• mjölkallergiker

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

Allt pekar mot att valet 2018 inte kommer förändra det politiska läget nämnvärt.

Vi pratar alltså om det Röda eller Blåa blocket ska bli störst. Och oavsett vilket som blir störst blir det svårt att regera. Så hur ska vi egentligen få ihop en regeringen efter 2018?

Lite om förutsättningar med dagens mått:
    MP och KD verkar farligt nära/under riksdagsspärren. I vissa mätningar även L. Och C har redan deklarerat att de inte tänker sätta sig i en regering med direkt eller indirekt stöd av SD. Är det ens realistiskt att tänka sig att Alliansen får över 50%? Jag tror inte det.

När det gäller det röda blocket har vi alltså S som gärna vill se ett samarbete med C och L. Något V knappast går med på. Jag ser alltså inte någon öppning där heller. Annars skulle V+S+L+C möjligtvis kunna få en majoritet. Enligt SCBs senaste partisympatiundersökning skulle de skrapa ihop 53.3%. En udda regering rent historiskt för Sverige men det kanske är en bred social-socialliberal regering som måste till för att göra landet regerbart?

Eller vad säger ni andra där ute? Vad gör ni för analys av läget?

• Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:15:24 följande:
    En sak till. Finns det någon lättförståelig information att tillgå som berättar vad som händer med platserna i riksdagen om t.ex. KD och MP skulle åka ut? De kanske tar ut varandra i teorin men jag vill mer få en förståelse för hur platserna räknas om.
    just nu får inget alternativ den majoritet som behövs - dödläge - enligt pollofpolls
  • mjölkallergiker

Vad tror ni om den matematiska fördelningen av platser. Internationellt finns många olika former. Har vi verkligen "rätt" form i Sverige? Finns det något annat system som både är så demokratiskt som det kan bli och leder till stabila regeringar?

Jag hittade denna valsimulatorn som påstås visa hur Sveriges riksdag hade sett ut med ett brittiskt valsystem. Det skulle sluta med 50 platser till M, 2 till SD och 296 för S. hmm....
    www.svt.se/special/valsimulatorn-uk/

• man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:31:15 följande:

Vad tror ni om den matematiska fördelningen av platser. Internationellt finns många olika former. Har vi verkligen "rätt" form i Sverige? Finns det något annat system som både är så demokratiskt som det kan bli och leder till stabila regeringar?

Jag hittade denna valsimulatorn som påstås visa hur Sveriges riksdag hade sett ut med ett brittiskt valsystem. Det skulle sluta med 50 platser till M, 2 till SD och 296 för S. hmm....

Du var ju tidigare väldigt noga med att hålla tråden till ämnet. Har du ändrat dig?

• Padirac

Det är dessa valsystem som leder till att valkretsar i USA ändras av de som sitter i maktposition

www.svt.se/nyheter/utrikes/fraga-kan-man-andra-valdistrikt

Fördelen med dessa valsystem är att man inte får minoritetsregeringar eller svaga regeringar - all makt till de som styr. Nackdelen är att minoriteter inte får något inflytande och det kan ses som en demokratisk brist
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:35:37 följande:
    Du var ju tidigare väldigt noga med att hålla tråden till ämnet. Har du ändrat dig?

Det här kan ju ses som att höra till ämnet - det är inte ett politiskt inlägg. Det handlar om hur mandat skulle fördelas med ett annat system än det vi har nu.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:22:54 följande:
    Jag tror både KD och MP hänger kvar i val nr1. Men jag tror båda åker ut i ett extraval.

Rösterna på de partier som ej kommer blir typ ogiltiga. Därefter sker mandat-fördelningen på samma märkliga sätt som vanligt, d.v.s en matematisk katastrof.
    Här kan du läsa om olika alternativ - sv.wikipedia.org/wiki/Valsystem
  • mjölkallergiker
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:35:37 följande:
    Jag tycker fortfarande att jag håller mig till ämnet. Det är väll knappast partipolitik/ideologiska frågor utan mer valtekniska frågor jag kommer med för att jag tycker jag kan för lite om just de frågorna. 

Min poäng va att med ett annat valsystem, till exempel med det brittiska, så skulle vi ha en överväldigande majoritetsregering bestående av Socialdemokraterna. Dvs regeringsbildningen skulle vara mycket lättare utifrån den synvinkeln vilket va en intressant tanke.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:22:54 följande:

Jag tror både KD och MP hänger kvar i val nr1. Men jag tror båda åker ut i ett extraval.

Rösterna på de partier som ej kommer blir typ ogiltiga. Därefter sker mandat-fördelningen på samma märkliga sätt som vanligt, d.v.s en matematisk katastrof.

Enligt vilket system menar du rösterna skulle omvandlas till mandat? Vad är det märkliga i ett proportionellt valsystem med en riksdagsgräns på 4% eller 12% i en valkrets. Allt förklaras här sv.m.wikipedia.org/wiki/Spärregler_i_allmänna_val
  • FDFMGA

Ett brittiskt system skulle onekligen underlätta regeringsbildningen.

Det är förresten mycket möjligt att vi är på väg in i en lågkonjunktur om nio månader och då med en riksbank som spelat bort möjligheterna att sänka reporäntan. 

Det kommer knappast att finnas någon segrare efter valet, vilket också innebär att tiden före valet blir intressant ur aspekten hur djupa skyttegravar som grävs för att demonstrera att framtida samarbete över blockgränserna inte är ett alternativ.

Trots allt, kommer detta att så småningom att bli det enda alternativet som återstår.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:49:34 följande:
    Jag tycker fortfarande att jag håller mig till ämnet. Det är väll knappast partipolitik/ideologiska frågor utan mer valtekniska frågor jag kommer med för att jag tycker jag kan för lite om just de frågorna. 

Min poäng va att med ett annat valsystem, till exempel med det brittiska, så skulle vi ha en överväldigande majoritetsregering bestående av Socialdemokraterna. Dvs regeringsbildningen skulle vara mycket lättare utifrån den synvinkeln vilket va en intressant tanke.
    Det står dig fritt att tycka så.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-02 00:08:54 följande:
    Enligt vilket system menar du rösterna skulle omvandlas till mandat? Vad är det märkliga i ett proportionellt valsystem med en riksdagsgräns på 4% eller 12% i en valkrets. Allt förklaras här sv.m.wikipedia.org/wiki/Spärregler_i_allmänna_val
    Det märkliga ligger i att mandaten inte fördelas proportionellt. En enda röst i ett enskilt län kan betyda mer än 1000-tals röster totalt.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2018-01-02 08:34:19 följande:
    Ett brittiskt system skulle onekligen underlätta regeringsbildningen.

Det är förresten mycket möjligt att vi är på väg in i en lågkonjunktur om nio månader och då med en riksbank som spelat bort möjligheterna att sänka reporäntan. 

Det kommer knappast att finnas någon segrare efter valet, vilket också innebär att tiden före valet blir intressant ur aspekten hur djupa skyttegravar som grävs för att demonstrera att framtida samarbete över blockgränserna inte är ett alternativ.

Trots allt, kommer detta att så småningom att bli det enda alternativet som återstår.
    Stämmer inte. Ett nyval är det enda rimliga alternativet.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2018-01-02 09:41:51 följande:
    Stämmer inte. Ett nyval är det enda rimliga alternativet.
    Du menar ett extraval, vi har inte nyval i Sverige.

Ett extraval skulle bara innebära förlängd oordning och ge ungefär samma resultat.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • themia
    man och nöjd skrev 2018-01-02 09:40:08 följande:
    Det märkliga ligger i att mandaten inte fördelas proportionellt. En enda röst i ett enskilt län kan betyda mer än 1000-tals röster totalt.
    Förklara hur du tänker. Hur skulle vi få en mer rättvis fördelning av rösterna enligt dig?
  • man och nöjd
    themia skrev 2018-01-02 10:09:42 följande:
    Förklara hur du tänker. Hur skulle vi få en mer rättvis fördelning av rösterna enligt dig?
    Mandaten bör fördelas proportinellt enligt antalet röster. Då behövs inga s.k utjämningsmandat, för det är redan utjämnat.
  • themia
    man och nöjd skrev 2018-01-02 11:16:21 följande:
    Mandaten bör fördelas proportinellt enligt antalet röster. Då behövs inga s.k utjämningsmandat, för det är redan utjämnat.
    Hur? Menar du per län eller över hela landet?

• mjölkallergiker
    King Markatta skrev 2018-01-25 09:14:33 följande:

www.svd.se/c-om-sifo-enda-alternativet-ar-att-halla-ihop-alliansen

Det som redan sagts gång på gång men som vissa ändå verkar ha lite svårt att ta till sig sägs nu ännu en gång:

Michael Arthursson (C): Vi har inget annat alternativ framför oss än en regering där Alliansen håller ihop.

Vem har svårt att förstå vad?

Det är väll vad C sagt hela tiden? 
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018