• Gojtan

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

Hej!

Jag har en fråga som jag inte riktigt vågat fråga, eftersom den känns väldigt känslig. 

På väldigt många sätt, så skulle vi människor kanske må bra av att bli veganer allihop. Att det dessutom påverkar miljön positivt, är ju också en drivande faktor. Att man dessutom faktiskt dödar djur, motiverar nog de flesta veganer att undvika kött. 

Jag gör mitt bästa för att äta hälsosamt och lägga in vegetariska och veganska alternativ i min familjs kosthållning. Vi är dock varken vegetarianer eller veganer.

Min fråga är hypotetisk och jag hoppas att svaren bygger på det. 
    Vad gör vi med alla djur vi avlat genom tusentals år för att de ska tillgodose våra behov om ALLA blev veganer???  En ko skulle väl knappast klara sig så länge i naturen utan människans skydd? Eller har jag fel?? Är inte naturen ganska rå och hänsynslös mot de individer som inte anpassat sig i den miljö som naturen kräver???

Och hur ska vi annars göra? Ska kor inte få föröka sig? Ska vi utrota hela deras släkte? Eller ska vi ta hand om korna tills de dör och låta dem föröka sig som de vill? Vem betalar det?

Jag förstår att sannolikheten att ALLA PLÖTSLIGT skulle bli veganer, är typ NOLL - men ur den ideologiska bilden veganer har av livet där alla är veganer, så skulle det vara intressant att veta hur människan skulle kunna lösa detta?

Felet vi människor gjorde - borde ju ha skett för tusentals år sen då vi började domesticera djur och avla dem för att passa våra behov så bra som möjligt och inte så som naturen kräver för att de ska kunna leva vidare där??? I min värld så vore det extremt hänsynslöst och kallt att bara släppa ut dem i en miljö där de ganska snabbt skulle bli sjuka och förmodligen dö direkt - om de inte anpassar sig och därefter lever ett ganska hårt liv, så som naturen är skapad att vara för de som överlever???

Hoppas på en konstruktiv diskussion! 

• Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???
  • cb66
    Aniiee skrev 2017-10-18 19:06:14 följande:
    Fast allt kött är ju inte (stor)industikött. Är gårdskött där djuren får leva ett för dem hyfsat naturligt liv innan slak (dvs lösbete så länge på året det går, böka runt i skogsdungar eller vad djuret nu gör) detsamma som att stå stallade 24/7, proppas med hög-energifoder, mm.?

Men det är så klart en definitionsfråga vad "industri" är.
    Det är säkert så att vi skulle kunna endast ha kött som produceras på det sättet, det vi får vänja oss vid är helt andra priser. Antagligen kommer kött att bli 4-5 gånger så dyrt och en ryggbiff lika vanlig på middagsbordet som hummer.

Vi åt ca 50 kilo kött per person från 1914 - 1960 idag äter vi 85 kilo, I indien äter man 5 kilo och i Thailand 25 kilo.
  • Konservativ
    Aniiee skrev 2017-10-18 19:06:14 följande:
    Fast allt kött är ju inte (stor)industikött. Är gårdskött där djuren får leva ett för dem hyfsat naturligt liv innan slak (dvs lösbete så länge på året det går, böka runt i skogsdungar eller vad djuret nu gör) detsamma som att stå stallade 24/7, proppas med hög-energifoder, mm.?

Men det är så klart en definitionsfråga vad "industri" är.
    För att föda 4 miljarder människor i städer behövs en massa verksamheter. Allt från transport till beredning, paketering, försäljning m.m. Och det gäller oavsett om maten är vegansk eller animalisk eller annan. 
  • Konservativ
    cb66 skrev 2017-10-18 17:07:16 följande:
    Nja, Indien visar tydligt att du kan leva gott utan kött och det är klart konstaterat att kött, speciellt nötkött är en väldigt stor miljöbov. Det är effektivare att äta grödan direkt istället för att göra om den till kött.

Sen har du rätt att miljarder människor i städerna inte kan odla sin egen mat men däremot så har de inga problem att föda upp och slakta sina egna kor. Som stadsbo är avsevärt enklare att ha en grisfarm än en majsåker - helt rätt.
    Var ska människorna i Hammarkullen ha sina grisar? På balkongen? Och till julen ska de slakta och göra korv.....?
  • cb66
    Konservativ skrev 2017-10-19 11:09:32 följande:
    Var ska människorna i Hammarkullen ha sina grisar? På balkongen? Och till julen ska de slakta och göra korv.....?
    Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.

Det var du som menade att stadsbor inte kan odla mat, självklart så måste vi använda den befintliga industrin som idag odlar vegetarisk mat till oss och grisarna. Idag odlar vi majs som blir grismat. det behövs mycket mindre industri om vi skulle ätit majsen själva
  • Magnus81
    cb66 skrev 2017-10-18 17:07:16 följande:

Nja, Indien visar tydligt att du kan leva gott utan kött och det är klart konstaterat att kött, speciellt nötkött är en väldigt stor miljöbov. Det är effektivare att äta grödan direkt istället för att göra om den till kött.

Sen har du rätt att miljarder människor i städerna inte kan odla sin egen mat men däremot så har de inga problem att föda upp och slakta sina egna kor. Som stadsbo är avsevärt enklare att ha en grisfarm än en majsåker - helt rätt.

På vilket sätt är nötboskap miljöbov?
  • cb66
    Magnus81 skrev 2017-10-19 13:46:46 följande:
    På vilket sätt är nötboskap miljöbov?
    Jag trodde detta var allmän kunskap men här får du lite länkar att läsa på.  Produktion av kött släpper ut lika mycket som alla transporter tillsammans.

? att 1 kg nötkött (utan ben) orsakar 23-39 kg växthusgaser, vilket är ungefär tio gånger så mycket som 1 kg kyckling? Det beror bland annat på att kornas fodersmältning producerar mycket metangas, som påverkar klimatet.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott

Animalieproduktionen står för cirka 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Konsumtionen av kött är därför ? oavsett var och hur det har producerats ? förknippad med stor klimatpåverkan. De höga växthusgasutsläppen från produktion av kött beror till största delen på att det går åt mycket mark för att producera foder.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/begransadklimatpaverkan/kottochklimat.4.32b12c7f12940112a7c800011009.html

www.svd.se/notkottet-ar-den-storsta-miljoboven

www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter
  • Anonym (S)
    Magnus81 skrev 2017-10-16 16:35:44 följande:

Du tror på tomten oxå eller. Jag har ätit kört i 36 år jag har ingen cancer vet folk som är närmare 100 och dom har ingen cancer.

Det är en mikro andel som ev har fått cancer pga animaliska produkter så det är inte ens värt att orda om.

Då ska vi inte äta grönsaker heller för dom sprider miljöfarliga ämnen oxå men det sägs det inget om

Har inga siffror nu men om man äter mycket kött (speciellt rött kött ) så ökar det faktiskt risken för bl.a. tjocktarmscancer, det är bevisat . Går inte riktigt att jämföra med att tro på tomten .

En bekant till min pappa som åt väldigt mycket rött kött och väldigt lite grönsaker dog nyligen av tjocktarmscancer.

Sen finns det såklart en massa annat som man får cancer av också såklart så det är inte så att ingen skulle få cancer, men vissa typer skulle nog minska ordentligt.

Är själv vegetarian och har varit det hela mitt liv , och har aldrig haft nån brist på nånting (utom järnbrist när jag var gravid men det har nästan alla ju) . Min äldsta dotter är tyvärr inte det pga att pappan inte vill det men yngsta har varit det hittills och jag vill gärna att hon fortsätter vara det , bl.a. av hälsoskäl. Självklart får båda bestämma själva när de är tillräckligt gamla.

Och för att svara på TS, vet faktiskt inte vad som skulle hända med djuren , om alla bara skulle bli vegetarianer och inte veganer skulle ju kor och höns fortfarande behövas.

Men djuren mår väl inte så bra i mjölk och äggindustrin heller .

Vet iallafall att för miljön och för att maten ska räcka till alla skulle vi behöva äta mycket mindre kött. Det som används som foder till djuren som ska ätas skulle kunna gå direkt till människorna istället och minska svälten i många delar av världen.
  • Aniiee
    cb66 skrev 2017-10-19 08:56:04 följande:
    Det är säkert så att vi skulle kunna endast ha kött som produceras på det sättet, det vi får vänja oss vid är helt andra priser. Antagligen kommer kött att bli 4-5 gånger så dyrt och en ryggbiff lika vanlig på middagsbordet som hummer.

Vi åt ca 50 kilo kött per person från 1914 - 1960 idag äter vi 85 kilo, I indien äter man 5 kilo och i Thailand 25 kilo.
    Redan idag ligger svenskt gräsbeteskött endast ca 30% dyrare än industrikött. Dyrare kött skulle dessutom mest göra att folk äter lite mindre och njuter lite mer av köttet.

för övrigt stämmer inte din sifra riktigt. om inte köttkonsumptionen mer än fördubblats på 2 år, och dessutom även innehåller fisk och fågel.

85 kg låter mer som levandevikten än ätvikten, och det är ju en hel del saker på en ko som vi INTE äter.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2017-10-19 11:06:37 följande:
    För att föda 4 miljarder människor i städer behövs en massa verksamheter. Allt från transport till beredning, paketering, försäljning m.m. Och det gäller oavsett om maten är vegansk eller animalisk eller annan. 
    Skrev jag något annat? eller snarare: berörde jag den biten över huvud taget?
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Magnus81
    cb66 skrev 2017-10-19 15:35:49 följande:

Jag trodde detta var allmän kunskap men här får du lite länkar att läsa på.  Produktion av kött släpper ut lika mycket som alla transporter tillsammans.

? att 1 kg nötkött (utan ben) orsakar 23-39 kg växthusgaser, vilket är ungefär tio gånger så mycket som 1 kg kyckling? Det beror bland annat på att kornas fodersmältning producerar mycket metangas, som påverkar klimatet.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott

Animalieproduktionen står för cirka 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Konsumtionen av kött är därför ? oavsett var och hur det har producerats ? förknippad med stor klimatpåverkan. De höga växthusgasutsläppen från produktion av kött beror till största delen på att det går åt mycket mark för att producera foder.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/begransadklimatpaverkan/kottochklimat.4.32b12c7f12940112a7c800011009.html

www.svd.se/notkottet-ar-den-storsta-miljoboven

www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter

På djuren släpper så mycket metangas hur kommer det sig att vi inte har haft bekymmer med miljön förr.

Det strider mest giftiga gaser är bilar industri och flygplan.

Jag är bondpojk så jag har koll på detta.

Sen ekologiskt är mer farligt för miljön än konventionellt jordbruk.

Allt bönder odlar går inte till djuren utan det är en bråkdel bara resten går till livsmedel
  • Anonym (Häpp)
    Magnus81 skrev 2017-10-19 18:56:17 följande:
    På djuren släpper så mycket metangas hur kommer det sig att vi inte har haft bekymmer med miljön förr.

Allt bönder odlar går inte till djuren utan det är en bråkdel bara resten går till livsmedel
    Därför att förr fanns det ungefär miljoner 300 ton landlevande djur inklusive människan, nu finns det 1500 miljoner ton enbart domesticerade djur.
  • cb66
    Magnus81 skrev 2017-10-19 18:56:17 följande:

Då antar jag att du kan läsa och att du tror att jordbruksverket är en någorlunda tillförlitlig källa. 

Jag kan knappast argumentera med dig om huruvida jordbruksverket har rätt eller fel. Om du vet fakta som strider mot deras forskning så tycker jag att du snarast ska ringa dom så att dom kan korrigera sina fakta baserat på din kunskap.
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???