• Anonym (Blivande pappa)

Hantera rökande familjemedlemmar

Vi fick reda på nyligen att vi ska bli föräldrar. Någon gång i Juli. Så just nu är vi väl i perioden där man inte ska ta ut "segern i förskott" så att säga, men vi funderar så mycket på allt möjligt.

En sak som jag alltid haft i åtanke i de fem år vi försökt skaffa barn: Jag kommer INTE vilja att någon, inte ens familjemedlemmar, ska röka i mitt barns närhet.

Vad anser ni om det, rökare som ickerökare? Är jag fånig eller orimlig på något sätt? Min sambo håller med.
    Detta handlar inte om "hetsjakt på rökare" då det är en helt annan tobaksfråga. Men rökning är något av det värsta och fullständigt vidrigaste jag vet.

Jag växte upp med rökande föräldrar, min sambo växte upp med rökande föräldrar. Vet inte om min mamma rökte när hon väntade mig men skulle inte bli förvånad om så var fallet då den äldre generationen gärna kör med "på den tiden visste man ju inte att det var farligt"

Jag anser rakt ut att alla människor har rätt att inte behöva andas annans rök, och framförallt ska barn inte behöva det. Jag ser föräldrar röka inne i bilen, vid barnvagnen och jag blir så jävla förbannad. Det är inget annat än barnmisshandel.
    Min svägerska slutade när hon väntade barn, men började igen när han var några månader gammal. Jag ill bara säga åt henne att nu får du fan lägga av för ditt barns skull. Troligen har min sambo utvecklat ansträngninsastma eller vad det heter pga passiv rökning från sin familj.

Jag slutade gå brevid min mamma som barn när hon rökte för det var äckligt. Hon blev ledsen, men jag vägrade vika mig.

Detta kanske blev lite långt, men nu till frågan, jag tog upp detta med sambon och vi var överens att vi vill inte att någon ska röka i vårat barns närhet, och jag är faktiskt orolig att våran familj kommer surna till. Jag avskyr konflikter, och kan stå ut om det gäller mig. Då håller jag käften och gnäller inte om någon i min närhet ska blossa, men nu kommer det gälla mitt barn. Är det fel av oss att be om barnvakt men kräva "ni får inte röka", isåfall så avstår jag gärna ifrån aktiviteten som kräver barnvakt, om jag är "orimlig".

Jag är så vansinnigt paranoid över plötslig spädbarnsdöd. Alltid varit sedan jag som barn hörde om det när jag hade småsyskon. Läste i en broschyr hos barnmorskan nu om saker som kan förhindra PSD, och rökning är en sak som förhöjer faktorn. Att föräldrar ens tar ett endaste bloss med ett barn i magen eller nära sig, är för mig helt gränslöst ofattbart.

Jag kanske låter hård mot er rökande föräldrar, men jag vill ha en diskussion om detta. För allas våra barns skull.

• Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar
  • dagg88
    Anonym (Anton) skrev 2017-12-08 12:40:34 följande:

Ja. Du påstod att bebisar har dött pga att de utsatts för kläder med cigarettrök på efter att någon har rökt.

Suck.. ökar RISKEN, skrev aldrig att barn har dött. Läs om och läs sakligt det jag skriver... läs även det inom parentes. Och undrar fortfarande var jag skrev att jag är rädd för det?

För att förtydliga lite för dig: rökning = giftiga partiklar = sätter sig även i kläder (och hår)= INTE bra för barn att exponeras för dagligen.
  • dagg88

Det spelar ingen roll hur många artiklar från olika databaser jag skulle ta fram, ni skulle än blunda för informationen. Ni beslutar själva för vad ni vill utsätta era barn för.

• optimist63
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:45:44 följande:
    Suck.. ökar RISKEN, skrev aldrig att barn har dött. Läs om och läs sakligt det jag skriver... läs även det inom parentes. Och undrar fortfarande var jag skrev att jag är rädd för det?

För att förtydliga lite för dig: rökning = giftiga partiklar = sätter sig även i kläder (och hår)= INTE bra för barn att exponeras för dagligen.
    Om du tror det så antar jag att du aldrig har dina barn i en stad eller nära en väg....
  • dagg88
    Anonym (Anton) skrev 2017-12-08 12:44:37 följande:

Länka gärna till studier som bevisar att "sekundär rökning" dödar barn. Sen kan du gärna få länka till en vedertagen beskrivning av vad "sekundär rökning" är... Hittills har jag aldrig sett en enda rapport där man avser cigarettlukt i kläder som passiv rökning men du verkar veta av flera så jag vill gärna få läsa dem.

Ring och fråga vilken barnmorska som helst i landet och begär den nyaste broschyrer angående plötslig spädbarnsdöd.
  • dagg88
    optimist63 skrev 2017-12-08 12:50:54 följande:

Om du tror det så antar jag att du aldrig har dina barn i en stad eller nära en väg....

Åter igen. Var skrev jag att jag var rädd?
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:45:44 följande:

Ökar risken men ingen har alltså dött pga det? Är det en korrekt tolkning? Sen är jag icke rökare och har barn. Tack för att du frågar.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:51:13 följande:

Ring och fråga vilken barnmorska som helst i landet och begär den nyaste broschyrer angående plötslig spädbarnsdöd.

Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar/studier som säger det du påstår. Du hävdar ju att sekundär rökning (vad det nu är) ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Samt att det är en ökad risk för ansträngningsastma bland de som utsatts. Det är dina påståenden som du ska kunna verifiera.
  • Anonym (Anton)
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:52:49 följande:

Åter igen. Var skrev jag att jag var rädd?

Så plötslig spädbarnsdöd, som du påstår att man riskerar om barnet får vara i närheten av någon som har rökt och har cigarettpartiklar i kläderna, är inget som oroar dig?
  • dagg88
    Anonym (Anton) skrev 2017-12-08 13:03:07 följande:

Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar/studier som säger det du påstår. Du hävdar ju att sekundär rökning (vad det nu är) ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Samt att det är en ökad risk för ansträngningsastma bland de som utsatts. Det är dina påståenden som du ska kunna verifiera.

Varför skulle jag ta upp min tid med att länka artiklar till dig? Eller vi kan göra såhär! Jag vill att DU länkar till vetenskapliga artiklar som bevisar att barn inte påverkas av rökning
  • dagg88
    Anonym (Anton) skrev 2017-12-08 13:04:50 följande:

Så plötslig spädbarnsdöd, som du påstår att man riskerar om barnet får vara i närheten av någon som har rökt och har cigarettpartiklar i kläderna, är inget som oroar dig?

Hur nära är närheten tänker du? Nej jag oroar mig inte, jag har ingen i den nära familjen som röker.
Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar