Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

man och nöjd skrev 2017-12-21 08:47:20 följande:
    Det är ju precis det som gör en M-regering möjlig. M kan söka stöd hos alla partier utom V, beroende på fråga. Om alla bara röstar enligt sin egen politik så kommer M kunna få igenom det mesta av sin politik.
    Vem har glömt bort att SD inte stödjer någon eller något av sin egen politik om de inte får igenom kraven på assimilation och kraven på att inte uppfylla flyktingkonventionen, PM Nilsson som har hemliga möten med SD enligt de själva kanske?
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2017-12-21 22:55:39 följande:
    Men till och med PM Nilsson förstår ju att drömmen om en moderat enpartiregering helt är avhängig att den får stöd av S.

Som socialdemokrat skulle jag vilja påstå att den möjligheten förefaller en smula överskattad av vissaSkrattande
    Precis. Jag vet inte hur DI kunde missa två så uppenbara fallgropar och ändå ropa ut att det är det mest möjliga alternativet.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:19:44 följande:
    M behöver absolut inte ha stöd av S. Räcker med övriga Allianspartier + ev. att SD lägger ner sina röster.
    Har du glömt att SD tänker fälla varje budget som inte ger dem det de vill ha? Åkesson sa för inte länge sedan att M inte alls satt säkert om de nu trodde det.

Den som tror på en ren M-regering har glömt att SD inte vill stödja någon passivt, de har lovat att göra en grej av att fälla alla som inet stödjer dem - de vill ha lite utväxling på sin oppositionsroll som MK uttryckte det då JÅ var sjukskriven. De har inte ändrat sig, tvärtom, de har bekräftat sin inställning.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-22 23:18:55 följande:
    Ta det med FDGAGGA istället. Det är hen som drar in naveludd, inavel och annat trams i varenda tråd.

När det gäller det valtekniska så är en mittenregering allt ni har kvar att hoppaspå. Förklara varför centerpartiet skulle bli stödparti till en vänsterregering. De gjorde detta för 20 år sedan och det höll på kosta dem en riksdagsplats.
    C och L har aviserat att de ser en möjlighet till blocköverskridande samarbeten om alliansen inte är större än de rödgröna. Vad detta blocköverskridande samarbete egentligen är vet vi inte ännu. Det vi vet är att M inte är intresserade. 

Det är alltså en splittrad allians som går till val, var det landar vet vi kanske inte förrän efter valet. Min förhoppning är att vi får en majoritetsregering där SD som har en väldigt smalt program ställs helt och hållet utanför. 
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-23 09:30:44 följande:
    Slutsats: Vill man ha en vänsterregering kan man rösta på C eller L. Med tanke på opinionssiffrorna just nu tror jag framförallt L kommer vara försitiga med att torgföra sina planer på att lägga sig platt för S.

För kom igen, S och L står långt ifrån varandra i de viktiga ekonomiska frågorna. Ingen tror väl på allvar att L skulle få genomslag för sin politik i ett S-samarbete.

Rspekt till de som är tydliga. Tror det gynnar M i opinionen att de vet vad de vill.
    Eftersom vi inte har ett en- eller tvåpartisystem i Sverige och inte ett dominerande parti så handlar all regeringsbildning om kompromisser och överenskommelser. Snacket om att lägga sig platt eller vara knähund är inte relevant. Det finns inga heliga vallöften och svekdebatter är kontraproduktiva i fråga om att skapa breda hållbara långsiktiga lösningar som Sverige behöver. Polarisering gynnar SD.

Om man ändå vill tro och hävda att C och L måste lägga sig platt för S så gäller faktiskt detsamma för C och L i förhållande till M. 

Jag tror tvärt om att både C och L's idéer kan få nytt liv  - i en lyckad förhandling mellan fler parter kommer varje part att vara vinnare. I en misslyckad förhandling kommer en part att vinna och den andra förlora - det är ingen framgångsrik modell för någon part att förhandlingarna inte leder till långsiktiga relationer och det vet alla som förhandlar och lyckas.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-23 17:44:26 följande:
    Om det enda målet är en bred hållbar lösning kan vi lika gärna strunta i att ha val.

Om inga vallöften ska hållas, varför du arrangera val?

C och L har en politik som i stora drag är densamma som M-politik.

Jag tror L riskerar sin riksdagsplats om de öppet deklararerar att de blivit ett vänsterparti.
    Då det är fler partier som krävs för att bilda regering kommer det att vara oundvikligt att partier får kompromissa om sina mål, det är trots allt många som röstar och på olika alternativ. Min SO-lärare i grundskolan sa en bra sak, demokrati kräver att majoriteten tar hänsyn till minoriteten, i en demokrati kan inte majoriteten härska oinskränkt över minoriteten.

Det parlamentariska läget i nästa val kommer säkerligen att likna läget efter senaste valet i mycket. SD står i en möjlig vågmästarroll men de övriga partierna inte vill ge dem den makten. Lösningen att SD skall - som du säger det - agera knähund åt M är det ingen som tror på utom M (och DI's Pm Nilsson då Drömmer

C och L är parlamentariskt mogna partier som förstår att det krävs ett givande och tagande, beviset för det är att de annars inte skulle sitta i Allianssamarbetet .

SD's inställning till förhandling (läs utpressning) är politiskt omogen, det är en vulgärpolitisk inställning som polariserar åsikten och undergräver demokratins skydd mot maktfullkomlighet och ignorerande av stora delar av de röstandes önskningar. Hela debatten om vallöften som bryts då partier får lov att förhandla med andra partier är politiskt omogen, det är en vulgärpolitisk debatt som inte hör hemma i en modern stat där fler olika partier regerar tillsammans.   
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 19:45:50 följande:
    Ulf Kristersson gav beskedet igår att Moderaterna tar avstånd från SD.

Han sa såhär i intervjun: "Jag ser inga förutsättningar för att budgetförhandla, samregera eller samarbeta med SD, för att jag inte delar deras grundläggande värderingar."

Det känns ändå som ett ganska tydligt besked om vilken väg Ulf Kristersson tar med M. Två av Alliansens partier, C och L, tänker inte på något sätt försöka bilda regering som är beroende av SDs stöd. Moderaterna kan tänka sig att regera med ett stöd från SD men tänker överhuvudtaget inte "ge något tillbaka". Är det en realistisk tanke?

För mig verkar det som att Alliansen efter nästa val kommer bli ett dött projekt om valresultatet blir som dagens opinionssiffror förutspår. Eller? Finns det någon annan utgång?
    Det är säkert en realistisk tanke för UK, det är däremot en helt orealistisk tanke för SD och dess företräderare JÅ och MK.

Mittenregering eller omval är de mest realistiska alternativen nu - hur realistiska de är lämnar jag osagt. Det beror på hur de ideologiska vindarna blåser jämfört med realpolitiska behov.
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 20:06:48 följande:
    Ja jag tror att UK försöker utstråla självsäkerhet och trygghet genom att försöka vrida och vända på regeringsfrågan utan att egentligen berätta hur han ska regera.

Jag tror också på en mittenregering eller omval om situationen blir som den ser ut att bli. Att UK skulle sitta en regering tillsammans med C och L, och på det få SDs ovillkorliga stöd borde vara en tes som de flesta avfärdar ganska så omgående.
    UK är väl (ö)känd för att vrida och vända på tankar, det har sina förtjänster, men som du säger behöver han komma till skott i regeringsfrågan- Just nu verkar han hålla sina väljare på halster för att de inte ska lämna skutan som de gjorde med AKB
  • Padirac

olika alternativa scenarion kunde vara dessa

S blir störst, men får inte stöd för att bilda regering
    S blir största parti, men alliansen blir störst, ingen får stöd v SD för att bilda regering 
    M  blir störts parti och alliansen blir störts, men får inte stöd av SD för att bilda regering 

Omval, vilka partier åker ut?MÅ, eller  KD och L eller stödröstas det så att S blir största parti då alliansen kannibaliserar  på sina egna väljare?

• Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 22:50:55 följande:
    Jag tror småpartierna hänger löst vid ett omval. Och det kommer ju drabba båda blocken. Jag tror det bsta för Sverige vore att vi får ett par extraval.
    Du vet att jag också hade önskat ett extraval istället för DÖ - om inte S+mitten får ihop det blir det säkert extraval. 

Du vet att sittande regering sitter kvar tills en ny regering utsetts

www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/sa-arbetar-regeringen-och-regeringskansliet/sa-bildas-regeringen/

"De politiska omständigheterna avgör vilken regering som bildas efter ett val. Om den sittande regeringen gör ett bra val kan den vara kvar. Om valresultatet leder till att regeringen avgår, sitter den ändå kvar som en så kallad expeditionsregering i väntan på att riksdagen tar ställning till vem som ska bilda regering och ny regering är utsedd. Syftet med detta är att landet aldrig ska stå utan regering.

En expeditionsregering, eller expeditionsministär som det också kallas, har samma befogenheter som en vanlig regering med ett undantag. En expeditionsregering får inte besluta om att ett extra val ska hållas. Vanligtvis fattar en expeditionsregering bara beslut i löpande ärenden." 

• Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:15:24 följande:
    En sak till. Finns det någon lättförståelig information att tillgå som berättar vad som händer med platserna i riksdagen om t.ex. KD och MP skulle åka ut? De kanske tar ut varandra i teorin men jag vill mer få en förståelse för hur platserna räknas om.
    du kan titta på pollofpolls - en sammanräkning över olika polls och de gör en mandatfördelning.

Metoden för sammanräkning bygger på ett arbete från Lunds Universitet om jag kommer ihåg rätt 
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:15:24 följande:
    En sak till. Finns det någon lättförståelig information att tillgå som berättar vad som händer med platserna i riksdagen om t.ex. KD och MP skulle åka ut? De kanske tar ut varandra i teorin men jag vill mer få en förståelse för hur platserna räknas om.
    just nu får inget alternativ den majoritet som behövs - dödläge - enligt pollofpolls
  • Padirac
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:31:15 följande:
    Vad tror ni om den matematiska fördelningen av platser. Internationellt finns många olika former. Har vi verkligen "rätt" form i Sverige? Finns det något annat system som både är så demokratiskt som det kan bli och leder till stabila regeringar?

Jag hittade denna valsimulatorn som påstås visa hur Sveriges riksdag hade sett ut med ett brittiskt valsystem. Det skulle sluta med 50 platser till M, 2 till SD och 296 för S. hmm....
    www.svt.se/special/valsimulatorn-uk/
    Det är dessa valsystem som leder till att valkretsar i USA ändras av de som sitter i maktposition

www.svt.se/nyheter/utrikes/fraga-kan-man-andra-valdistrikt

Fördelen med dessa valsystem är att man inte får minoritetsregeringar eller svaga regeringar - all makt till de som styr. Nackdelen är att minoriteter inte får något inflytande och det kan ses som en demokratisk brist
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:35:37 följande:
    Du var ju tidigare väldigt noga med att hålla tråden till ämnet. Har du ändrat dig?

Det här kan ju ses som att höra till ämnet - det är inte ett politiskt inlägg. Det handlar om hur mandat skulle fördelas med ett annat system än det vi har nu.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:22:54 följande:
    Jag tror både KD och MP hänger kvar i val nr1. Men jag tror båda åker ut i ett extraval.

Rösterna på de partier som ej kommer blir typ ogiltiga. Därefter sker mandat-fördelningen på samma märkliga sätt som vanligt, d.v.s en matematisk katastrof.
    Här kan du läsa om olika alternativ - sv.wikipedia.org/wiki/Valsystem
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 23:22:54 följande:

Jag tror både KD och MP hänger kvar i val nr1. Men jag tror båda åker ut i ett extraval.

Rösterna på de partier som ej kommer blir typ ogiltiga. Därefter sker mandat-fördelningen på samma märkliga sätt som vanligt, d.v.s en matematisk katastrof.

Enligt vilket system menar du rösterna skulle omvandlas till mandat? Vad är det märkliga i ett proportionellt valsystem med en riksdagsgräns på 4% eller 12% i en valkrets. Allt förklaras här sv.m.wikipedia.org/wiki/Spärregler_i_allmänna_val
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018