• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Mawie

Styrkekramar till de som misstänker att mf är på g.

Finns inget värre än när lyckan blir till denna sorg och ledsamhet, kram!

• Sofiamy
    Sonaten skrev 2018-01-11 20:06:36 följande:

Hej, jag är ny i den här tråden. Bf 8 september. Tredje barnet.

Min man sa igår att det varit på nyheterna att man ska undvika alvedon när man är gravid. Jag har inte varit så noga med det tidigare graviditeter. Idag har jag huvudvärk och har inte tagit alvedon, men det är ju väldigt jobbigt att vara på jobbet då när man både är sömnig, illamående och har ont i huvudet.

Jag äter en antidepressiv medicin sedan flera år som jag åt under förra graviditeten också. Nu känner jag mig inte lika trygg längre med att det är riskfritt. Jag borde väl boka en läkartid men har inte kommit mig för.

Hur gör ni andra med alvedon? Andra mediciner?

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-graviditet-och-amning/

du ska undvika antiinflammatoriska läkemedel, tex ipren osv, panodil och alvedon kan du ta.
  • Hoothoot
    Sonaten skrev 2018-01-11 20:06:36 följande:

Hej, jag är ny i den här tråden. Bf 8 september. Tredje barnet.

Min man sa igår att det varit på nyheterna att man ska undvika alvedon när man är gravid. Jag har inte varit så noga med det tidigare graviditeter. Idag har jag huvudvärk och har inte tagit alvedon, men det är ju väldigt jobbigt att vara på jobbet då när man både är sömnig, illamående och har ont i huvudet.

Jag äter en antidepressiv medicin sedan flera år som jag åt under förra graviditeten också. Nu känner jag mig inte lika trygg längre med att det är riskfritt. Jag borde väl boka en läkartid men har inte kommit mig för.

Hur gör ni andra med alvedon? Andra mediciner?

Jag åt också antidepressiva men sorten jag åt var inte bra att kombinera med graviditet så jag har provat att sluta då det var en snäll sort att bara sluta med. Min läkare på psykiatrin sa att det finns antidepressiva som går att äta under graviditet så skulle jag inte klara mig utan fick jag höra av mig. För att om mamman inte mår bra är inte det heller bra för graviditeten och barnet.
  • Nostalgity

Hej. Jag har inte fått någon smärta lr känningar i magen under dagen, heller inte några mängder blod.... Fick rött blod på pappret en gång till efteråt och då även 2 droppar i toastolen.. Efter det har de avtagit.

Men det kanske är vanligt att blödningarna dröjer ett dygn lr två?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Tildurrr

Hej! Hoppar in här lite snabbt (har även frågat i en annan tråd men), ser ni streck? Både jag och sambon gör det men samtidigt har jag aldrig varit gravid så hur mycket vågar man lita på detta? Det är taget på kvällen och BIM är 16/1 enligt min app.

Har beställt ett clearblue digitalt men får inte det förs måndag!
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-11 22:16:26 följande:

Hej. Jag har inte fått någon smärta lr känningar i magen under dagen, heller inte några mängder blod.... Fick rött blod på pappret en gång till efteråt och då även 2 droppar i toastolen.. Efter det har de avtagit.

Men det kanske är vanligt att blödningarna dröjer ett dygn lr två?

Det behöver inte alls betyda fara å färde. Många blöder utan att något onormalt inträffat. Be om ultraljud!
  • Mimipig
    Sonaten skrev 2018-01-11 20:09:24 följande:

Jag har också börjat frysa något enormt dagtid och svettas kopiöst nattetid. Det har pågått uppåt en vecka nu, är i vecka 6. Minns inte detta från tidigare graviditeter. Jag har tänkt att jag fryser dagtid för att jag är trött. Och att jag svettas nattetid för att det är graviditetshormoner som spökar.

Låt oss gärna veta när du får svar på sköljdkörtelprover.

Ska få svar om ett par dar. Lovar att återkomma. Det verkade visst inte helt ovanligt med låg sköldkörtelhormon när man är gravid, men stor brist kan öka risk för missfall. Man får levaxin för att fixa upp nivåerna om det behövs. Känns vettigt att kolla upp. Men få inte panik, det kan gå fint även med låga värden.
  • EKTT17
    Tildurrr skrev 2018-01-11 23:19:57 följande:

Hej! Hoppar in här lite snabbt (har även frågat i en annan tråd men), ser ni streck? Både jag och sambon gör det men samtidigt har jag aldrig varit gravid så hur mycket vågar man lita på detta? Det är taget på kvällen och BIM är 16/1 enligt min app.

Ser också streck!
  • Sunshine4life
    Tildurrr skrev 2018-01-11 23:19:57 följande:

Stooooort grattis!
  • JenPet8885

Fick ett mindre roligt brev idag. Gjorde cellprov nr 2 i början av förra graviditeten som slutade i missfall och även det visade cellförändringar. Nu är jag inbokad om en månad på ett utvidgat cellprov. Nu är jag så nervös att något ska vara fel för det lilla knytet i magen! Ska ringa till gyn imorgon och berätta att jag är gravid, dock hoppas jag att det går att få tag på dom då det inte är det lättaste här i Värmland :(

Svar på tråden BF September 2018