Inlägg från: Anonym (Blivande pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blivande pappa)

Hantera rökande familjemedlemmar

Vi fick reda på nyligen att vi ska bli föräldrar. Någon gång i Juli. Så just nu är vi väl i perioden där man inte ska ta ut "segern i förskott" så att säga, men vi funderar så mycket på allt möjligt.

En sak som jag alltid haft i åtanke i de fem år vi försökt skaffa barn: Jag kommer INTE vilja att någon, inte ens familjemedlemmar, ska röka i mitt barns närhet.

Vad anser ni om det, rökare som ickerökare? Är jag fånig eller orimlig på något sätt? Min sambo håller med.
    Detta handlar inte om "hetsjakt på rökare" då det är en helt annan tobaksfråga. Men rökning är något av det värsta och fullständigt vidrigaste jag vet.

Jag växte upp med rökande föräldrar, min sambo växte upp med rökande föräldrar. Vet inte om min mamma rökte när hon väntade mig men skulle inte bli förvånad om så var fallet då den äldre generationen gärna kör med "på den tiden visste man ju inte att det var farligt"

Jag anser rakt ut att alla människor har rätt att inte behöva andas annans rök, och framförallt ska barn inte behöva det. Jag ser föräldrar röka inne i bilen, vid barnvagnen och jag blir så jävla förbannad. Det är inget annat än barnmisshandel.
    Min svägerska slutade när hon väntade barn, men började igen när han var några månader gammal. Jag ill bara säga åt henne att nu får du fan lägga av för ditt barns skull. Troligen har min sambo utvecklat ansträngninsastma eller vad det heter pga passiv rökning från sin familj.

Jag slutade gå brevid min mamma som barn när hon rökte för det var äckligt. Hon blev ledsen, men jag vägrade vika mig.

Detta kanske blev lite långt, men nu till frågan, jag tog upp detta med sambon och vi var överens att vi vill inte att någon ska röka i vårat barns närhet, och jag är faktiskt orolig att våran familj kommer surna till. Jag avskyr konflikter, och kan stå ut om det gäller mig. Då håller jag käften och gnäller inte om någon i min närhet ska blossa, men nu kommer det gälla mitt barn. Är det fel av oss att be om barnvakt men kräva "ni får inte röka", isåfall så avstår jag gärna ifrån aktiviteten som kräver barnvakt, om jag är "orimlig".

Jag är så vansinnigt paranoid över plötslig spädbarnsdöd. Alltid varit sedan jag som barn hörde om det när jag hade småsyskon. Läste i en broschyr hos barnmorskan nu om saker som kan förhindra PSD, och rökning är en sak som förhöjer faktorn. Att föräldrar ens tar ett endaste bloss med ett barn i magen eller nära sig, är för mig helt gränslöst ofattbart.

Jag kanske låter hård mot er rökande föräldrar, men jag vill ha en diskussion om detta. För allas våra barns skull.

• Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-12-08 05:06:55 följande:

Eftersom du är blivande förälder så antar jag att du är ganska ung och att jag nog skulle kunna vara din amma åldersmässigt sett.
    Jag är född i början av 60-talet och har aldrig sagt att "på den tiden visste man ju inte att det var farligt". För det visste man.

Dock negligerades det ofta, min far rökte i bilen, vid köksbordet osv. Man fick gilla läget. Han var dock född på 10-talet och är borta sedan många år. Bl a  till följd av hans ständiga blossande.

Till frågan, du kan inte kräva att andra inte ska röka. Du kan be dem och är det kloka och förståndiga människor som vet vad hänsyn är så låter de bli undet tiden de är med ditt barn. Men säger de nej så måste du acceptera det.

JAg har själv rökt i perioder i livet men aldrig som gravid eller med mina ungar i närheten. När jag var ung brukade folk röka under köksfläkten. Det otyget verkar som tur var vara historia det också idag.

Ingen borde röka, det finns verkligen ingen anledning att göra det.

Jag är 30 och min mamma är född under tidigt 60-tal.

Jag menar inte att alla av den genretationen säger så, men jag har hört det oräkneligt många gånger från människor den åldern, och aldrig från en ung person.
    Mina föräldrar rökte inne när jag var liten sedan flyttade de rökningen till balkongen. för att jag klagade.

Jag tycker iallafall objektivt att jag kan kräva att andra inte ska röka i mitt barns närhet. Jag är gärna den som går, så det är inte att jag vill att andra ska flytta sig för mig. Om mor/farföräldrarna till vårat barn vill ha umgänge men insisterar på att röka kommer jag ta vårat barn och åka hem, och säga: nej.
    Så är det bara. Jag vill ha nolltolerans. För mig är det som om folk skulle dricka sprit nära mitt barn. oacceptabelt.

Jag gillar inte ens att gäster röker på våran balkong. Men jag känner mig som en dålig värd eller småaktig och ogenerös person om jag skulle säga "nej jag vill inte det"
    Jag hade bestämt mig för att när vi flyttade till lägenhet med balkong skulle vi ha "rökförbud" men jag hade så jävla svårt att säga till. I mitt egna jävla hem liksom.
    Men som sagt, då var det för min skull. Nu är det mitt barns skull.

Folk
    Det var aldrig en fråga om att någon skulle röka ?inomhus?, utan jag menade då att ingen som besöker oss eller som vi besöker, ska röka nära vårt barn. Antingen åker vi hem, eller så åker de hem. Så enkelt är det vi vill ha det.

Anton
    Jag sa aldrig att det var ett dumt argument, även om det är det.
    Jag väntade på att någon skulle komma med ?det finns andra saker som är farliga?-argumentet, det är absolut inte samma sak att barn kan få astma av en ?för ren miljö?. Min sambo är extra känslig för damm, ska vi då hålla det ?halvstädat? för att ?för rent? inte heller är bra?
    Hon har gått på flera undersökningar för hela kroppen och läkaren har dragit väldigt sannolika slutsatser, i och med att det är möjligt att utveckla fysiska besvär av andras tobaksrök.

Det finns en gräns för vad som angår andra människor. Har jag inte rätt att kritisera någon som sprider gifter omkring sitt barn? Skulle inte du kritisera någon som drack sprit framför sitt lilla barn? Jag tycker det är minst lika illa. När någon beter sig ansvarslöst till den grad att barnet mår dåligt, då har man rätt att reagera.

Om man VET att ens cigaretter utsätter barnet för risk att få hälsoproblem eller till och med dö, då är det barnmisshandel. Att röka och supa under en graviditet är barnmisshandel, precis som att ge choklad till en hund är djurmisshandel. Du utsätter någon för gift.

Typiska småbarnsmammor
    Jag anser inte att jag förvandlats till en mini-Hitler bara för att jag inte vill att folk medvetet förgiftar mitt barn.

Och det är typiskt småbarnsmentalitet att komma med sådana argument som att avgaser också är farligt/farligare. Jag vet inte vad som är farligast, men jag gillar inget utav dem, men bilar är ett verktyg för att göra livet lättare och smidigare och är ibland en nödvändighet, och det spelar ingen roll vem du är, vad du är, var du är, hur du är, för objektivt sett är cigaretter INTE en nödvändighet.

Det är ett gift utan positiva egenskaper som bara förstör för andra i första hand, för när det gäller cigaretter tänker jag på MIN hälsa framför rökarens.

I gymnasiet tyckte mina klasskamrater att jag borde pröva att röka, och deras argument var: Du kan ju dricka alkohol, det är ?farligare? än cigaretter?.

Nej, det är det inte. En cigarett gör mer skada än en öl, och dessutom om jag dricker en öl så drabbas ingen annan av det, som inte vill dricka öl.

Rökare har fått för sig att det är deras gudomliga rätt att göra vad de vill med ?sina kroppar? och ändå drabbas alla. Jag skulle njuta om cigaretter upphörde att existera, men jag tycker inte det är rätt att förbjuda det, det strider mot demokrati. Däremot ska det vara förbjudet att röka där ofrivilliga kan känna av det.

Och nej, vi har ingen bil. Med din logik måste vi döda alla kor som fiser ut gas i atmosfären. Eller vi kanske ska göra oss av med syre som bryter ner celler.

Kll

Tack!

Glinda från Oz
    Det är inte det jag vill, och det framgår tydligt att det inte är något jag vill.

Tow2Mater
    Jag sa inte ?en drink? jag sa ?dricka sprit? och då menar jag ?supa?, skulle ha förtydligat. Sorry.

Tack alla som förstår mig, rökare som icke rökare. =)

Anonym (Rökare) skrev 2017-12-08 19:15:59 följande:

Jag försöker inte försvara det direkt ! Fattar väl att det inte är bra men tror inte att det påverkar om familj/släkt röker i en balkong och en bebis är inne i lägenheten. Min dotter är 2 år idag och jag vet att man avråder rökning men alla läkare och bm jag var i kontakt med tyckte ändå inte att jag skulle stressa så mycket över det om jag var försiktig med att tvätta händerna och byta om.

Låter ärligt talat högst osannolikt att ickeröckare inte känner någon lukt.
    Men jag ska inte tala för andra där.

Men varför var det så viktigt att fortsätta röka?
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-12-08 19:16:04 följande:
    Jag tycker att du har en bra inställning til det där med rökning.
    Vill andra röka så blossa på men inte i närheten av ditt barn!

Att däremot jämföra det med att "dricka sprit" i barnets närhet, gäller det vin till maten också? En öl till tv´n? En Baileys till kaffet?
    I så fall tycker jag att du överdriver.
    Menar du att folk sitter och blir fulla så är jag helt med på noterna.

Tack.

Nej, inte ett glas till maten, det påverkas man inte av, utan jag menade att man dricker sig till någon grad av berusat tillstånd. Jag skulle inte göra det, i vilket fall som helst, men jag skulle finna det olustigt om andra gjorde det i mitt barns närvaro när jag var med.Jag skulle till exempel inte ha fest hemma men vara den nyktra pappa, när alla andra lekte drinking games. Då skaffar man barnvakt, eller låter bli att festa.

Anonym (bebis) skrev 2017-12-09 17:33:04 följande:

Mina föräldrar är rökare och det var aldrig något problem när vi fick barn. De rökte ute, väntade en stund för att vädra av sig och tvättade händerna självmant innan de kom nära bebisen igen. När vi varit ute på promenad är det samma sak där, de kollar var det blåser, går en bit ifrån och ser till att (nu) barnet och vi inte får röken mot oss. Vi har hela tiden kunnat prata öppet om såna grejer och säger till utan att någon tar illa vid sig ifall de glömmer av sig eller vinden vänder.

Om ni tänkt vara hårdare än så så ska ni nog förvarna era släktingar. Att bli utslängd trots att man anser sig ha anpassat sig genom att gå ut och röka eller om ni reser er och går efter 20 minuter för att en av värdarna går iväg för att röka utan förvarning blir nog snopet och kan resultera i sura miner.

Vi kommer såklart säga till i förväg att; från och med nu gäller det här.
Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar