• mjölkallergiker

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

Allt pekar mot att valet 2018 inte kommer förändra det politiska läget nämnvärt.

Vi pratar alltså om det Röda eller Blåa blocket ska bli störst. Och oavsett vilket som blir störst blir det svårt att regera. Så hur ska vi egentligen få ihop en regeringen efter 2018?

Lite om förutsättningar med dagens mått:
    MP och KD verkar farligt nära/under riksdagsspärren. I vissa mätningar även L. Och C har redan deklarerat att de inte tänker sätta sig i en regering med direkt eller indirekt stöd av SD. Är det ens realistiskt att tänka sig att Alliansen får över 50%? Jag tror inte det.

När det gäller det röda blocket har vi alltså S som gärna vill se ett samarbete med C och L. Något V knappast går med på. Jag ser alltså inte någon öppning där heller. Annars skulle V+S+L+C möjligtvis kunna få en majoritet. Enligt SCBs senaste partisympatiundersökning skulle de skrapa ihop 53.3%. En udda regering rent historiskt för Sverige men det kanske är en bred social-socialliberal regering som måste till för att göra landet regerbart?

Eller vad säger ni andra där ute? Vad gör ni för analys av läget?

• Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018
  • FDFMGA
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 07:50:53 följande:
    Det tror jag med. Särskilt med tanke på Moderaternas konservativa förflyttning. Så jag tror att Socialdemokraterna och Moderaterna i en bred koalition är en omöjlighet i Sverige. I Tyskland har CDU och SPD suttit i koalition länge och det verkar bli så även under kommande mandatperiod. Jag tror att den svenska blockpolitiken leder till dödläget. Utan den kan partierna röra sig betydligt mer än vad som varit i möjligt sedan alliansen bildades. Att C och L bildade Alliansen med M va vill framförallt med målet att krossa Socialdemokraternas ensamrätt på makten vilket man väll får anses ha lyckats. Så för landets bästa vore det snarare mer produktivt i detta läget att bryta blockpolitiken. 
    Javisst.

Ett annat alternativ vore en ren M-, KD-, SD-regering - men det bygger på att M och KD ska säga ja till samarbete med SD, att KD kommer in i riksdagen samt att de tre partierna får riksdagsmajoritet. Inget är särskilt troligt, i synnerhet inte det sista.

Valet 2018 kommer inte att erbjuda något självklart alternativ, vilket kommer att innebära att man antingen kan fortsätta att syssla med den politiska tuppfäktning som präglat de senaste åren eller också ta ansvar för Sverige.

Det kommer säkert att bli ett antal turer fram och tillbaka innan vi får ett brett regeringsunderlag präglat av vilja till kompromiss.

För min egen del så tror jag att det skulle vara mycket bra för Sverige om blockpolitiken gick i graven.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 10:18:55 följande:
    Javisst.

Ett annat alternativ vore en ren M-, KD-, SD-regering - men det bygger på att M och KD ska säga ja till samarbete med SD, att KD kommer in i riksdagen samt att de tre partierna får riksdagsmajoritet. Inget är särskilt troligt, i synnerhet inte det sista.

Valet 2018 kommer inte att erbjuda något självklart alternativ, vilket kommer att innebära att man antingen kan fortsätta att syssla med den politiska tuppfäktning som präglat de senaste åren eller också ta ansvar för Sverige.

Det kommer säkert att bli ett antal turer fram och tillbaka innan vi får ett brett regeringsunderlag präglat av vilja till kompromiss.

För min egen del så tror jag att det skulle vara mycket bra för Sverige om blockpolitiken gick i graven.
    Alla dina tankar är mer eller mindre orealistiska.

S+M - glöm det.

S+MP+C+L - det vore en sensation dessa 4 partier är reprenterade i riksdagen efter nästa val. Förhoppningsvis trillar både L och MP ur.

KD+M+C - Varför? En ren M-regering har mycket större chans att få stöd för sin politik.

S - Näe, de har minimal chans att få stöd för sin politik

• K Kalle

Jag vill inte se en regering till som slår ner på sjuka och handikappade - så vad ska jag rösta på? Den nuvarande regeringen har försämrat assistansen till svårt handikappade och gett FK i uppdrag att hårdbanta. Alliansen kommer att återinföra den bortre gränsen i sjukförsäkringen. Inga verkar intresserade av att öka rehabiliteringen och korta köer så att människor blir friska.

• man och nöjd
    K Kalle skrev 2017-12-21 11:04:22 följande:

Jag vill inte se en regering till som slår ner på sjuka och handikappade - så vad ska jag rösta på? Den nuvarande regeringen har försämrat assistansen till svårt handikappade och gett FK i uppdrag att hårdbanta. Alliansen kommer att återinföra den bortre gränsen i sjukförsäkringen. Inga verkar intresserade av att öka rehabiliteringen och korta köer så att människor blir friska.

Rösta på de som vill göra något åt det oerhörda fusket med assistansersättning. Det är enda vägen till att göra systemet fungerande igen.
  • K Kalle
    man och nöjd skrev 2017-12-21 11:12:09 följande:
    Rösta på de som vill göra något åt det oerhörda fusket med assistansersättning. Det är enda vägen till att göra systemet fungerande igen.
    Ser inget sånt parti. Bara partier som vill klämma åt SJUKA och HANDIKAPPADE.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 10:41:49 följande:
    Alla dina tankar är mer eller mindre orealistiska.

S+M - glöm det.

S+MP+C+L - det vore en sensation dessa 4 partier är reprenterade i riksdagen efter nästa val. Förhoppningsvis trillar både L och MP ur.

KD+M+C - Varför? En ren M-regering har mycket större chans att få stöd för sin politik.

S - Näe, de har minimal chans att få stöd för sin politik

Jag tror att åtminstone ett av de alternativ du påstod var mina också är ett som jag tagit upp som en möjlighet.

Bara tre fel av fyra alltså.

Jag tror ts har en poäng i att den här tråden så långt som möjligt kunde få skissa på alternativ.

Det alternativ jag ser är en regering bestående av C, L och S.

En annan möjlighet är en ren S-regering.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • mjölkallergiker
    Draken55 skrev 2017-12-21 14:11:38 följande:

Bortom fantasier med 0 grund av nick som nja och kill, så finns det redigt folk som precis som jag drar kloka och rediga slutsatser.

www.di.se/nyheter/moderaterna-i-egen-regering-allt-mer-sannolikt/

Intressant artikel! Men så synd att man måste prenumerera för att läsa. Jag har SvD dessvärre. Hade verkligen velat läsa denna dock. Du har inte lust att sammanfatta vad den säger?
  • mjölkallergiker
    FDFMGA skrev 2017-12-21 12:49:27 följande:

Jag tror att åtminstone ett av de alternativ du påstod var mina också är ett som jag tagit upp som en möjlighet.

Bara tre fel av fyra alltså.

Jag tror ts har en poäng i att den här tråden så långt som möjligt kunde få skissa på alternativ.

Det alternativ jag ser är en regering bestående av C, L och S.

En annan möjlighet är en ren S-regering.

Jag har gjort samma analys att det mest troliga skulle bli S, C och L men det verkar finnas fler som delar uppfattningen att M kan sitta själva i regering. Jag ser inte hur men vore intressant att läsa analysen. Jag ser Socialdemokraterna som ett troligare alternativ än M om vi pratar enpartiregeringar.
  • Draken55
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 14:48:01 följande:
    Intressant artikel! Men så synd att man måste prenumerera för att läsa. Jag har SvD dessvärre. Hade verkligen velat läsa denna dock. Du har inte lust att sammanfatta vad den säger?
    M har klart sagt att de ska bilda regering oavsett om S blir större, de baserar det logiskt, SD röstar aldrig igenom en vänsteregering.

Fortfarande ser jag en del som inbillar sig att L och C ska bilda regering  med S, jag fattar inte varför dessa fantasier fortsätter odlas, de har ju 0 bärighet i verkligheten, rena fantasifostren, inget annat.

Efter valet 2014 fanns det bara en statsministerkandidat, eftersom Fredrik Reinfeldt avgick redan på valnatten, men nu kommer det att finnas två. 

För att Stefan Löfven ska få chansen att regera på nytt måste han släppas fram av Annie Lööf och Jan Björklund. Men bedömningen som många gör inom C och L är att de i valet mellan Stefan Löfven och Ulf Kristersson kommer att få mycket svårt att motivera för sina egna sympatisörer att man ger Stefan Löfven fyra år till vid makten.

Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018