• Gojtan

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

Hej!

Jag har en fråga som jag inte riktigt vågat fråga, eftersom den känns väldigt känslig. 

På väldigt många sätt, så skulle vi människor kanske må bra av att bli veganer allihop. Att det dessutom påverkar miljön positivt, är ju också en drivande faktor. Att man dessutom faktiskt dödar djur, motiverar nog de flesta veganer att undvika kött. 

Jag gör mitt bästa för att äta hälsosamt och lägga in vegetariska och veganska alternativ i min familjs kosthållning. Vi är dock varken vegetarianer eller veganer.

Min fråga är hypotetisk och jag hoppas att svaren bygger på det. 
    Vad gör vi med alla djur vi avlat genom tusentals år för att de ska tillgodose våra behov om ALLA blev veganer???  En ko skulle väl knappast klara sig så länge i naturen utan människans skydd? Eller har jag fel?? Är inte naturen ganska rå och hänsynslös mot de individer som inte anpassat sig i den miljö som naturen kräver???

Och hur ska vi annars göra? Ska kor inte få föröka sig? Ska vi utrota hela deras släkte? Eller ska vi ta hand om korna tills de dör och låta dem föröka sig som de vill? Vem betalar det?

Jag förstår att sannolikheten att ALLA PLÖTSLIGT skulle bli veganer, är typ NOLL - men ur den ideologiska bilden veganer har av livet där alla är veganer, så skulle det vara intressant att veta hur människan skulle kunna lösa detta?

Felet vi människor gjorde - borde ju ha skett för tusentals år sen då vi började domesticera djur och avla dem för att passa våra behov så bra som möjligt och inte så som naturen kräver för att de ska kunna leva vidare där??? I min värld så vore det extremt hänsynslöst och kallt att bara släppa ut dem i en miljö där de ganska snabbt skulle bli sjuka och förmodligen dö direkt - om de inte anpassar sig och därefter lever ett ganska hårt liv, så som naturen är skapad att vara för de som överlever???

Hoppas på en konstruktiv diskussion! 

• Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???
  • Anonym (Tjipp)
    Jemp skrev 2017-10-16 12:24:11 följande:
    Det hittas nog substitut för oljebaserad plast. Finns ju på många saker redan nu. Hörde häromdan om nåt sätt att göra konstläder med apelsinskal som huvudingrediens.

Klarar oss gör vi nog utan djurindustri (dock inte utan dess hjälp med ekosystemtjänster), frågan är om det är klokt resursmässigt.

(Sen tror inte jag heller det kommer hända. Att minska köttkonsumtionen är jag fortfarande för, det ger positiva effekter).
    Intressant med apelsinskalen (behövs många apelsiner iofs).
  • Anonym (Tjipp)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-16 12:37:30 följande:
    Så jorden skapades samma sekund som tamdjuren kom?
    Ja. Har du inte läst Bibeln (ironi)?
  • Glinda från Oz
    Magnus81 skrev 2017-10-16 13:56:58 följande:

Vem Har sagt det. Det jag menar är att vi skulle köra slut på jorden och dess innehåll för att kunna överleva

Det är ju tvärtom, vår köttkonsumtion måste minska kraftigt, kött är en stor miljöbov, särskilt nötkött.
  • Jemp
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-16 13:53:32 följande:

Om du ogillar hypotetiska diskussioner så finns det säkert andra trådar du kan skriva i. 

Jag undrar om du har rätt i att vi skulle låta djuren dö ut i bra miljöer. Ovan har vi diskuterat en möjlighet att behålla kor och får i en kontrollerad miljö där de kan beta av öppna marker och vara en del av det naturliga landskap vi skapat i Sverige under 1000 år.

Frågan är vad som händer med en höna som är framavlad för att leva i en trång bur under 1 år, kommer den att dö i våldsamma plågor efter 2 år?

Våldsamma plågor tror jag inte. Eller ja, det beror väl på om värphönsen bär på någon ärftlig sjukdom som inte utvärderats eftersom de inte blir så gamla. Och hur mycket instinkter som finns kvar att undvika rovdjur men det tror jag ändå finns kvar alt lätt "fås tillbaka".
  • Anonym (Häpp)

Man ska tänka på att antalet domesticerade djur är ca 7 gånger mer än antalet vilda däggdjur. Det finns ungefär 700 ton hästar, kor, får, hundar med mera och vikten på alla levande däggdjur är ca 100 ton.

Det finns ca 80 000 giraffer och 1 500 000 000 nötkreatur, ca 200 000 vargar och 400 000 000 hundar.

Att släppa ut dom skulle innebära en fullständig katastrof.

Sen har vi skyddsjakten i Sverige på älg och rådjur. För att inte skapa fullständigt kaos i trafiken skulle vi vara tvungna att få en en väldigt stor varg och järvstam som kan hålla dessa djur i rimligt antal. Alternativt låta sjukdomar som rävskabb och andra härja fritt

• Magnus81
    Glinda från Oz skrev 2017-10-16 14:56:04 följande:

Det är ju tvärtom, vår köttkonsumtion måste minska kraftigt, kött är en stor miljöbov, särskilt nötkött.

På vilket sätt är nötboskap en miljöbov jämfört med fabriker flygplan och bilar
  • C78
    sextiotalist skrev 2017-10-16 13:21:08 följande:
    Nu hade nog inte djuren sådär jättebra förr på alla ställen. De hölls i liv för att det var nödvändigt för att överleva.

Hästar plågades till döds när de inte orkade arbeta, samma sak med oxar.

I Sverige har djuren det generellt bra, speciellt när det gäller nötboskap. Grisarna och hönsen har lite övrigt att önska, absolut.
    Så är det nog och har varit alla tider. Att människor inte ser djuren för vad de är - levande, kännande varelser. Tänkte mer allmänt då det iaf inte var denna galna hysteriska marknad för kött och man tog mer vara på saker och ting än vad man gör nu. Ja usch ja .. det är så jäkla illa och som du säger har jag också uppfattat det som att gris och höns har det värst. Tänker på det än mer vid denna årstid då julen närmar sig. Många grisar som ska slaktas till julfrossan. Likadant är det vid påsk när alla ska äta ägg.
  • sextiotalist
    C78 skrev 2017-10-16 15:49:44 följande:
    Så är det nog och har varit alla tider. Att människor inte ser djuren för vad de är - levande, kännande varelser. Tänkte mer allmänt då det iaf inte var denna galna hysteriska marknad för kött och man tog mer vara på saker och ting än vad man gör nu. Ja usch ja .. det är så jäkla illa och som du säger har jag också uppfattat det som att gris och höns har det värst. Tänker på det än mer vid denna årstid då julen närmar sig. Många grisar som ska slaktas till julfrossan. Likadant är det vid påsk när alla ska äta ägg.
    Alltså, vårt ekosystem bygger på att man har rovdjur och bytesdjur och allt däremellan.
    Alltså, kon t.ex är ett bytesdjur, den hade varit det lika mycket om den inte hade varit ett tamdjur, hästen är ett bytesdjur.
    Deras släktingar i det vilda skulle inte ens kunna tänka på det, då hade de troligen blivit stressade till döds istället. De lever i nuet, först när det är en fara så agerar de .
    Katten är ett rovdjur
    Människan är ett rovdjur och bytesdjur.

• Anonym (Häpp)
    Magnus81 skrev 2017-10-16 15:35:41 följande:
    På vilket sätt är nötboskap en miljöbov jämfört med fabriker flygplan och bilar
    Det är inte bara en sak som är miljöbov, bilar, flygplan, klusterbomber och nötkött är dåliga för miljön. För att rädda miljön måste vi arbeta med alla saker som påverkar den.

Här diskuterar vi kött och nötkött har från det att det tillverkas tills det att vi konsumerar det en väldigt stor miljöpåverkan om man jämför med andra sorters mat.
  • Jemp
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-16 16:02:32 följande:

Det är inte bara en sak som är miljöbov, bilar, flygplan, klusterbomber och nötkött är dåliga för miljön. För att rädda miljön måste vi arbeta med alla saker som påverkar den.

Här diskuterar vi kött och nötkött har från det att det tillverkas tills det att vi konsumerar det en väldigt stor miljöpåverkan om man jämför med andra sorters mat.

Precis.
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???