Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

2018-2022.

Säkert en period där det kommer att behöva fattas ett större antal svåra beslut, exempelvis gällande integration, försvar, infrastruktur  och miljö. Dessutom kommer vi att gå in i en lågkonjunktur.

Det kommer att krävas samarbete mellan blocken.

En möjlig konstellation vore C, L och S som sannolikt skulle uppnå riksdagsmajoritet i och med att KD och kanske även MP:s röster kommer att falla bort.

En ren S-regering är också en möjlighet, men det vore olyckligt med en regering som bara har stöd av cirka 30 procent av rösterna.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 00:38:13 följande:
    Jag håller helt med. Vi har stora frågor som kommer kräva svar av de som styr landet och det bästa vore att ha en stabil regering som har majoritet. S, MP, C och L är väll egentligen det alternativet som jag har uppfattat att Stefan velat ha hela tiden för att få till en mer stabil regering. Dessa åren har han ju haft MP också men inte helt säkert nästa. Men det är helt klart så att det ligger i landets intresse att få till en stabil regering för att kunna lösa frågorna effektivt.
    Ja, det enda stabila alterntivet till en blocköverskridande mittenregering vore en tvåpartiregering bestående av M och S. Jag tror att den regeringen är en politisk omöjlighet.
  • FDFMGA
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 07:50:53 följande:
    Det tror jag med. Särskilt med tanke på Moderaternas konservativa förflyttning. Så jag tror att Socialdemokraterna och Moderaterna i en bred koalition är en omöjlighet i Sverige. I Tyskland har CDU och SPD suttit i koalition länge och det verkar bli så även under kommande mandatperiod. Jag tror att den svenska blockpolitiken leder till dödläget. Utan den kan partierna röra sig betydligt mer än vad som varit i möjligt sedan alliansen bildades. Att C och L bildade Alliansen med M va vill framförallt med målet att krossa Socialdemokraternas ensamrätt på makten vilket man väll får anses ha lyckats. Så för landets bästa vore det snarare mer produktivt i detta läget att bryta blockpolitiken. 
    Javisst.

Ett annat alternativ vore en ren M-, KD-, SD-regering - men det bygger på att M och KD ska säga ja till samarbete med SD, att KD kommer in i riksdagen samt att de tre partierna får riksdagsmajoritet. Inget är särskilt troligt, i synnerhet inte det sista.

Valet 2018 kommer inte att erbjuda något självklart alternativ, vilket kommer att innebära att man antingen kan fortsätta att syssla med den politiska tuppfäktning som präglat de senaste åren eller också ta ansvar för Sverige.

Det kommer säkert att bli ett antal turer fram och tillbaka innan vi får ett brett regeringsunderlag präglat av vilja till kompromiss.

För min egen del så tror jag att det skulle vara mycket bra för Sverige om blockpolitiken gick i graven.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 10:41:49 följande:
    Alla dina tankar är mer eller mindre orealistiska.

S+M - glöm det.

S+MP+C+L - det vore en sensation dessa 4 partier är reprenterade i riksdagen efter nästa val. Förhoppningsvis trillar både L och MP ur.

KD+M+C - Varför? En ren M-regering har mycket större chans att få stöd för sin politik.

S - Näe, de har minimal chans att få stöd för sin politik

Jag tror att åtminstone ett av de alternativ du påstod var mina också är ett som jag tagit upp som en möjlighet.

Bara tre fel av fyra alltså.

Jag tror ts har en poäng i att den här tråden så långt som möjligt kunde få skissa på alternativ.

Det alternativ jag ser är en regering bestående av C, L och S.

En annan möjlighet är en ren S-regering.
  • FDFMGA
    mjölkallergiker skrev 2017-12-21 14:54:59 följande:
    Jag har gjort samma analys att det mest troliga skulle bli S, C och L men det verkar finnas fler som delar uppfattningen att M kan sitta själva i regering. Jag ser inte hur men vore intressant att läsa analysen. Jag ser Socialdemokraterna som ett troligare alternativ än M om vi pratar enpartiregeringar.
    Analysen bygger på förhoppningen att socialdemokraterna ska ge moderaterna stöd till en gemensam invandrings- och integrationspolitik, medan SD, C och L i stället ska ge M sitt stöd för regeringsmakten.

Dagens Industri har länge kört en linje att SD måste få inflytande över svensk politik, alternativt att M och S borde samregera, det här är det senaste alternativet när man gett upp hoppet om att hela alliansen ska kunna regera med stöd av SD.

Som jag ser det så är det  infantilt att tänka sig att S kommer att agera burkslav åt Kristersson, i synnerhet mot bakgrund av moderaternas agerande under innevarande mandatperiod.

Men resonemanget - och det är ju detta du efterlyser - återfinns i gårdagens DI.

www.di.se/nyheter/moderaterna-i-egen-regering-allt-mer-sannolikt/

och kommenteras av PM Nilsson i dagens DI

www.di.se/ledare/pm-nilsson-anda-in-i-kaklet-doktrinen/
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2017-12-21 22:35:39 följande:
    Vem har glömt bort att SD inte stödjer någon eller något av sin egen politik om de inte får igenom kraven på assimilation och kraven på att inte uppfylla flyktingkonventionen, PM Nilsson som har hemliga möten med SD enligt de själva kanske?
    Men till och med PM Nilsson förstår ju att drömmen om en moderat enpartiregering helt är avhängig att den får stöd av S.

Som socialdemokrat skulle jag vilja påstå att den möjligheten förefaller en smula överskattad av vissaSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2017-12-21 22:59:43 följande:
    Precis. Jag vet inte hur DI kunde missa två så uppenbara fallgropar och ändå ropa ut att det är det mest möjliga alternativet.
    Ja, det är ytterst märkligt att två DI-journalsier ägnar sig åt rena fantasier.

I stället lär det väl bli  - om inga andra alternativ återstår, alla möjligheter är blockerade - att vi får en samlingsregering där alla riksdagspartier utam V och SD ingår.

Det vore lite trist, det skulle fungera, men vilken klen opposition det skulle bli.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:27:06 följande:
    Du får ringa och berätta för PM Nilsson att M kommer få under 10% i valet 2018. Han kan behöva ett gott skratt.
    Det blir nog bra det där ska du se, men den här tråden handlar om regeringsbildning inte att  någon krumelur ville slå vad om 10.000 kronor. 

ta det i rätt tråd, mitt förslag till vad om en symbolisk krona finns kvar  även om den andra personens skrikanfall är bortmodererade.

Jag kan ta fram mitt förslag från i somras om du vill, men då i rätt tråd.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:30:38 följande:
    Jimmie Åkesson har talat:

" Integrationen fungerar inte som den ska. Det gjorde den inte före hösten 2015 heller, men för mig är det uppenbart att vi inte kan ha ett större asylmottagande än vi klarar av att integrera. Det blir inte bra för de människor som kommer hit . De som kommer hit kommer att möta ett mycket ansträngt läge och enligt Åkesson finns det större möjligheter att få bostäder och utbildning i andra europeiska länder"

Inget om muslimer och inget sverigevänner.

jag skulle gissa att det är en socialdemokrat, Magdalena Andersson, t ex.

Men återigen. Den här tråden handlar om regeringsbildningen.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:48:37 följande:
    Denna tråd handlar inte om den vad-rädde fegisen. Men det kan ju vara värt att nämna den lille krake som trodde M skulle få under 10%. Jobbigt att inse att M kanske bildar egen regering. Ditt mittenalternativ sågas rätt så brutalt vad det verkar.

Okej då en symbolisk krona på att M får mer än 10%. Kronan överlämnas lämpligen på Sturehof dagen efter Löfvén avgått.

Nej, den handlar inte om dig utan om regeringsbildningen.

Jag försökte hjälpa dig när du skränade om politisk förföljelse när du fick dina stollerier om vad på 10.000 kronor borttagna genom att föreslå ett vad om en symbolisk krona där jag bland annat slår vad om att S kommer att ingå i nästa regering.

Det är ju iofs relevant för denna tråd - alla regeringsbildningar som inte inkluderar S saknar förutsättningar att lyckas.
  • FDFMGA
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:31:15 följande:
    Vad tror ni om den matematiska fördelningen av platser. Internationellt finns många olika former. Har vi verkligen "rätt" form i Sverige? Finns det något annat system som både är så demokratiskt som det kan bli och leder till stabila regeringar?

Jag hittade denna valsimulatorn som påstås visa hur Sveriges riksdag hade sett ut med ett brittiskt valsystem. Det skulle sluta med 50 platser till M, 2 till SD och 296 för S. hmm....
    www.svt.se/special/valsimulatorn-uk/
    Ett brittiskt system skulle onekligen underlätta regeringsbildningen.

Det är förresten mycket möjligt att vi är på väg in i en lågkonjunktur om nio månader och då med en riksbank som spelat bort möjligheterna att sänka reporäntan. 

Det kommer knappast att finnas någon segrare efter valet, vilket också innebär att tiden före valet blir intressant ur aspekten hur djupa skyttegravar som grävs för att demonstrera att framtida samarbete över blockgränserna inte är ett alternativ.

Trots allt, kommer detta att så småningom att bli det enda alternativet som återstår.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2018-01-02 09:41:51 följande:
    Stämmer inte. Ett nyval är det enda rimliga alternativet.
    Du menar ett extraval, vi har inte nyval i Sverige.

Ett extraval skulle bara innebära förlängd oordning och ge ungefär samma resultat.
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018