Inlägg från: Anonym (Anton) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anton)

Hantera rökande familjemedlemmar

Man visste verkligen inte förr att det var skadligt så det är inte en dum ursäkt som du försöker få det till att vara. Sen har du inget att göra med vad andra föräldrar gör och inte gör. Man vet idag även att en för ren miljö orsakar allergier och astma. Inte låter du bli att städa bara för det, eller hur? Att din sambo har fått ansträngningsastma enbart pga att föräldrarna rökte låter inte sannolikt.

• Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:17:13 följande:

Tycker det låter väldigt sannolikt att sekundär rökning kan skapa problem i luftrören exempelvis astma. Ökar även risken för plötsligt spädbarnsdöd, även om rökning har skett utomhus då det sätter sig i kläderna (dock mest hos rökande föräldrar som sover bredvid barnet).

Den andra studien du talar om innebär att leva i en steril miljö och det kan inte jämföras med vad rökare utsätter icke rökare för. Föräldrarna ansvarar för sitt barn och de röker inte själva, så varför ska bebisen utsättas?

Det får du tycka. Det är inte en sanning bara för att du tycker det. Vem har sagt att föräldrarna inte bestämmer vad föräldrarna ska tillåta sitt barn att utsättas för? Jag skrev att Ts inte bestämmer över andra föräldrar och faktum är att de inte utsätter sina barn för misshandel när de röker även om Ts anser det.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:31:01 följande:

Skrev jag att jag var rädd för Det?

Ja. Du påstod att bebisar har dött pga att de utsatts för kläder med cigarettrök på efter att någon har rökt.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:34:05 följande:

Jag tycker inte, det är bevisat enligt studier angående just sekundär rökning. Nä kanske inte misshandel men en kraftig ohälsa. Min gissning är att du är rökare själv eventuellt har barn.

Länka gärna till studier som bevisar att "sekundär rökning" dödar barn. Sen kan du gärna få länka till en vedertagen beskrivning av vad "sekundär rökning" är... Hittills har jag aldrig sett en enda rapport där man avser cigarettlukt i kläder som passiv rökning men du verkar veta av flera så jag vill gärna få läsa dem.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:45:44 följande:

Suck.. ökar RISKEN, skrev aldrig att barn har dött. Läs om och läs sakligt det jag skriver... läs även det inom parentes. Och undrar fortfarande var jag skrev att jag är rädd för det?

För att förtydliga lite för dig: rökning = giftiga partiklar = sätter sig även i kläder (och hår)= INTE bra för barn att exponeras för dagligen.

Ökar risken men ingen har alltså dött pga det? Är det en korrekt tolkning? Sen är jag icke rökare och har barn. Tack för att du frågar.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:51:13 följande:

Ring och fråga vilken barnmorska som helst i landet och begär den nyaste broschyrer angående plötslig spädbarnsdöd.

Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar/studier som säger det du påstår. Du hävdar ju att sekundär rökning (vad det nu är) ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Samt att det är en ökad risk för ansträngningsastma bland de som utsatts. Det är dina påståenden som du ska kunna verifiera.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:52:49 följande:

Åter igen. Var skrev jag att jag var rädd?

Så plötslig spädbarnsdöd, som du påstår att man riskerar om barnet får vara i närheten av någon som har rökt och har cigarettpartiklar i kläderna, är inget som oroar dig?
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 13:07:12 följande:

Varför skulle jag ta upp min tid med att länka artiklar till dig? Eller vi kan göra såhär! Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar som bevisar att barn inte påverkas av rökning

Men nu hittar du på... Det var du som kom med påståenden som du bevisligen inte kan styrka. Jag har inte påstått att "barn inte påverkas av rökning" så varför ska jag bevisa det påståendet som dessutom kommer från dig?
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 13:11:54 följande:

Hur nära är närheten tänker du? Nej jag oroar mig inte, jag har ingen i den nära familjen som röker.

Tja tråden handlar väl om besökande svärföräldrar?
  • Anonym (Anton)
    Anonym (b) skrev 2017-12-08 17:00:48 följande:

Bara för att ge en länk som stödjer dagg88:s påstående:

www.1177.se/Gotland/Tema/Barn-och-foraldrar/Skador-och-olycksfall1/Barnsakerhet/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Läs stycket under punktlistan:

"De råd som har störst betydelse för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd är att låta barnet sova på rygg, att som förälder låta bli att röka och att se till att barnets ansikte är fritt."

Och för den som vill fördjupa sig:

www.who.int/tobacco/media/en/mitchell.pdf

Men det är inte svar på hens påstående...
Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar