Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

M kommer fortsätta växa med Kristersson. Dessutom är de regeringsdugliga. De kan komma att regera själva. De har goda möjligheter att få stöd för sina frågor.

• man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:15:31 följande:
    Jag är egentligen inte ute efter en ideologisk debatt om vem som är regeringsdugliga eller inte men ja, det kanske hör till att vi kommer in på det också. Men det finns redan så många trådar där man kan delge sina egna politiska åsikter. Vore fint om tråden kan hållas till en valteknisk diskussion.

Vad menar du med att M kan regera själva? Menar du att M ska nå över 50%?
    Man behöver inte 50% för att regera. Alla andra kan ju t.ex lägga sig platt.

Eller också får M söka stöd hos andra partier, ungefär som S+MP gör.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:38:13 följande:
    Jag håller helt med. Vi har stora frågor som kommer kräva svar av de som styr landet och det bästa vore att ha en stabil regering som har majoritet. S, MP, C och L är väll egentligen det alternativet som jag har uppfattat att Stefan velat ha hela tiden för att få till en mer stabil regering. Dessa åren har han ju haft MP också men inte helt säkert nästa. Men det är helt klart så att det ligger i landets intresse att få till en stabil regering för att kunna lösa frågorna effektivt.
    Hmmm, C och MP vill ju ha fri invandring. Löfvén ligger närmare SD i den frågan. Hur ska de kunna komma överens menar du?

Och vem ska styra? Kommer Allianspartierna gå med på de skyhöga marginalskatter som nu råder, eller ska MP gå med på en sänkning?

Låt oss hoppas att både MP och L trillar ur riksdagen, så kan vi glömma denna bedrövliga konstellation.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:40:32 följande:
    Nej visst är det så men jag ser det som högst osannolikt att Kristersson skulle få partiet att lyfta till den grad att de kan regera själv, med eller utan stödpartier. Egentligen vet vi inte helt tydligt heller hur moderaterna under Kristerssons ledning har tänkt sig att göra med SD så det är svårare att förutspå vad M kan tänkas göra tycker jag.
    Det är ju precis det som gör en M-regering möjlig. M kan söka stöd hos alla partier utom V, beroende på fråga. Om alla bara röstar enligt sin egen politik så kommer M kunna få igenom det mesta av sin politik.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 10:18:55 följande:
    Javisst.

Ett annat alternativ vore en ren M-, KD-, SD-regering - men det bygger på att M och KD ska säga ja till samarbete med SD, att KD kommer in i riksdagen samt att de tre partierna får riksdagsmajoritet. Inget är särskilt troligt, i synnerhet inte det sista.

Valet 2018 kommer inte att erbjuda något självklart alternativ, vilket kommer att innebära att man antingen kan fortsätta att syssla med den politiska tuppfäktning som präglat de senaste åren eller också ta ansvar för Sverige.

Det kommer säkert att bli ett antal turer fram och tillbaka innan vi får ett brett regeringsunderlag präglat av vilja till kompromiss.

För min egen del så tror jag att det skulle vara mycket bra för Sverige om blockpolitiken gick i graven.
    Alla dina tankar är mer eller mindre orealistiska.

S+M - glöm det.

S+MP+C+L - det vore en sensation dessa 4 partier är reprenterade i riksdagen efter nästa val. Förhoppningsvis trillar både L och MP ur.

KD+M+C - Varför? En ren M-regering har mycket större chans att få stöd för sin politik.

S - Näe, de har minimal chans att få stöd för sin politik

• man och nöjd
    K Kalle skrev 2017-12-21 11:04:22 följande:

Jag vill inte se en regering till som slår ner på sjuka och handikappade - så vad ska jag rösta på? Den nuvarande regeringen har försämrat assistansen till svårt handikappade och gett FK i uppdrag att hårdbanta. Alliansen kommer att återinföra den bortre gränsen i sjukförsäkringen. Inga verkar intresserade av att öka rehabiliteringen och korta köer så att människor blir friska.

Rösta på de som vill göra något åt det oerhörda fusket med assistansersättning. Det är enda vägen till att göra systemet fungerande igen.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 12:49:27 följande:
    Det alternativ jag ser är en regering bestående av C, L och S.

En annan möjlighet är en ren S-regering.
    Hur skulle en S-regering kunna få stöd för sin politik? Från Alliansen? Glöm det! Från SD? Lycka till.

C och L går till val på att bilda en Alliansregering. Tror inte de skulle lägga sig platt för Löfvén. För L riskerar det vara nådastöten.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 14:54:59 följande:
    Jag har gjort samma analys att det mest troliga skulle bli S, C och L men det verkar finnas fler som delar uppfattningen att M kan sitta själva i regering. Jag ser inte hur men vore intressant att läsa analysen. Jag ser Socialdemokraterna som ett troligare alternativ än M om vi pratar enpartiregeringar.
    S,C och L kommer inte få majoritet.
  • man och nöjd
    Draken55 skrev 2017-12-21 15:09:42 följande:
    M har klart sagt att de ska bilda regering oavsett om S blir större, de baserar det logiskt, SD röstar aldrig igenom en vänsteregering.

Fortfarande ser jag en del som inbillar sig att L och C ska bilda regering  med S, jag fattar inte varför dessa fantasier fortsätter odlas, de har ju 0 bärighet i verkligheten, rena fantasifostren, inget annat.

Efter valet 2014 fanns det bara en statsministerkandidat, eftersom Fredrik Reinfeldt avgick redan på valnatten, men nu kommer det att finnas två. 

För att Stefan Löfven ska få chansen att regera på nytt måste han släppas fram av Annie Lööf och Jan Björklund. Men bedömningen som många gör inom C och L är att de i valet mellan Stefan Löfven och Ulf Kristersson kommer att få mycket svårt att motivera för sina egna sympatisörer att man ger Stefan Löfven fyra år till vid makten.

Klockren analys som jag delade i en annan tråd, verkar ta en del tid för våra härliga extremvänster att ta in. Man får ge det tid.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-21 22:35:39 följande:
    Vem har glömt bort att SD inte stödjer någon eller något av sin egen politik om de inte får igenom kraven på assimilation och kraven på att inte uppfylla flyktingkonventionen, PM Nilsson som har hemliga möten med SD enligt de själva kanske?
    Men jösses, det finns inget som heter att man inte stödjer någon. SD kan röste med, mot eller lägga ner sina röster. Samtliga alternativ får en konsekvens. När en regering ska utses har inte SD nåt annat än de tre alternativen att välja mellan. Jag tror det kommer lösa sig. SD kommer föredra M framför S.

Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018