Hantera rökande familjemedlemmar
Vi fick reda på nyligen att vi ska bli föräldrar. Någon gång i Juli. Så just nu är vi väl i perioden där man inte ska ta ut "segern i förskott" så att säga, men vi funderar så mycket på allt möjligt.
En sak som jag alltid haft i åtanke i de fem år vi försökt skaffa barn: Jag kommer INTE vilja att någon, inte ens familjemedlemmar, ska röka i mitt barns närhet.
Vad anser ni om det, rökare som ickerökare? Är jag fånig eller orimlig på något sätt? Min sambo håller med.
Detta handlar inte om "hetsjakt på rökare" då det är en helt annan tobaksfråga. Men rökning är något av det värsta och fullständigt vidrigaste jag vet.
Jag växte upp med rökande föräldrar, min sambo växte upp med rökande föräldrar. Vet inte om min mamma rökte när hon väntade mig men skulle inte bli förvånad om så var fallet då den äldre generationen gärna kör med "på den tiden visste man ju inte att det var farligt"
Jag anser rakt ut att alla människor har rätt att inte behöva andas annans rök, och framförallt ska barn inte behöva det. Jag ser föräldrar röka inne i bilen, vid barnvagnen och jag blir så jävla förbannad. Det är inget annat än barnmisshandel.
Min svägerska slutade när hon väntade barn, men började igen när han var några månader gammal. Jag ill bara säga åt henne att nu får du fan lägga av för ditt barns skull. Troligen har min sambo utvecklat ansträngninsastma eller vad det heter pga passiv rökning från sin familj.
Jag slutade gå brevid min mamma som barn när hon rökte för det var äckligt. Hon blev ledsen, men jag vägrade vika mig.
Detta kanske blev lite långt, men nu till frågan, jag tog upp detta med sambon och vi var överens att vi vill inte att någon ska röka i vårat barns närhet, och jag är faktiskt orolig att våran familj kommer surna till. Jag avskyr konflikter, och kan stå ut om det gäller mig. Då håller jag käften och gnäller inte om någon i min närhet ska blossa, men nu kommer det gälla mitt barn. Är det fel av oss att be om barnvakt men kräva "ni får inte röka", isåfall så avstår jag gärna ifrån aktiviteten som kräver barnvakt, om jag är "orimlig".
Jag är så vansinnigt paranoid över plötslig spädbarnsdöd. Alltid varit sedan jag som barn hörde om det när jag hade småsyskon. Läste i en broschyr hos barnmorskan nu om saker som kan förhindra PSD, och rökning är en sak som förhöjer faktorn. Att föräldrar ens tar ett endaste bloss med ett barn i magen eller nära sig, är för mig helt gränslöst ofattbart.
Jag kanske låter hård mot er rökande föräldrar, men jag vill ha en diskussion om detta. För allas våra barns skull.