Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

cb66 skrev 2017-10-17 09:17:19 följande:
    Man mäter ibland djurarater i biomassa dvs hur många kilo en djurart totalt väger på jorden. Ett bra sätt att jämföra mellan olika arter.

Häpp har missat med några miljoner, så här såg det ut:

Det fanns 2015 följande
    Människor (7,3 miljarder a 58 kg) = 425 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 1400 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 20 miljoner ton

År 1900 precis innan mekaniseringen av jordbruket och då vi började ta över vilda områden för mänskligt bruk var det:
    Människor 100 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 150 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 50 miljoner ton

Intressant är att vi år 1900 hade 1,5 gånger domesticerade djur per person och idag har vi 3,5 gånger så många
    Räknar du in insekter i vilda djur? Eller är det ryggradsdjur?
  • Konservativ
    Gojtan skrev 2017-10-17 15:36:59 följande:

Oj vad roligt att så många svarat i tråden!

Vad gäller insekter så såg jag något program på National Geografic nature, där man hävdade att om man samlar ihop alla insekter på Jorden, så väger de mer än alla andra djur tillsammans, inklusive ryggradslösa vattenlevande djur. Vet ju så klart inte hur tillförlitlig denna information är....

Se där! Jag kan lugnt knapra på mina insekter.....
  • Konservativ
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-18 13:19:01 följande:
    Man kan väl knappast odla insekter eller jaga insekter som föda om man är vegan ? En vegan kan väl inte heller äta vilda plockade ägg? Vilda plockade äpplen ? Eller ha silkeskläder? Eller ullkläder ? Får man göra en kudde av fjädrar som man hittat?

Eller var går gränsen?
    Det är väl upp till var och en. Får veganerna äta youghurt? Använda antibiotika?
  • Konservativ
    cb66 skrev 2017-10-18 13:23:35 följande:

En intressant jämförelse är Indien där över 500 miljoner människor är vegetarianr (jag vet skillnaden mot vegan) och hela Indien äter i snitt 5 kg kött per år (vi äter 80 kg), där det mesta är från "fria" djur utanför köttindustrin.

Svara egentligen inte på fråga vad som händer om vi alla i världen blir veganer men det går definitivt att leva utan en stor köttindustri.

Det går väl för många att bli veganer men helt säkert inte för alla. Och varför skulle man vilja? Kött ger mycket bra näring. Kött är gott! Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.
  • Konservativ
    Aniiee skrev 2017-10-18 19:06:14 följande:
    Fast allt kött är ju inte (stor)industikött. Är gårdskött där djuren får leva ett för dem hyfsat naturligt liv innan slak (dvs lösbete så länge på året det går, böka runt i skogsdungar eller vad djuret nu gör) detsamma som att stå stallade 24/7, proppas med hög-energifoder, mm.?

Men det är så klart en definitionsfråga vad "industri" är.
    För att föda 4 miljarder människor i städer behövs en massa verksamheter. Allt från transport till beredning, paketering, försäljning m.m. Och det gäller oavsett om maten är vegansk eller animalisk eller annan. 
  • Konservativ
    cb66 skrev 2017-10-18 17:07:16 följande:
    Nja, Indien visar tydligt att du kan leva gott utan kött och det är klart konstaterat att kött, speciellt nötkött är en väldigt stor miljöbov. Det är effektivare att äta grödan direkt istället för att göra om den till kött.

Sen har du rätt att miljarder människor i städerna inte kan odla sin egen mat men däremot så har de inga problem att föda upp och slakta sina egna kor. Som stadsbo är avsevärt enklare att ha en grisfarm än en majsåker - helt rätt.
    Var ska människorna i Hammarkullen ha sina grisar? På balkongen? Och till julen ska de slakta och göra korv.....?
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???