• Anonym (Blivande pappa)

Hantera rökande familjemedlemmar

Vi fick reda på nyligen att vi ska bli föräldrar. Någon gång i Juli. Så just nu är vi väl i perioden där man inte ska ta ut "segern i förskott" så att säga, men vi funderar så mycket på allt möjligt.

En sak som jag alltid haft i åtanke i de fem år vi försökt skaffa barn: Jag kommer INTE vilja att någon, inte ens familjemedlemmar, ska röka i mitt barns närhet.

Vad anser ni om det, rökare som ickerökare? Är jag fånig eller orimlig på något sätt? Min sambo håller med.
    Detta handlar inte om "hetsjakt på rökare" då det är en helt annan tobaksfråga. Men rökning är något av det värsta och fullständigt vidrigaste jag vet.

Jag växte upp med rökande föräldrar, min sambo växte upp med rökande föräldrar. Vet inte om min mamma rökte när hon väntade mig men skulle inte bli förvånad om så var fallet då den äldre generationen gärna kör med "på den tiden visste man ju inte att det var farligt"

Jag anser rakt ut att alla människor har rätt att inte behöva andas annans rök, och framförallt ska barn inte behöva det. Jag ser föräldrar röka inne i bilen, vid barnvagnen och jag blir så jävla förbannad. Det är inget annat än barnmisshandel.
    Min svägerska slutade när hon väntade barn, men började igen när han var några månader gammal. Jag ill bara säga åt henne att nu får du fan lägga av för ditt barns skull. Troligen har min sambo utvecklat ansträngninsastma eller vad det heter pga passiv rökning från sin familj.

Jag slutade gå brevid min mamma som barn när hon rökte för det var äckligt. Hon blev ledsen, men jag vägrade vika mig.

Detta kanske blev lite långt, men nu till frågan, jag tog upp detta med sambon och vi var överens att vi vill inte att någon ska röka i vårat barns närhet, och jag är faktiskt orolig att våran familj kommer surna till. Jag avskyr konflikter, och kan stå ut om det gäller mig. Då håller jag käften och gnäller inte om någon i min närhet ska blossa, men nu kommer det gälla mitt barn. Är det fel av oss att be om barnvakt men kräva "ni får inte röka", isåfall så avstår jag gärna ifrån aktiviteten som kräver barnvakt, om jag är "orimlig".

Jag är så vansinnigt paranoid över plötslig spädbarnsdöd. Alltid varit sedan jag som barn hörde om det när jag hade småsyskon. Läste i en broschyr hos barnmorskan nu om saker som kan förhindra PSD, och rökning är en sak som förhöjer faktorn. Att föräldrar ens tar ett endaste bloss med ett barn i magen eller nära sig, är för mig helt gränslöst ofattbart.

Jag kanske låter hård mot er rökande föräldrar, men jag vill ha en diskussion om detta. För allas våra barns skull.

• Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar
  • Meriall

Nej ni tänker helt rätt tycker jag. Självklart ska man inte röka i närheten av barn! Barns lungor är säkert känsligare än vuxna, det är farligt för vuxna och dessutom har barnen inget val! Så svårt är det väl inte för släktingar som röker att låta bli när de är nära barnet och gå iväg en stund om de måste röka. Liksom... 

• Anonym (Rökfri farmor)

Eftersom du är blivande förälder så antar jag att du är ganska ung och att jag nog skulle kunna vara din amma åldersmässigt sett.
    Jag är född i början av 60-talet och har aldrig sagt att "på den tiden visste man ju inte att det var farligt". För det visste man.

Dock negligerades det ofta, min far rökte i bilen, vid köksbordet osv. Man fick gilla läget. Han var dock född på 10-talet och är borta sedan många år. Bl a  till följd av hans ständiga blossande.

Till frågan, du kan inte kräva att andra inte ska röka. Du kan be dem och är det kloka och förståndiga människor som vet vad hänsyn är så låter de bli undet tiden de är med ditt barn. Men säger de nej så måste du acceptera det.

JAg har själv rökt i perioder i livet men aldrig som gravid eller med mina ungar i närheten. När jag var ung brukade folk röka under köksfläkten. Det otyget verkar som tur var vara historia det också idag.

Ingen borde röka, det finns verkligen ingen anledning att göra det.

• Anonym (Blivande pappa)
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-12-08 05:06:55 följande:

Eftersom du är blivande förälder så antar jag att du är ganska ung och att jag nog skulle kunna vara din amma åldersmässigt sett.
    Jag är född i början av 60-talet och har aldrig sagt att "på den tiden visste man ju inte att det var farligt". För det visste man.

Dock negligerades det ofta, min far rökte i bilen, vid köksbordet osv. Man fick gilla läget. Han var dock född på 10-talet och är borta sedan många år. Bl a  till följd av hans ständiga blossande.

Till frågan, du kan inte kräva att andra inte ska röka. Du kan be dem och är det kloka och förståndiga människor som vet vad hänsyn är så låter de bli undet tiden de är med ditt barn. Men säger de nej så måste du acceptera det.

JAg har själv rökt i perioder i livet men aldrig som gravid eller med mina ungar i närheten. När jag var ung brukade folk röka under köksfläkten. Det otyget verkar som tur var vara historia det också idag.

Ingen borde röka, det finns verkligen ingen anledning att göra det.

Jag är 30 och min mamma är född under tidigt 60-tal.

Jag menar inte att alla av den genretationen säger så, men jag har hört det oräkneligt många gånger från människor den åldern, och aldrig från en ung person.
    Mina föräldrar rökte inne när jag var liten sedan flyttade de rökningen till balkongen. för att jag klagade.

Jag tycker iallafall objektivt att jag kan kräva att andra inte ska röka i mitt barns närhet. Jag är gärna den som går, så det är inte att jag vill att andra ska flytta sig för mig. Om mor/farföräldrarna till vårat barn vill ha umgänge men insisterar på att röka kommer jag ta vårat barn och åka hem, och säga: nej.
    Så är det bara. Jag vill ha nolltolerans. För mig är det som om folk skulle dricka sprit nära mitt barn. oacceptabelt.

Jag gillar inte ens att gäster röker på våran balkong. Men jag känner mig som en dålig värd eller småaktig och ogenerös person om jag skulle säga "nej jag vill inte det"
    Jag hade bestämt mig för att när vi flyttade till lägenhet med balkong skulle vi ha "rökförbud" men jag hade så jävla svårt att säga till. I mitt egna jävla hem liksom.
    Men som sagt, då var det för min skull. Nu är det mitt barns skull.

• dagg88

Ni tänker helt rätt! Inga barn ska behöva utsättas för rökare. Det finns enbart nackdelar. Tyvärr tror jag att ni kommer få "stå ut" med sura miner och stå på er. Ni kan leta fram samt läsa på extra mycket om rökning och barn så att ni alltid har konkreta argument.

Personligen är jag precis likadan, ingen röker vid mina barn. Jag sa tom främlingar ute på stan när de tände en cigg bredvid barnvagnen ;)

• fluu

Ni tänker rätt.

Nu har vi lyckligtvis få rökare i vår närhet(inte av en slump...) och vi har helt enkelt tydliga regler. Ingen får röka i vårt hem eller på vår balkong. Så är det bara. Snart ska vi dessutom flytta till ett rökfritt område(halleluja!) så där är det helt förbud även utanför vår personliga sfär.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Taniiia

Det låter helt rimligt att inte utsätta barn för cigarettrök. Rökningens skadeverkningar är väl kända för alla och det finns egentligen inga ursäkter för att utsätta ett barn för rök. 

Sen om ni har familjemedlemmar som röker så kan det ju bli svårt att förbjuda dem om ni inte vill klippa kontakten. Men kräv att de går ut och röker, och inte bara på balkongen, utan helt ute, att de tvättar händerna efter rökning och helst byter kläder eller har på sig nåt över kläderna för att skydda mot röken. 

Jag är själv allergisk mot rök och får astma, och även rök som sitter i kläder och hår påverkar mig. Ingen får röka hemma hos oss, inte ens i trädgården, utan de får gå en sväng och sen vädra av sig eller byta kläder. Men jag har fått astmaanfall när en rökare rökt och kom in utan att byta om, så alla vet hur känslig jag är och att det kan bli riktigt allvarligt.

• BossHoss

Vi har få rökare i vår närhet. Och de som röker gör det utomhus och då ser jag verkligen inga problem med att de skall få umgås med min son.

Men de får INTE röka innomhus eller runt barnet utomhus

• Anonym (Lisa)

Självklart kan ni kräva att ingen röker i närheten av ert barn. Låter fullständigt självklart för mig. Då menar jag i ert hem, ute på stan kan du inte påverka detta.

Passiv rökning är farligt, det vet man idag.

• optimist63

Det är väl ytterst ovanligt att folk röker inomhus nu för tiden....

• Anonym (Anton)

Man visste verkligen inte förr att det var skadligt så det är inte en dum ursäkt som du försöker få det till att vara. Sen har du inget att göra med vad andra föräldrar gör och inte gör. Man vet idag även att en för ren miljö orsakar allergier och astma. Inte låter du bli att städa bara för det, eller hur? Att din sambo har fått ansträngningsastma enbart pga att föräldrarna rökte låter inte sannolikt.

Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar