• Näng

Bonusarna har mer sparat

Min man och jag sparade enl nedan 500kr till våra gemensamma och 250kr till sina barn sedan tidigare. Deras mamma sparade desto mer till dem men det blev rättvisats enligt oss mot alla. Vad deras mamma och släktingar sparar till dem är ju bonusarnas bonus liksom.

• Näng

Sicken drama jag skapade. De flesta har förstått rätt. Jag sparar 250kr till mina barn och min man 250kr till alla sina barn. Hur är det orättvist? Bonusarnas mamma sparar mer än 250, vet ej exakt hur mycket. Tur för dem. Något extra får de mer än gärna ha som tvingas leva i två hem.

• Näng
    Pope Joan II skrev 2017-12-28 11:33:09 följande:

Pinsamt att inte själv kunna spara åt sina barn och ändå ha åsikter om hur den som kan göra det ska fördela sina pengar.

Jag ser inte rättvisan i ert system. 

Förklara orättvisan?
  • Näng
    Pope Joan II skrev 2017-12-28 11:41:06 följande:

Jag förstod det som att pappan sparar 250 kr till sina barn från tidigare förhållande och 500 kr till sina barn i förhållandet med Näng. Har jag missförstått saken så har jag förstås missförstått saken och då föreligger ingen orättvisa. 

Du läser inlägget som att Nängs man lägger 250 kronor var till alla sina tre barn och att Näng själv pytsar in 250 kr till sitt biologiska barn?

Precis rätt. Pappan 250 till alla. Jag 250 till mina.
  • Näng
    Anonym (Rättvist) skrev 2017-12-28 11:57:56 följande:

Ja. De sparar tillsammans 500:- .Dvs 250:- var. Sedan sparar pappan 250:- till sina äldre barn och deras mamma i sin tur har möjlighet att spara mer än 250:- och gör därför så. Men pappan sparris ju lika mycket till alla sina barn.

Rätt!
  • Näng
    Mariell 8 skrev 2017-12-28 13:12:29 följande:

Varför gör han skillnad på sina barn?

Vad menar du att han gör för skillnad? Han ger alla sin 250kr.
  • Näng
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 15:36:08 följande:

Eftersom hen har skrivit i plural så sparar pappan 250kr var till de gemensamma men de förstfödda barnen får dela på 250kr.

Vad trött jag blir. Tre gemensamma som får 500kr var av oss, sina föräldrar, två bonusar som får 250kr var av sin far.
  • Näng
    Seven Costanza skrev 2017-12-28 20:08:58 följande:

Klappar mig själv på axeln för att jag förstod rätt . Då är ju din man rättvis enligt mig eftersom han sparar 250kr per barn, även om vissa verkar tycka att _hushållet_ borde spara lika mycket till varje barn dvs att bonusföräldern även ska indirekt bidra till bonusbarnens sparande oavsett vad den andra bioföräldern sparar eller inte sparar. Tycker jag inte man kan förvänta sig.

Du förstod helt rätt, jag kunde inte ens drömma om att det skulle kunna läsas fel/misstolkas...

TS resonemang tycker jag är totalt förkastligt.
  • Näng
    Pope Joan II skrev 2017-12-28 21:24:44 följande:

Jag hade förstått ditt inlägg fel. 

Sträckbänken hjälpte?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat