• mjölkallergiker

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

Allt pekar mot att valet 2018 inte kommer förändra det politiska läget nämnvärt.

Vi pratar alltså om det Röda eller Blåa blocket ska bli störst. Och oavsett vilket som blir störst blir det svårt att regera. Så hur ska vi egentligen få ihop en regeringen efter 2018?

Lite om förutsättningar med dagens mått:
    MP och KD verkar farligt nära/under riksdagsspärren. I vissa mätningar även L. Och C har redan deklarerat att de inte tänker sätta sig i en regering med direkt eller indirekt stöd av SD. Är det ens realistiskt att tänka sig att Alliansen får över 50%? Jag tror inte det.

När det gäller det röda blocket har vi alltså S som gärna vill se ett samarbete med C och L. Något V knappast går med på. Jag ser alltså inte någon öppning där heller. Annars skulle V+S+L+C möjligtvis kunna få en majoritet. Enligt SCBs senaste partisympatiundersökning skulle de skrapa ihop 53.3%. En udda regering rent historiskt för Sverige men det kanske är en bred social-socialliberal regering som måste till för att göra landet regerbart?

Eller vad säger ni andra där ute? Vad gör ni för analys av läget?

• Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018
  • man och nöjd

M kommer fortsätta växa med Kristersson. Dessutom är de regeringsdugliga. De kan komma att regera själva. De har goda möjligheter att få stöd för sina frågor.

• mjölkallergiker
    man och nöjd skrev 2017-12-20 23:55:28 följande:

M kommer fortsätta växa med Kristersson. Dessutom är de regeringsdugliga. De kan komma att regera själva. De har goda möjligheter att få stöd för sina frågor.

Jag är egentligen inte ute efter en ideologisk debatt om vem som är regeringsdugliga eller inte men ja, det kanske hör till att vi kommer in på det också. Men det finns redan så många trådar där man kan delge sina egna politiska åsikter. Vore fint om tråden kan hållas till en valteknisk diskussion.

Vad menar du med att M kan regera själva? Menar du att M ska nå över 50%?
  • FDFMGA

2018-2022.

Säkert en period där det kommer att behöva fattas ett större antal svåra beslut, exempelvis gällande integration, försvar, infrastruktur  och miljö. Dessutom kommer vi att gå in i en lågkonjunktur.

Det kommer att krävas samarbete mellan blocken.

En möjlig konstellation vore C, L och S som sannolikt skulle uppnå riksdagsmajoritet i och med att KD och kanske även MP:s röster kommer att falla bort.

En ren S-regering är också en möjlighet, men det vore olyckligt med en regering som bara har stöd av cirka 30 procent av rösterna.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:15:31 följande:
    Jag är egentligen inte ute efter en ideologisk debatt om vem som är regeringsdugliga eller inte men ja, det kanske hör till att vi kommer in på det också. Men det finns redan så många trådar där man kan delge sina egna politiska åsikter. Vore fint om tråden kan hållas till en valteknisk diskussion.

Vad menar du med att M kan regera själva? Menar du att M ska nå över 50%?
    Man behöver inte 50% för att regera. Alla andra kan ju t.ex lägga sig platt.

Eller också får M söka stöd hos andra partier, ungefär som S+MP gör.
  • mjölkallergiker
    FDFMGA skrev 2017-12-21 00:18:49 följande:

2018-2022.

Säkert en period där det kommer att behöva fattas ett större antal svåra beslut, exempelvis gällande integration, försvar, infrastruktur  och miljö. Dessutom kommer vi att gå in i en lågkonjunktur.

Det kommer att krävas samarbete mellan blocken.

En möjlig konstellation vore C, L och S som sannolikt skulle uppnå riksdagsmajoritet i och med att KD och kanske även MP:s röster kommer att falla bort.

En ren S-regering är också en möjlighet, men det vore olyckligt med en regering som bara har stöd av cirka 30 procent av rösterna.

Jag håller helt med. Vi har stora frågor som kommer kräva svar av de som styr landet och det bästa vore att ha en stabil regering som har majoritet. S, MP, C och L är väll egentligen det alternativet som jag har uppfattat att Stefan velat ha hela tiden för att få till en mer stabil regering. Dessa åren har han ju haft MP också men inte helt säkert nästa. Men det är helt klart så att det ligger i landets intresse att få till en stabil regering för att kunna lösa frågorna effektivt.
  • mjölkallergiker
    man och nöjd skrev 2017-12-21 00:22:26 följande:

Man behöver inte 50% för att regera. Alla andra kan ju t.ex lägga sig platt.

Eller också får M söka stöd hos andra partier, ungefär som S+MP gör.

Nej visst är det så men jag ser det som högst osannolikt att Kristersson skulle få partiet att lyfta till den grad att de kan regera själv, med eller utan stödpartier. Egentligen vet vi inte helt tydligt heller hur moderaterna under Kristerssons ledning har tänkt sig att göra med SD så det är svårare att förutspå vad M kan tänkas göra tycker jag.
  • FDFMGA
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:38:13 följande:
    Jag håller helt med. Vi har stora frågor som kommer kräva svar av de som styr landet och det bästa vore att ha en stabil regering som har majoritet. S, MP, C och L är väll egentligen det alternativet som jag har uppfattat att Stefan velat ha hela tiden för att få till en mer stabil regering. Dessa åren har han ju haft MP också men inte helt säkert nästa. Men det är helt klart så att det ligger i landets intresse att få till en stabil regering för att kunna lösa frågorna effektivt.
    Ja, det enda stabila alterntivet till en blocköverskridande mittenregering vore en tvåpartiregering bestående av M och S. Jag tror att den regeringen är en politisk omöjlighet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • mjölkallergiker
    FDFMGA skrev 2017-12-21 07:26:58 följande:
    Ja, det enda stabila alterntivet till en blocköverskridande mittenregering vore en tvåpartiregering bestående av M och S. Jag tror att den regeringen är en politisk omöjlighet.
    Det tror jag med. Särskilt med tanke på Moderaternas konservativa förflyttning. Så jag tror att Socialdemokraterna och Moderaterna i en bred koalition är en omöjlighet i Sverige. I Tyskland har CDU och SPD suttit i koalition länge och det verkar bli så även under kommande mandatperiod. Jag tror att den svenska blockpolitiken leder till dödläget. Utan den kan partierna röra sig betydligt mer än vad som varit i möjligt sedan alliansen bildades. Att C och L bildade Alliansen med M va vill framförallt med målet att krossa Socialdemokraternas ensamrätt på makten vilket man väll får anses ha lyckats. Så för landets bästa vore det snarare mer produktivt i detta läget att bryta blockpolitiken. 
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:38:13 följande:
    Hmmm, C och MP vill ju ha fri invandring. Löfvén ligger närmare SD i den frågan. Hur ska de kunna komma överens menar du?

Och vem ska styra? Kommer Allianspartierna gå med på de skyhöga marginalskatter som nu råder, eller ska MP gå med på en sänkning?

Låt oss hoppas att både MP och L trillar ur riksdagen, så kan vi glömma denna bedrövliga konstellation.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:40:32 följande:
    Nej visst är det så men jag ser det som högst osannolikt att Kristersson skulle få partiet att lyfta till den grad att de kan regera själv, med eller utan stödpartier. Egentligen vet vi inte helt tydligt heller hur moderaterna under Kristerssons ledning har tänkt sig att göra med SD så det är svårare att förutspå vad M kan tänkas göra tycker jag.
    Det är ju precis det som gör en M-regering möjlig. M kan söka stöd hos alla partier utom V, beroende på fråga. Om alla bara röstar enligt sin egen politik så kommer M kunna få igenom det mesta av sin politik.
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018