• mjölkallergiker

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

Allt pekar mot att valet 2018 inte kommer förändra det politiska läget nämnvärt.

Vi pratar alltså om det Röda eller Blåa blocket ska bli störst. Och oavsett vilket som blir störst blir det svårt att regera. Så hur ska vi egentligen få ihop en regeringen efter 2018?

Lite om förutsättningar med dagens mått:
    MP och KD verkar farligt nära/under riksdagsspärren. I vissa mätningar även L. Och C har redan deklarerat att de inte tänker sätta sig i en regering med direkt eller indirekt stöd av SD. Är det ens realistiskt att tänka sig att Alliansen får över 50%? Jag tror inte det.

När det gäller det röda blocket har vi alltså S som gärna vill se ett samarbete med C och L. Något V knappast går med på. Jag ser alltså inte någon öppning där heller. Annars skulle V+S+L+C möjligtvis kunna få en majoritet. Enligt SCBs senaste partisympatiundersökning skulle de skrapa ihop 53.3%. En udda regering rent historiskt för Sverige men det kanske är en bred social-socialliberal regering som måste till för att göra landet regerbart?

Eller vad säger ni andra där ute? Vad gör ni för analys av läget?

• Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 23:24:51 följande:
    Ja, det är ytterst märkligt att två DI-journalsier ägnar sig åt rena fantasier.

I stället lär det väl bli  - om inga andra alternativ återstår, alla möjligheter är blockerade - att vi får en samlingsregering där alla riksdagspartier utam V och SD ingår.

Det vore lite trist, det skulle fungera, men vilken klen opposition det skulle bli.
    Du får ringa och berätta för PM Nilsson att M kommer få under 10% i valet 2018. Han kan behöva ett gott skratt.
  • man och nöjd

Jimmie Åkesson har talat:

"? Integrationen fungerar inte som den ska. Det gjorde den inte före hösten 2015 heller, men för mig är det uppenbart att vi inte kan ha ett större asylmottagande än vi klarar av att integrera. Det blir inte bra för de människor som kommer hit . De som kommer hit kommer att möta ett mycket ansträngt läge och enligt Åkesson finns det större möjligheter att få bostäder och utbildning i andra europeiska länder"

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:27:06 följande:
    Du får ringa och berätta för PM Nilsson att M kommer få under 10% i valet 2018. Han kan behöva ett gott skratt.
    Det blir nog bra det där ska du se, men den här tråden handlar om regeringsbildning inte att  någon krumelur ville slå vad om 10.000 kronor. 

ta det i rätt tråd, mitt förslag till vad om en symbolisk krona finns kvar  även om den andra personens skrikanfall är bortmodererade.

Jag kan ta fram mitt förslag från i somras om du vill, men då i rätt tråd.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:30:38 följande:
    Jimmie Åkesson har talat:

" Integrationen fungerar inte som den ska. Det gjorde den inte före hösten 2015 heller, men för mig är det uppenbart att vi inte kan ha ett större asylmottagande än vi klarar av att integrera. Det blir inte bra för de människor som kommer hit . De som kommer hit kommer att möta ett mycket ansträngt läge och enligt Åkesson finns det större möjligheter att få bostäder och utbildning i andra europeiska länder"

Inget om muslimer och inget sverigevänner.

jag skulle gissa att det är en socialdemokrat, Magdalena Andersson, t ex.

Men återigen. Den här tråden handlar om regeringsbildningen.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 23:35:19 följande:
    Det blir nog bra det där ska du se, men den här tråden handlar om regeringsbildning inte att  någon krumelur ville slå vad om 10.000 kronor. 

ta det i rätt tråd, mitt förslag till vad om en symbolisk krona finns kvar  även om den andra personens skrikanfall är bortmodererade.

Jag kan ta fram mitt förslag från i somras om du vill, men då i rätt tråd.
    Denna tråd handlar inte om den vad-rädde fegisen. Men det kan ju vara värt att nämna den lille krake som trodde M skulle få under 10%. Jobbigt att inse att M kanske bildar egen regering. Ditt mittenalternativ sågas rätt så brutalt vad det verkar.

Okej då en symbolisk krona på att M får mer än 10%. Kronan överlämnas lämpligen på Sturehof dagen efter Löfvén avgått.

• Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:19:44 följande:
    M behöver absolut inte ha stöd av S. Räcker med övriga Allianspartier + ev. att SD lägger ner sina röster.
    Har du glömt att SD tänker fälla varje budget som inte ger dem det de vill ha? Åkesson sa för inte länge sedan att M inte alls satt säkert om de nu trodde det.

Den som tror på en ren M-regering har glömt att SD inte vill stödja någon passivt, de har lovat att göra en grej av att fälla alla som inet stödjer dem - de vill ha lite utväxling på sin oppositionsroll som MK uttryckte det då JÅ var sjukskriven. De har inte ändrat sig, tvärtom, de har bekräftat sin inställning.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:48:37 följande:
    Denna tråd handlar inte om den vad-rädde fegisen. Men det kan ju vara värt att nämna den lille krake som trodde M skulle få under 10%. Jobbigt att inse att M kanske bildar egen regering. Ditt mittenalternativ sågas rätt så brutalt vad det verkar.

Okej då en symbolisk krona på att M får mer än 10%. Kronan överlämnas lämpligen på Sturehof dagen efter Löfvén avgått.

Nej, den handlar inte om dig utan om regeringsbildningen.

Jag försökte hjälpa dig när du skränade om politisk förföljelse när du fick dina stollerier om vad på 10.000 kronor borttagna genom att föreslå ett vad om en symbolisk krona där jag bland annat slår vad om att S kommer att ingå i nästa regering.

Det är ju iofs relevant för denna tråd - alla regeringsbildningar som inte inkluderar S saknar förutsättningar att lyckas.
  • mjölkallergiker
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:48:37 följande:

Man och nöjd, du sänker nivån på tråden. Jag har bett dig flera gånger att försöka prata om valtekniska frågor. Det innebär inte att man inte får ha politiska åsikter men genom att börja fladdra om extremvänster och bara vara allmänt dryg så är det uppenbart att du inte kan hålla dig till ämnet. 

Jag ber dig igen, håll dig till det jag ämnade att prata om och sluta lägga epitet på andra åsikter. Det finns gott om trådar där du har möjlighet att debattera det sakpolitiska innehållet om det är det du vill. Eller starta en egen tråd.
  • mjölkallergiker

Vad jag tror underskattas i teorin om en enpartiregering med M är det politiska spelet.

Inget parti kommer rösta för någon bara för att. Ingen kommer rösta på Ulf Kristersson och M bara för att välja bort Löfven. De kommer självfallet isåfall kräva politiskt inflytande. Jimmie Åkesson visade SDs ställningstagande i sitt tal där han varnade Ulf och sa att han inte kan räkna med SDs stöd om M går de liberala partierna till mötes. Åkesson sa också att han har mycket mer gemensamt med Stefan Löfven än Annie Lööf. Så vad SD kommer rösta på, eller inte rösta på, är det ingen som vet.

Ulf Kristerssons migrationspolitk och konservativa frågor är inget som rakt av kommer bli ett valmanifest. Hans stödparti, C, har ju i princip en helt motsatt inriktning och syn på migrationen. Likaså L. Att de bara skulle ge sitt ovillkorliga stöd är knappast troligt.

Jag tycker att analysen om M som ensam regering är ytterst bristfällig och tar inte hänsyn till politiken som sådan.

Utan att veta det exakta valresultatet så vore det absolut bästa för Sverige att ha en majoritetsregering som kommer behöva svara på många tuffa frågor. 

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 23:38:26 följande:
    Inget om muslimer och inget sverigevänner.

jag skulle gissa att det är en socialdemokrat, Magdalena Andersson, t ex.

Men återigen. Den här tråden handlar om regeringsbildningen.
    Inte en enda godhetsapostel verkar upprörd över Maggans SD-uttalande.

Tänk er att samma sak kommit från Jimmie ojojoj
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018