorlunda, en familj där alla hans barn ingår. Han gör sin del för alla. Vad barnen får från sin mamma och hennes släkt har inget med TS och deras barn att göra. Antingen förbättrar man sin egen sits om man nu ska jämföra sig själv med allt och alla eller så förklarar för man barnen hur verkliga livet fungerar. Något man iofs inte ska behöva göra om man är vettig själv.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat