• Anonym (Blivande pappa)

Hantera rökande familjemedlemmar

Vi fick reda på nyligen att vi ska bli föräldrar. Någon gång i Juli. Så just nu är vi väl i perioden där man inte ska ta ut "segern i förskott" så att säga, men vi funderar så mycket på allt möjligt.

En sak som jag alltid haft i åtanke i de fem år vi försökt skaffa barn: Jag kommer INTE vilja att någon, inte ens familjemedlemmar, ska röka i mitt barns närhet.

Vad anser ni om det, rökare som ickerökare? Är jag fånig eller orimlig på något sätt? Min sambo håller med.
    Detta handlar inte om "hetsjakt på rökare" då det är en helt annan tobaksfråga. Men rökning är något av det värsta och fullständigt vidrigaste jag vet.

Jag växte upp med rökande föräldrar, min sambo växte upp med rökande föräldrar. Vet inte om min mamma rökte när hon väntade mig men skulle inte bli förvånad om så var fallet då den äldre generationen gärna kör med "på den tiden visste man ju inte att det var farligt"

Jag anser rakt ut att alla människor har rätt att inte behöva andas annans rök, och framförallt ska barn inte behöva det. Jag ser föräldrar röka inne i bilen, vid barnvagnen och jag blir så jävla förbannad. Det är inget annat än barnmisshandel.
    Min svägerska slutade när hon väntade barn, men började igen när han var några månader gammal. Jag ill bara säga åt henne att nu får du fan lägga av för ditt barns skull. Troligen har min sambo utvecklat ansträngninsastma eller vad det heter pga passiv rökning från sin familj.

Jag slutade gå brevid min mamma som barn när hon rökte för det var äckligt. Hon blev ledsen, men jag vägrade vika mig.

Detta kanske blev lite långt, men nu till frågan, jag tog upp detta med sambon och vi var överens att vi vill inte att någon ska röka i vårat barns närhet, och jag är faktiskt orolig att våran familj kommer surna till. Jag avskyr konflikter, och kan stå ut om det gäller mig. Då håller jag käften och gnäller inte om någon i min närhet ska blossa, men nu kommer det gälla mitt barn. Är det fel av oss att be om barnvakt men kräva "ni får inte röka", isåfall så avstår jag gärna ifrån aktiviteten som kräver barnvakt, om jag är "orimlig".

Jag är så vansinnigt paranoid över plötslig spädbarnsdöd. Alltid varit sedan jag som barn hörde om det när jag hade småsyskon. Läste i en broschyr hos barnmorskan nu om saker som kan förhindra PSD, och rökning är en sak som förhöjer faktorn. Att föräldrar ens tar ett endaste bloss med ett barn i magen eller nära sig, är för mig helt gränslöst ofattbart.

Jag kanske låter hård mot er rökande föräldrar, men jag vill ha en diskussion om detta. För allas våra barns skull.

• Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar
  • fluu
    optimist63 skrev 2017-12-08 12:11:13 följande:

Jag antar att det nya området ligger långt från en stad samt större väg om du är så rädd för gifter via luften?

Du vet väl då också att det finns många saker som gör att människor inte vill bo med rökande urdjur, inte bara att det är skadligt?

För övrigt så är större delen av de nyare bostadsområdena här helt rökfria. Av en anledning liksom...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    optimist63 skrev 2017-12-08 12:11:13 följande:

Jag antar att det nya området ligger långt från en stad samt större väg om du är så rädd för gifter via luften?

Du vet väl då också att det finns många saker som gör att människor inte vill bo med rökande urdjur, inte bara att det är skadligt?

För övrigt så är större delen av de nyare bostadsområdena här helt rökfria. Av en anledning liksom...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 13:07:12 följande:

Varför skulle jag ta upp min tid med att länka artiklar till dig? Eller vi kan göra såhär! Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar som bevisar att barn inte påverkas av rökning

Men nu hittar du på... Det var du som kom med påståenden som du bevisligen inte kan styrka. Jag har inte påstått att "barn inte påverkas av rökning" så varför ska jag bevisa det påståendet som dessutom kommer från dig?
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 13:11:54 följande:

Hur nära är närheten tänker du? Nej jag oroar mig inte, jag har ingen i den nära familjen som röker.

Tja tråden handlar väl om besökande svärföräldrar?
  • dagg88
    Anonym (Anton) skrev 2017-12-08 16:15:18 följande:

Tja tråden handlar väl om besökande svärföräldrar?

Absolut och ts har jag svarat för länge sedan:)
  • Glinda från Oz

Ja, det är orimligt, det är bättre att säga upp kontakten med folk på ett bra sätt istället för det verkar vara det du vill. Barnet kommer inte dö för att någon röker om de går bredvid dig då du har vagnen med dig heller.

Jag förstår att du inte vill att folk röker inomhus hos dig och att du vill att de tvättar händerna efteråt, men att de inte får röka utomhus är obstinat.

• Anonym (b)

Bara för att ge en länk som stödjer dagg88:s påstående:
    www.1177.se/Gotland/Tema/Barn-och-foraldrar/Skador-och-olycksfall1/Barnsakerhet/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Läs stycket under punktlistan:
    "De råd som har störst betydelse för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd är att låta barnet sova på rygg, att som förälder låta bli att röka och att se till att barnets ansikte är fritt."

Och för den som vill fördjupa sig:
    www.who.int/tobacco/media/en/mitchell.pdf

Anonym (typiskasmåbarnsmammor) skrev 2017-12-08 16:14:19 följande:

Är ju väldigt typiskt att så fort man kläcker ur sig en dum unge så förvandlas man till en liten mini Hitler som ska diktera över allt och alla

TS avgaserna från bil trafiken är mer skadligt än passivrökning köp en gasmask vetja, eller så kanske du ska lugna ner dig lite, du är helt jävla rabiat

Anonym (Anton) skrev 2017-12-08 13:03:07 följande:
    Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar/studier som säger det du påstår. Du hävdar ju att sekundär rökning (vad det nu är) ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Samt att det är en ökad risk för ansträngningsastma bland de som utsatts. Det är dina påståenden som du ska kunna verifiera.

• Tow2Mater
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2017-12-08 05:27:58 följande:

Så är det bara. Jag vill ha nolltolerans. För mig är det som om folk skulle dricka sprit nära mitt barn.

Du har ett rabiat beteende. Att inte ens kunna dricka en drink nära ditt barn...
  • Anonym (b)

Och bara för att bidra med min åsikt.
    Jag är rökare. Jag skulle aldrig röka i närheten av ett barn. Någonsin. Att jag är dum nog att röka är en sak, ett oskyldigt litet barn ska inte utsättas för det.
    Det har ingen någonsin behövt be mig om. Det ger sig självt.

• dagg88
    Anonym (b) skrev 2017-12-08 17:00:48 följande:

Bara för att ge en länk som stödjer dagg88:s påstående:

www.1177.se/Gotland/Tema/Barn-och-foraldrar/Skador-och-olycksfall1/Barnsakerhet/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Läs stycket under punktlistan:

"De råd som har störst betydelse för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd är att låta barnet sova på rygg, att som förälder låta bli att röka och att se till att barnets ansikte är fritt."

Och för den som vill fördjupa sig:

www.who.int/tobacco/media/en/mitchell.pdf

Tack för hjälpen! :) Kände bara en stor "suck" angående deras okunskap!
Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar