• Anonym (Eria)

Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?

Det sägs ju ofta att dagen ens barn föds är den lyckligaste i ens liv, men frågan är om detta är lite förstorat? Mitt barns födsel var livsomvälvande, lite chockartat men absolut inte den dag jag känt mig lyckligast. Min man känner precis likadant vilket var intressant att höra få man alltid hör "det var den lyckligaste dagen i mitt liv".

Så låt oss höra era åsikter!

• Svar på tråden Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?
  • Anonym (Förstår dig!)
    Anonym (sämst) skrev 2017-11-07 00:20:05 följande:

Nej, det var det inte. Det var en av de värsta dagarna i mitt liv, full av ångest och ifrågasättanden och hat mot mig själv och sjukvården och samhället. Jag var jättearg och förtvivlad och hoppades att jag skulle dö under förlossningen så att jag inte behövde möta mitt barn och barnet inte skulle behöva leva under skammen att ha en mamma som mig.

Jag kan förstå hur du känner dig. Dom första 2 åren av min dotters liv kunde jag inte sluta undra när min dotter skulle "upptäcka" att jag var en dålig pappa och dålig människa. Jag kunde inte förstå varför en sånn liten varelse kunde tycka om mig.

Sen helt plötsligt så ville frun skilja sig och jag läste någonstans att ett barn sörjde mindre av att en förälder dog än att föräldrarna skildes... Det var då jag fick reda på att jag var djupt depremerad av en psykolog. Fick hjälp med depressionen och nu tänker jag inte längre så.

När min andra dotter föddes (jag gifte om mig) så grät jag av luckotårar...

Att ditt barn skulle skämmas över dig sitter endast i ditt huvud. Ditt barn älskar dig för att du är du. För ditt barn är du världens bästa mamma! Glad

• Wolfie13
    Anonym (Stella) skrev 2017-11-07 23:23:58 följande:

Det är inte alltid ett val att skaffa flera barn. Småbarnsåren kan vara tuffa. Speciellt om man har tvillingar. Sen vet vi ju inget om hur lycklig hon var innan barnen.

Ett val har man väl då det finns både preventivmedel och fri aborträtt i Sverige, eller vad menas?

Varje gång jag läser inlägg om icke-lycka efter barn så slås jag av att det alltid är barn i plural. Detta fattar jag inte.
  • TeresB
    Anonym (Eria) skrev 2017-11-06 22:52:09 följande:

Det sägs ju ofta att dagen ens barn föds är den lyckligaste i ens liv, men frågan är om detta är lite förstorat? Mitt barns födsel var livsomvälvande, lite chockartat men absolut inte den dag jag känt mig lyckligast. Min man känner precis likadant vilket var intressant att höra få man alltid hör "det var den lyckligaste dagen i mitt liv".

Så låt oss höra era åsikter!

Nej dagen då vårt barn föddes var iofs ren och skär kärlek men i övrigt , sorg, ångest och en sån oro att det är svårt att beskriva. Vårt barn föddes 3 mån förtidigt och jag hade havandeskapsförgiftning. Det tog flera veckor innan vi vågade känna att vi fått barn.
  • Anonym (Olika)

Första barnet (vaginalt) kände jag allt annat än lycka. Hade förväntat mig att tiden skulle stanna och att lyckan skulle vara total, men jag var bara trött och full av ångest. Visst var hon underbart fin och jag ville gärna vara med henne, men helst av allt ville jag bara vara ifred och sova.

Andra barnet (snitt) kände jag däremot stor lycka och modersinstinkt från första sekund, GE MIG MIN BEBIS liksom.

Tredje barnet (snitt) var väl en blandning. Men mer en lättnad än en lycka.

Så det är nog olika det där, beroende på var i livet man befinner sig med omständigheter och hur man mår i kropp och själ efter förlossningen.

• dream on

Ha ha, nej med första barnet kände jag mig mest tom och förvirrad efter förlossningen, gissningsvis pga för mycket lustgas. Dessutom blev jag otroligt överraskad över att det var en pojke (eftersom alla hade berättat att jag hade en typisk flickmage) och av att han såg ut som en skrynklig variant av morsans kusin. Unge två kändes mer naturligt och förlossningen var rekordsnabb och lätt och så kände jag mig tryggare i mammarollen. Glad ja, men lycklig? Njä. Däremot ger båda mina barn mig lycka varje dag nu.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (cilla)
    nonameleft skrev 2017-11-07 15:19:27 följande:

Väldigt blandade känslor vid mina 2 förlossningar. Första var väldigt utdragen och helt utan smärtlindring trots att jag ville ha epidural. De lyckades inte få in nålen i ryggen på mig. Jag hade sådana smärtor att jag har minnesluckor från större delen av förlossningen. Efteråt var jag  glad över att få mitt barn i famnen men mest av allt ville jag bara få vara i fred och sova.

Förlossningdepressionen kom som ett brev på posten dagen efter och det tog drygt ett halvår innan jag kände att jag verkligen kunde knyta an till min son och känna att jag älskade honom. När sonen sa "jag älskar dig mamma" för första gången slår hans födelsedag tusenfallt!!! Det var pur och sann lycka det!

Som tur är fick jag en betydligt enklare förlossning med dottern. Tack epidural Skrattande Men inte ens hennes födelsedag skulle jag klassa som den lyckligaste dagen i mitt liv. Nu när hon är 1,5 år gammal och springer och slänger armarna om halsen på mig när jag kommer hem efter jobbet - det är också bland de lyckligaste ögonblicken i mitt liv. 

Detta kunde jag ha skrivit, med den skillnaden att jag har två söner.

• Anonym (cilla)
    Eena skrev 2017-11-07 08:39:14 följande:

Helt klart mitt livs häftigaste upplevelse. Men däremot inte min lyckligaste dag. När jag tänker efter tror jag att min lyckligaste dag hittills var dagen efter min dotters förlossning när hon mötte sin storebror för första gången. Den blick han gav henne när han höll henne första gången. Så full av oförställd kärlek och beskyddarinstinkt. Då kände jag att livet och familjen var komplett. Mina lyckligaste stunder i vardagen är fortfarande när jag ser dem tillsammans.

Jag kunde skrivit detta också. Att se min stora kille älska sin bror från första ögonblicket var fantastiskt.

Nu är den stora 19 år och lillen (nåja) 14 och de är fortfarande varandras bästa vänner. Att se dem tillsammans är det som gör mig allra lyckligast.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Man) skrev 2017-11-06 23:02:54 följande:

Ja, det är den utan konkurrens lyckligaste dagen i livet.

Ja!
  • tvillingmammaVastmanland
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-08 08:33:27 följande:

Ja!

Förstår att det var jobbigt för er som hade en svår förlossning. Jag hade nog enorm tur. För mig var det en underbar dag, mycket för att förlossningen var så fin och för att jag fick två fina underbara barn och att allt gick bra. Jag hade turen att få ett jättefint planerat kejsarsnitt för mina tvillingar. Det var planerat sex veckor i förväg och jag togs om hand av underbar personal i mängder. Det var en jättebra anestesiläkare som kom och bekantade sig med mig före snittet. Undersköterskor som förberedde mig med tvätt, kateter och liknande. Förberedelserna tog två timmar. Två anestesisjuksköterskor, två kirurger och tvåbarnsjuksköterskor från neo som tog hand om var sitt barn för undersökning, de var ju födda lite för tidigt, vecka 36+4. Jag kommer ihåg att en av anestesisjuksköterskorna hade tårar i ögonen och blev först lite orolig men sen förstod jag att hon var bara rörd. Personalen var så fantastisk, så gulliga och engagerade och kompetenta.
  • MsM84

Min förlossning var okomplicerad men jag upplevde inte någon plötslig stark kärlek när han föddes. Jag känner nog mer lycka och kärlek till min son varje dag nu än jag kände då.

Svar på tråden Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?