• Aniiee

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

Anonym (Häpp) skrev 2017-10-16 15:23:16 följande:

Man ska tänka på att antalet domesticerade djur är ca 7 gånger mer än antalet vilda däggdjur. Det finns ungefär 700 ton hästar, kor, får, hundar med mera och vikten på alla levande däggdjur är ca 100 ton.

Det finns ca 80 000 giraffer och 1 500 000 000 nötkreatur, ca 200 000 vargar och 400 000 000 hundar.

Att släppa ut dom skulle innebära en fullständig katastrof.

Sen har vi skyddsjakten i Sverige på älg och rådjur. För att inte skapa fullständigt kaos i trafiken skulle vi vara tvungna att få en en väldigt stor varg och järvstam som kan hålla dessa djur i rimligt antal. Alternativt låta sjukdomar som rävskabb och andra härja fritt

Nu måste du har skrivit fel eller så är det flera definitioner på "ton"......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    EmberEyes skrev 2017-10-17 05:26:35 följande:
    Ja, men du vet väl att det finns "metric ton(ne)" och "shit ton(ne)"... Tungan ute
    förvisso sant =P
  • Aniiee
    cb66 skrev 2017-10-17 09:17:19 följande:
    Man mäter ibland djurarater i biomassa dvs hur många kilo en djurart totalt väger på jorden. Ett bra sätt att jämföra mellan olika arter.

Häpp har missat med några miljoner, så här såg det ut:

Det fanns 2015 följande
    Människor (7,3 miljarder a 58 kg) = 425 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 1400 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 20 miljoner ton

År 1900 precis innan mekaniseringen av jordbruket och då vi började ta över vilda områden för mänskligt bruk var det:
    Människor 100 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 150 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 50 miljoner ton

Intressant är att vi år 1900 hade 1,5 gånger domesticerade djur per person och idag har vi 3,5 gånger så många
    jag vet. jag undrar mest om häpp vet....
  • Aniiee
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-17 09:57:35 följande:
    Jag glömde ordet miljoner, ett enkelt fel som inte gör mig till dåre. Ta det lugnt och acceptera att människor missar ett ord ibland.....
    ... och det gjorde du =)

alla kan skriva fel. helt ok.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2017-10-18 16:16:12 följande:
    Det går väl för många att bli veganer men helt säkert inte för alla. Och varför skulle man vilja? Kött ger mycket bra näring. Kött är gott! Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.
    Fast allt kött är ju inte (stor)industikött. Är gårdskött där djuren får leva ett för dem hyfsat naturligt liv innan slak (dvs lösbete så länge på året det går, böka runt i skogsdungar eller vad djuret nu gör) detsamma som att stå stallade 24/7, proppas med hög-energifoder, mm.?

Men det är så klart en definitionsfråga vad "industri" är.
  • Aniiee
    cb66 skrev 2017-10-19 08:56:04 följande:
    Det är säkert så att vi skulle kunna endast ha kött som produceras på det sättet, det vi får vänja oss vid är helt andra priser. Antagligen kommer kött att bli 4-5 gånger så dyrt och en ryggbiff lika vanlig på middagsbordet som hummer.

Vi åt ca 50 kilo kött per person från 1914 - 1960 idag äter vi 85 kilo, I indien äter man 5 kilo och i Thailand 25 kilo.
    Redan idag ligger svenskt gräsbeteskött endast ca 30% dyrare än industrikött. Dyrare kött skulle dessutom mest göra att folk äter lite mindre och njuter lite mer av köttet.

för övrigt stämmer inte din sifra riktigt. om inte köttkonsumptionen mer än fördubblats på 2 år, och dessutom även innehåller fisk och fågel.

85 kg låter mer som levandevikten än ätvikten, och det är ju en hel del saker på en ko som vi INTE äter.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2017-10-19 11:06:37 följande:
    För att föda 4 miljarder människor i städer behövs en massa verksamheter. Allt från transport till beredning, paketering, försäljning m.m. Och det gäller oavsett om maten är vegansk eller animalisk eller annan. 
    Skrev jag något annat? eller snarare: berörde jag den biten över huvud taget?
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???