• Anonym (Eria)

Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?

Det sägs ju ofta att dagen ens barn föds är den lyckligaste i ens liv, men frågan är om detta är lite förstorat? Mitt barns födsel var livsomvälvande, lite chockartat men absolut inte den dag jag känt mig lyckligast. Min man känner precis likadant vilket var intressant att höra få man alltid hör "det var den lyckligaste dagen i mitt liv".

Så låt oss höra era åsikter!

• Svar på tråden Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?
  • Anonym (äktenskapet)
    smulpaj01 skrev 2017-11-11 09:54:10 följande:

Ja utan tvekan! Inget kommer någonsin komma i närheten av den dagen - även om alla dagar därefter med barnet också innebär stor lycka.

Tycker många (kvinnor) kallar bröllopsdagen som livets lyckligaste - det har jag svårt att förstå....

Varför är det svårt att förstå?
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-11 19:15:25 följande:

För att äktenskapet är en sentida hittepo-konstruktion.
  • Anonym (1234)
    Anonym (Pappa Persson) skrev 2017-11-14 21:45:40 följande:
    Sentida? När tror du att äktenskapet infördes?
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (1234) skrev 2017-11-14 22:01:35 följande:

Sentida? När tror du att äktenskapet infördes?

Äktenskapet som det ser ut nu är ca 150 år men från medeltiden och fram till mitten/slutet på 1800-talet en civilrättslig process. Det privata inslaget kom först därefter när borgerligheten började gifta sig hemma och romantiken påverkade samhället i stort. Att människor i gemen börjar gifta sig av privata och känslomässiga grunder är ett sent 1900-talsfenomen.

Så när det formellt infördes är ganska ointressant.
  • Anonym (äktenskapet)
    Anonym (Pappa Persson) skrev 2017-11-14 21:45:40 följande:

Nu frågade jag ju inte dig, men jag är säker på s att ingen här är äldre än äktenskapet...
  • smulpaj01
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-11 19:15:25 följande:

Jag har aldrig gift mig men är förlovad. Älskar min partner extremt mycket men är realist och vet att det kan ta slut. Ett barn gör man aldrig ?slut? med.

Kommer nog se vår bröllopsdag som en rolig fest men inte mitt livs bästa dag.
  • Regndamen
    smulpaj01 skrev 2017-11-11 12:48:05 följande:

Låter som en riktigt tung graviditet, beklagar

Personligen har jag aldrig mått så bra som under graviditeten och sörjer att jag aldrig kommer få må så igen.

En graviditet behöver inte ha varit tung för att man är glad för att det är över.
  • Anonym (Hel)

På samma sätt som man kan älska på olika sätt/nivåer kan man uppleva en händelse som den lyckligatde i ens liv på olika sätt. Flera gånger om hur, många gånger som helst.

Det är en av det fina med att va människa.

Att få uppleva sitt barn födas och äntligen få träffa det är onekligen ett av sitt slags lyckligaste stund men kanske inte den ända.

• Anonym (äktenskapet)
    smulpaj01 skrev 2017-11-15 14:01:19 följande:

Jag har aldrig gift mig men är förlovad. Älskar min partner extremt mycket men är realist och vet att det kan ta slut. Ett barn gör man aldrig ?slut? med.

Kommer nog se vår bröllopsdag som en rolig fest men inte mitt livs bästa dag.

Ja, men den inställningen kam det absolut ta slut...
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-15 03:57:34 följande:

Nu frågade jag ju inte dig, men jag är säker på s att ingen här är äldre än äktenskapet...

Förstår att det blev krångligt när du fick ett konkret svar.
Svar på tråden Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?