• Gojtan

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

Hej!

Jag har en fråga som jag inte riktigt vågat fråga, eftersom den känns väldigt känslig. 

På väldigt många sätt, så skulle vi människor kanske må bra av att bli veganer allihop. Att det dessutom påverkar miljön positivt, är ju också en drivande faktor. Att man dessutom faktiskt dödar djur, motiverar nog de flesta veganer att undvika kött. 

Jag gör mitt bästa för att äta hälsosamt och lägga in vegetariska och veganska alternativ i min familjs kosthållning. Vi är dock varken vegetarianer eller veganer.

Min fråga är hypotetisk och jag hoppas att svaren bygger på det. 
    Vad gör vi med alla djur vi avlat genom tusentals år för att de ska tillgodose våra behov om ALLA blev veganer???  En ko skulle väl knappast klara sig så länge i naturen utan människans skydd? Eller har jag fel?? Är inte naturen ganska rå och hänsynslös mot de individer som inte anpassat sig i den miljö som naturen kräver???

Och hur ska vi annars göra? Ska kor inte få föröka sig? Ska vi utrota hela deras släkte? Eller ska vi ta hand om korna tills de dör och låta dem föröka sig som de vill? Vem betalar det?

Jag förstår att sannolikheten att ALLA PLÖTSLIGT skulle bli veganer, är typ NOLL - men ur den ideologiska bilden veganer har av livet där alla är veganer, så skulle det vara intressant att veta hur människan skulle kunna lösa detta?

Felet vi människor gjorde - borde ju ha skett för tusentals år sen då vi började domesticera djur och avla dem för att passa våra behov så bra som möjligt och inte så som naturen kräver för att de ska kunna leva vidare där??? I min värld så vore det extremt hänsynslöst och kallt att bara släppa ut dem i en miljö där de ganska snabbt skulle bli sjuka och förmodligen dö direkt - om de inte anpassar sig och därefter lever ett ganska hårt liv, så som naturen är skapad att vara för de som överlever???

Hoppas på en konstruktiv diskussion! 

• Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2017-10-17 05:26:35 följande:
    Ja, men du vet väl att det finns "metric ton(ne)" och "shit ton(ne)"... Tungan ute
    förvisso sant =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    cb66 skrev 2017-10-17 09:17:19 följande:
    Man mäter ibland djurarater i biomassa dvs hur många kilo en djurart totalt väger på jorden. Ett bra sätt att jämföra mellan olika arter.

Häpp har missat med några miljoner, så här såg det ut:

Det fanns 2015 följande
    Människor (7,3 miljarder a 58 kg) = 425 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 1400 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 20 miljoner ton

År 1900 precis innan mekaniseringen av jordbruket och då vi började ta över vilda områden för mänskligt bruk var det:
    Människor 100 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 150 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 50 miljoner ton

Intressant är att vi år 1900 hade 1,5 gånger domesticerade djur per person och idag har vi 3,5 gånger så många
    jag vet. jag undrar mest om häpp vet....
  • Aniiee
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-17 09:57:35 följande:
    Jag glömde ordet miljoner, ett enkelt fel som inte gör mig till dåre. Ta det lugnt och acceptera att människor missar ett ord ibland.....
    ... och det gjorde du =)

alla kan skriva fel. helt ok.
  • Konservativ
    Gojtan skrev 2017-10-17 15:36:59 följande:

Oj vad roligt att så många svarat i tråden!

Vad gäller insekter så såg jag något program på National Geografic nature, där man hävdade att om man samlar ihop alla insekter på Jorden, så väger de mer än alla andra djur tillsammans, inklusive ryggradslösa vattenlevande djur. Vet ju så klart inte hur tillförlitlig denna information är....

Se där! Jag kan lugnt knapra på mina insekter.....
  • Anonym (Häpp)
    Konservativ skrev 2017-10-18 11:03:34 följande:
    Se där! Jag kan lugnt knapra på mina insekter.....
    Man kan väl knappast odla insekter eller jaga insekter som föda om man är vegan ? En vegan kan väl inte heller äta vilda plockade ägg? Vilda plockade äpplen ? Eller ha silkeskläder? Eller ullkläder ? Får man göra en kudde av fjädrar som man hittat?

Eller var går gränsen?
  • cb66

En intressant jämförelse är Indien där över 500 miljoner människor är vegetarianr (jag vet skillnaden mot vegan) och hela Indien äter i snitt 5 kg kött per år (vi äter 80 kg), där det mesta är från "fria" djur utanför köttindustrin.

Svara egentligen inte på fråga vad som händer om vi alla i världen blir veganer men det går definitivt att leva utan en stor köttindustri.

• Konservativ
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-18 13:19:01 följande:
    Man kan väl knappast odla insekter eller jaga insekter som föda om man är vegan ? En vegan kan väl inte heller äta vilda plockade ägg? Vilda plockade äpplen ? Eller ha silkeskläder? Eller ullkläder ? Får man göra en kudde av fjädrar som man hittat?

Eller var går gränsen?
    Det är väl upp till var och en. Får veganerna äta youghurt? Använda antibiotika?
  • Konservativ
    cb66 skrev 2017-10-18 13:23:35 följande:

En intressant jämförelse är Indien där över 500 miljoner människor är vegetarianr (jag vet skillnaden mot vegan) och hela Indien äter i snitt 5 kg kött per år (vi äter 80 kg), där det mesta är från "fria" djur utanför köttindustrin.

Svara egentligen inte på fråga vad som händer om vi alla i världen blir veganer men det går definitivt att leva utan en stor köttindustri.

Det går väl för många att bli veganer men helt säkert inte för alla. Och varför skulle man vilja? Kött ger mycket bra näring. Kött är gott! Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.
  • cb66
    Konservativ skrev 2017-10-18 16:16:12 följande:
    Det går väl för många att bli veganer men helt säkert inte för alla. Och varför skulle man vilja? Kött ger mycket bra näring. Kött är gott! Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.
    Nja, Indien visar tydligt att du kan leva gott utan kött och det är klart konstaterat att kött, speciellt nötkött är en väldigt stor miljöbov. Det är effektivare att äta grödan direkt istället för att göra om den till kött.

Sen har du rätt att miljarder människor i städerna inte kan odla sin egen mat men däremot så har de inga problem att föda upp och slakta sina egna kor. Som stadsbo är avsevärt enklare att ha en grisfarm än en majsåker - helt rätt.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2017-10-18 16:16:12 följande:
    Fast allt kött är ju inte (stor)industikött. Är gårdskött där djuren får leva ett för dem hyfsat naturligt liv innan slak (dvs lösbete så länge på året det går, böka runt i skogsdungar eller vad djuret nu gör) detsamma som att stå stallade 24/7, proppas med hög-energifoder, mm.?

Men det är så klart en definitionsfråga vad "industri" är.
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???