Anonym (Blivande pappa) skrev 2017-12-08 05:27:58 följande:
Jag är 30 och min mamma är född under tidigt 60-tal.
Jag menar inte att alla av den genretationen säger så, men jag har hört det oräkneligt många gånger från människor den åldern, och aldrig från en ung person.
Mina föräldrar rökte inne när jag var liten sedan flyttade de rökningen till balkongen. för att jag klagade.
Jag tycker iallafall objektivt att jag kan kräva att andra inte ska röka i mitt barns närhet. Jag är gärna den som går, så det är inte att jag vill att andra ska flytta sig för mig. Om mor/farföräldrarna till vårat barn vill ha umgänge men insisterar på att röka kommer jag ta vårat barn och åka hem, och säga: nej.
Så är det bara. Jag vill ha nolltolerans. För mig är det som om folk skulle dricka sprit nära mitt barn. oacceptabelt.
Jag gillar inte ens att gäster röker på våran balkong. Men jag känner mig som en dålig värd eller småaktig och ogenerös person om jag skulle säga "nej jag vill inte det"
Jag hade bestämt mig för att när vi flyttade till lägenhet med balkong skulle vi ha "rökförbud" men jag hade så jävla svårt att säga till. I mitt egna jävla hem liksom.
Men som sagt, då var det för min skull. Nu är det mitt barns skull.
Oj, TS.
Jag är rökare och JAG skulle aldrig låta någon röka på min balkong. Jag röker aldrig inne och vill inte ha in rök i lägenheten.
Jag tycker absolut inte att dina krav är orimliga. Jag har en vän vars föräldrar röker och när hon fick sitt första barn så fick de sluta röka inne hos sig själva om de ville ha barnet där. Min vän sa att det var det vedervärdigaste hon varit med om när hon fick tillbaka sitt barn efter en kort stunds barnvakt och barnet (som då var 6 månader) stank rök. De gick snällt med på det och har aldrig klagat en enda gång, för de inser ju själva att det är ohälsosamt för barnet. Och jäkligt obehagligt att en liten bebis ska lukta rök.