Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???
Miljön och jorden skulle gå under för vi behöver djuren på ett eller annat sätt. Sen skulle jag aldrig sluta äta kött.
Miljön och jorden skulle gå under för vi behöver djuren på ett eller annat sätt. Sen skulle jag aldrig sluta äta kött.
Så jorden skapades samma sekund som tamdjuren kom?
Det är ju tvärtom, vår köttkonsumtion måste minska kraftigt, kött är en stor miljöbov, särskilt nötkött.
Fråga är också vad som skulle hända med alla människor, om alla hade slutat äta kött, ägg och mjölkprodukter så hade cancer i princip försvunnit då man automatiskt får cancer om man äter något av detta. Då hade alla helt plötsligt levt till 120+ eftersom vegansk kost är så överlägsen. Vi hade altså blivit mer och mer människor och det hade blivit mindre och mindre utrymme för djuren.
Nja, Indien visar tydligt att du kan leva gott utan kött och det är klart konstaterat att kött, speciellt nötkött är en väldigt stor miljöbov. Det är effektivare att äta grödan direkt istället för att göra om den till kött.
Sen har du rätt att miljarder människor i städerna inte kan odla sin egen mat men däremot så har de inga problem att föda upp och slakta sina egna kor. Som stadsbo är avsevärt enklare att ha en grisfarm än en majsåker - helt rätt.
Jag trodde detta var allmän kunskap men här får du lite länkar att läsa på. Produktion av kött släpper ut lika mycket som alla transporter tillsammans.
? att 1 kg nötkött (utan ben) orsakar 23-39 kg växthusgaser, vilket är ungefär tio gånger så mycket som 1 kg kyckling? Det beror bland annat på att kornas fodersmältning producerar mycket metangas, som påverkar klimatet.
www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott
Animalieproduktionen står för cirka 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Konsumtionen av kött är därför ? oavsett var och hur det har producerats ? förknippad med stor klimatpåverkan. De höga växthusgasutsläppen från produktion av kött beror till största delen på att det går åt mycket mark för att producera foder.
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/begransadklimatpaverkan/kottochklimat.4.32b12c7f12940112a7c800011009.html
www.svd.se/notkottet-ar-den-storsta-miljoboven
www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter