• Tow2Mater

Hantera rökande familjemedlemmar

Anonym (Blivande pappa) skrev 2017-12-08 05:27:58 följande:

Så är det bara. Jag vill ha nolltolerans. För mig är det som om folk skulle dricka sprit nära mitt barn.

Du har ett rabiat beteende. Att inte ens kunna dricka en drink nära ditt barn...
  • Tow2Mater
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2017-12-08 18:02:37 följande:
    Här är en studie som värderar hur många lungcancerfall hos ickerökare och f.d. rökare i EU som orsakas av ETS (Environmental Tobacco Smoke) respektive luftröföroreningar:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17302981

Resultat: Andelen lungcancerfall p.g.a passiv rökning beräknas ligga i spannet  till 16-24 % (beroende på land) och antalet fall pga luftföroreningar är 5-7%.

Av de människor som lever idag ska 500 miljoner dö pga ett 50-tal rökrelaterade sjukdomar. 6% av världens vårdbudget i snitt går till att vårda rökare och merkostnaden för att vårda rökare i Sverige är minst 31 MILJARDER kr årligen.

Det är lika mycket som hela primärvårdens löner för både sköterskor och läkare. Vi hade alltså kunnat dubbla deras löner eller skicka de miljarderna till bättre saker om rökarna kunde klara av att sluta.

Källa:
    www.cancerfonden.se/nyheter/sa-mycket-kostar-rokningen-samhallet
    " Present exposure to environmental tobacco smoke (ETS) was investigated by a few questions: (a) exposure to ETS yes/no; (b) place of exposure (home, work); (c) number of hours of current exposure; (d) number of cigarettes smoked by the spouse in the presence of the index subject; (e) exposure to ETS during childhood. Only half of the EPIC centers (11/22) (in France, Italy, Denmark, Sweden, The Netherlands and Potsdam, Germany) included questions on ETS in the questionnaire, and most of these collected information only on items (a) or (b) above."

Sa studien sager inget om detaljer, hur sk "passiv" rokning definieras. Att sitta pa ett kontor dar det roks jamfort med att ga med en barbvagn ute och roka en cigg. Det ar ju himmelsstor skillnad.
Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar