• optimist63

Hantera rökande familjemedlemmar

Det är väl ytterst ovanligt att folk röker inomhus nu för tiden....

• optimist63
    fluu skrev 2017-12-08 06:03:23 följande:

Ni tänker rätt.

Nu har vi lyckligtvis få rökare i vår närhet(inte av en slump...) och vi har helt enkelt tydliga regler. Ingen får röka i vårt hem eller på vår balkong. Så är det bara. Snart ska vi dessutom flytta till ett rökfritt område(halleluja!) så där är det helt förbud även utanför vår personliga sfär.

Jag antar att det nya området ligger långt från en stad samt större väg om du är så rädd för gifter via luften?
  • optimist63
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:17:13 följande:
    Tycker det låter väldigt sannolikt att sekundär rökning kan skapa problem i luftrören exempelvis astma. Ökar även risken för plötsligt spädbarnsdöd, även om rökning har skett utomhus då det sätter sig i kläderna (dock mest hos rökande föräldrar som sover bredvid barnet).

Den andra studien du talar om innebär att leva i en steril miljö och det kan inte jämföras med vad rökare utsätter icke rökare för. Föräldrarna ansvarar för sitt barn och de röker inte själva, så varför ska bebisen utsättas?
    Är du på allvar rädd för att det kan skada någon av att kläderna doftar rök?
  • optimist63
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:34:05 följande:
    Jag tycker inte, det är bevisat enligt studier angående just sekundär rökning. Nä kanske inte misshandel men en kraftig ohälsa. Min gissning är att du är rökare själv eventuellt har barn.
    Du skrev: "Ökar även risken för plötsligt spädbarnsdöd, även om rökning har skett utomhus då det sätter sig i kläderna"
    Så jag tolkade det så.
  • optimist63
    dagg88 skrev 2017-12-08 12:45:44 följande:
    Suck.. ökar RISKEN, skrev aldrig att barn har dött. Läs om och läs sakligt det jag skriver... läs även det inom parentes. Och undrar fortfarande var jag skrev att jag är rädd för det?

För att förtydliga lite för dig: rökning = giftiga partiklar = sätter sig även i kläder (och hår)= INTE bra för barn att exponeras för dagligen.
    Om du tror det så antar jag att du aldrig har dina barn i en stad eller nära en väg....
Svar på tråden Hantera rökande familjemedlemmar