• mjölkallergiker

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

Allt pekar mot att valet 2018 inte kommer förändra det politiska läget nämnvärt.

Vi pratar alltså om det Röda eller Blåa blocket ska bli störst. Och oavsett vilket som blir störst blir det svårt att regera. Så hur ska vi egentligen få ihop en regeringen efter 2018?

Lite om förutsättningar med dagens mått:
    MP och KD verkar farligt nära/under riksdagsspärren. I vissa mätningar även L. Och C har redan deklarerat att de inte tänker sätta sig i en regering med direkt eller indirekt stöd av SD. Är det ens realistiskt att tänka sig att Alliansen får över 50%? Jag tror inte det.

När det gäller det röda blocket har vi alltså S som gärna vill se ett samarbete med C och L. Något V knappast går med på. Jag ser alltså inte någon öppning där heller. Annars skulle V+S+L+C möjligtvis kunna få en majoritet. Enligt SCBs senaste partisympatiundersökning skulle de skrapa ihop 53.3%. En udda regering rent historiskt för Sverige men det kanske är en bred social-socialliberal regering som måste till för att göra landet regerbart?

Eller vad säger ni andra där ute? Vad gör ni för analys av läget?

• Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 19:45:50 följande:
    Ulf Kristersson gav beskedet igår att Moderaterna tar avstånd från SD.

Han sa såhär i intervjun: "Jag ser inga förutsättningar för att budgetförhandla, samregera eller samarbeta med SD, för att jag inte delar deras grundläggande värderingar."

Det känns ändå som ett ganska tydligt besked om vilken väg Ulf Kristersson tar med M. Två av Alliansens partier, C och L, tänker inte på något sätt försöka bilda regering som är beroende av SDs stöd. Moderaterna kan tänka sig att regera med ett stöd från SD men tänker överhuvudtaget inte "ge något tillbaka". Är det en realistisk tanke?

För mig verkar det som att Alliansen efter nästa val kommer bli ett dött projekt om valresultatet blir som dagens opinionssiffror förutspår. Eller? Finns det någon annan utgång?
    Det är säkert en realistisk tanke för UK, det är däremot en helt orealistisk tanke för SD och dess företräderare JÅ och MK.

Mittenregering eller omval är de mest realistiska alternativen nu - hur realistiska de är lämnar jag osagt. Det beror på hur de ideologiska vindarna blåser jämfört med realpolitiska behov.
  • mjölkallergiker
    Padirac skrev 2018-01-01 19:54:02 följande:
    Det är säkert en realistisk tanke för UK, det är däremot en helt orealistisk tanke för SD och dess företräderare JÅ och MK.

Mittenregering eller omval är de mest realistiska alternativen nu - hur realistiska de är lämnar jag osagt. Det beror på hur de ideologiska vindarna blåser jämfört med realpolitiska behov.
    Ja jag tror att UK försöker utstråla självsäkerhet och trygghet genom att försöka vrida och vända på regeringsfrågan utan att egentligen berätta hur han ska regera.

Jag tror också på en mittenregering eller omval om situationen blir som den ser ut att bli. Att UK skulle sitta en regering tillsammans med C och L, och på det få SDs ovillkorliga stöd borde vara en tes som de flesta avfärdar ganska så omgående.
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 20:06:48 följande:
    Ja jag tror att UK försöker utstråla självsäkerhet och trygghet genom att försöka vrida och vända på regeringsfrågan utan att egentligen berätta hur han ska regera.

Jag tror också på en mittenregering eller omval om situationen blir som den ser ut att bli. Att UK skulle sitta en regering tillsammans med C och L, och på det få SDs ovillkorliga stöd borde vara en tes som de flesta avfärdar ganska så omgående.
    UK är väl (ö)känd för att vrida och vända på tankar, det har sina förtjänster, men som du säger behöver han komma till skott i regeringsfrågan- Just nu verkar han hålla sina väljare på halster för att de inte ska lämna skutan som de gjorde med AKB
  • Padirac

olika alternativa scenarion kunde vara dessa

S blir störst, men får inte stöd för att bilda regering
    S blir största parti, men alliansen blir störst, ingen får stöd v SD för att bilda regering 
    M  blir störts parti och alliansen blir störts, men får inte stöd av SD för att bilda regering 

Omval, vilka partier åker ut?MÅ, eller  KD och L eller stödröstas det så att S blir största parti då alliansen kannibaliserar  på sina egna väljare?

• man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 20:23:11 följande:

olika alternativa scenarion kunde vara dessa

S blir störst, men får inte stöd för att bilda regering
    S blir största parti, men alliansen blir störst, ingen får stöd v SD för att bilda regering 
    M  blir störts parti och alliansen blir störts, men får inte stöd av SD för att bilda regering 

Omval, vilka partier åker ut?MÅ, eller  KD och L eller stödröstas det så att S blir största parti då alliansen kannibaliserar  på sina egna väljare?

Jag tror småpartierna hänger löst vid ett omval. Och det kommer ju drabba båda blocken. Jag tror det bsta för Sverige vore att vi får ett par extraval.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 22:50:55 följande:
    Jag tror småpartierna hänger löst vid ett omval. Och det kommer ju drabba båda blocken. Jag tror det bsta för Sverige vore att vi får ett par extraval.
    Du vet att jag också hade önskat ett extraval istället för DÖ - om inte S+mitten får ihop det blir det säkert extraval. 

Du vet att sittande regering sitter kvar tills en ny regering utsetts

www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/sa-arbetar-regeringen-och-regeringskansliet/sa-bildas-regeringen/

"De politiska omständigheterna avgör vilken regering som bildas efter ett val. Om den sittande regeringen gör ett bra val kan den vara kvar. Om valresultatet leder till att regeringen avgår, sitter den ändå kvar som en så kallad expeditionsregering i väntan på att riksdagen tar ställning till vem som ska bilda regering och ny regering är utsedd. Syftet med detta är att landet aldrig ska stå utan regering.

En expeditionsregering, eller expeditionsministär som det också kallas, har samma befogenheter som en vanlig regering med ett undantag. En expeditionsregering får inte besluta om att ett extra val ska hållas. Vanligtvis fattar en expeditionsregering bara beslut i löpande ärenden." 

• mjölkallergiker
    man och nöjd skrev 2018-01-01 22:50:55 följande:
    Det kommer nog bli så. Vad tror ni egentligen om KDs och MPs chanser? KD har legat en bit under spärren ett bra tag nu och i flera olika mätningar vilket ändå får ses visa att partiet ligger illa till. MP svajar lite i olika mätningar så de kanske är svårare att bedöma.

Jag undrar egentligen hur det ska gå för Fi i detta valet. De själva verkar tro på en succé. Men de syns knappt i media och deras politik ligger mycket nära V. Behövs egentligen ens Fi i svensk politik? 
  • mjölkallergiker

En sak till. Finns det någon lättförståelig information att tillgå som berättar vad som händer med platserna i riksdagen om t.ex. KD och MP skulle åka ut? De kanske tar ut varandra i teorin men jag vill mer få en förståelse för hur platserna räknas om.

• Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:15:24 följande:
    En sak till. Finns det någon lättförståelig information att tillgå som berättar vad som händer med platserna i riksdagen om t.ex. KD och MP skulle åka ut? De kanske tar ut varandra i teorin men jag vill mer få en förståelse för hur platserna räknas om.
    du kan titta på pollofpolls - en sammanräkning över olika polls och de gör en mandatfördelning.

Metoden för sammanräkning bygger på ett arbete från Lunds Universitet om jag kommer ihåg rätt 
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:15:24 följande:

Jag tror både KD och MP hänger kvar i val nr1. Men jag tror båda åker ut i ett extraval.

Rösterna på de partier som ej kommer blir typ ogiltiga. Därefter sker mandat-fördelningen på samma märkliga sätt som vanligt, d.v.s en matematisk katastrof.
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018