• cb66

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

Jemp skrev 2017-10-16 10:59:29 följande:

Lägg till vad som händer med betesmarkerna och dess biologiska mångfald.

Betesmarker och öppna landskap är egentligen inte en del av vår natur. Vi har skapat dessa de senaste 1000 åren. Idag är det många som försöker få andra länder att inte skapa öppna landskap i till exempel Sydamerika.

Betesmarker skulle man kunna bibehålla med hjälp av får och "vilda" kossor, det finns ett antal områden där man låter kossor beta för att hålla marken öppen och det mesta av vårt öppna landskap är till för att odla grödor.

Den biologiska mångfalden finns framför allt i ängarna som skall slås vid speciella tillfällen, de är numera ersatta med foderodling för djur men de skulle man kunna återställa
  • cb66
    Meriall skrev 2017-10-16 12:47:38 följande:

Vi kanske skulle använda boskap till mer livsviktiga saker typ organ/medicinframställning etc eller varför inte avla/manipulera fram mer självständiga arter. Eller fasa ut det.

Utgångspunkten för diskussionen är att alla är veganer dvs inga djur skall offras för att vi skall må bra - så det blir nog utfasning
  • cb66
    Gojtan skrev 2017-10-16 10:56:53 följande:

Felet vi människor gjorde - borde ju ha skett för tusentals år sen då vi började domesticera djur och avla dem för att passa våra behov så bra som möjligt och inte så som naturen kräver för att de ska kunna leva vidare där??? I min värld så vore det extremt hänsynslöst och kallt att bara släppa ut dem i en miljö där de ganska snabbt skulle bli sjuka och förmodligen dö direkt - om de inte anpassar sig och därefter lever ett ganska hårt liv, så som naturen är skapad att vara för de som överlever???

Jag har svårt att se att det var fel att domesticera djur, människan är i grunden en allätare som äter kött och grönt. Vi har i alla år effektiviserat och förändrat vår värld för att utvecklas. Hade vi inte avlat fram vete eller ris och effektiviserat odlingen hade vi inte haft tid att bygga hus. Avel av djur är en anledning till att vi är där vi är idag. Utan dragoxar, hästar som kunde hjälpa oss att plöja så hade vi inte haft någon utveckling.

Att effektivisera matframställning har gett oss tid och energi att utveckla andra saker som hus, läkekonst, kultur osv.
  • cb66
    Aniiee skrev 2017-10-16 17:32:02 följande:
    Nu måste du har skrivit fel eller så är det flera definitioner på "ton"......
    Man mäter ibland djurarater i biomassa dvs hur många kilo en djurart totalt väger på jorden. Ett bra sätt att jämföra mellan olika arter.

Häpp har missat med några miljoner, så här såg det ut:

Det fanns 2015 följande
    Människor (7,3 miljarder a 58 kg) = 425 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 1400 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 20 miljoner ton

År 1900 precis innan mekaniseringen av jordbruket och då vi började ta över vilda områden för mänskligt bruk var det:
    Människor 100 miljoner ton biomassa
    Domesticerade djur = 150 miljoner ton
    Vilda djur (alla sorter) = 50 miljoner ton

Intressant är att vi år 1900 hade 1,5 gånger domesticerade djur per person och idag har vi 3,5 gånger så många
  • cb66
    Konservativ skrev 2017-10-17 09:27:10 följande:
    Räknar du in insekter i vilda djur? Eller är det ryggradsdjur?
    Det var inte jag som räknade utan WHO men insekter är med...men det är bara landbaserade djur så krill som har den största biomassan av alla 500 miljoner är inte med. 

Än så länge har inte domesticerade djur eller människan behov av yta slagit ut vattendjur. Överfiskning har dock  tagit en del.
  • cb66

En intressant jämförelse är Indien där över 500 miljoner människor är vegetarianr (jag vet skillnaden mot vegan) och hela Indien äter i snitt 5 kg kött per år (vi äter 80 kg), där det mesta är från "fria" djur utanför köttindustrin.

Svara egentligen inte på fråga vad som händer om vi alla i världen blir veganer men det går definitivt att leva utan en stor köttindustri.

• cb66
    Konservativ skrev 2017-10-18 16:16:12 följande:
    Det går väl för många att bli veganer men helt säkert inte för alla. Och varför skulle man vilja? Kött ger mycket bra näring. Kött är gott! Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.
    Nja, Indien visar tydligt att du kan leva gott utan kött och det är klart konstaterat att kött, speciellt nötkött är en väldigt stor miljöbov. Det är effektivare att äta grödan direkt istället för att göra om den till kött.

Sen har du rätt att miljarder människor i städerna inte kan odla sin egen mat men däremot så har de inga problem att föda upp och slakta sina egna kor. Som stadsbo är avsevärt enklare att ha en grisfarm än en majsåker - helt rätt.
  • cb66
    Aniiee skrev 2017-10-18 19:06:14 följande:
    Fast allt kött är ju inte (stor)industikött. Är gårdskött där djuren får leva ett för dem hyfsat naturligt liv innan slak (dvs lösbete så länge på året det går, böka runt i skogsdungar eller vad djuret nu gör) detsamma som att stå stallade 24/7, proppas med hög-energifoder, mm.?

Men det är så klart en definitionsfråga vad "industri" är.
    Det är säkert så att vi skulle kunna endast ha kött som produceras på det sättet, det vi får vänja oss vid är helt andra priser. Antagligen kommer kött att bli 4-5 gånger så dyrt och en ryggbiff lika vanlig på middagsbordet som hummer.

Vi åt ca 50 kilo kött per person från 1914 - 1960 idag äter vi 85 kilo, I indien äter man 5 kilo och i Thailand 25 kilo.
  • cb66
    Konservativ skrev 2017-10-19 11:09:32 följande:
    Var ska människorna i Hammarkullen ha sina grisar? På balkongen? Och till julen ska de slakta och göra korv.....?
    Om du inte har köttindustri så måste du ha en annan matindustri. Miljarder människor i städerna kan helt enkelt inte odla sin egen mat. Jag kommer inte att bli vegan.

Det var du som menade att stadsbor inte kan odla mat, självklart så måste vi använda den befintliga industrin som idag odlar vegetarisk mat till oss och grisarna. Idag odlar vi majs som blir grismat. det behövs mycket mindre industri om vi skulle ätit majsen själva
  • cb66
    Magnus81 skrev 2017-10-19 13:46:46 följande:
    På vilket sätt är nötboskap miljöbov?
    Jag trodde detta var allmän kunskap men här får du lite länkar att läsa på.  Produktion av kött släpper ut lika mycket som alla transporter tillsammans.

? att 1 kg nötkött (utan ben) orsakar 23-39 kg växthusgaser, vilket är ungefär tio gånger så mycket som 1 kg kyckling? Det beror bland annat på att kornas fodersmältning producerar mycket metangas, som påverkar klimatet.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott

Animalieproduktionen står för cirka 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Konsumtionen av kött är därför ? oavsett var och hur det har producerats ? förknippad med stor klimatpåverkan. De höga växthusgasutsläppen från produktion av kött beror till största delen på att det går åt mycket mark för att producera foder.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/begransadklimatpaverkan/kottochklimat.4.32b12c7f12940112a7c800011009.html

www.svd.se/notkottet-ar-den-storsta-miljoboven

www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter
  • cb66
    Magnus81 skrev 2017-10-19 18:56:17 följande:
    På djuren släpper så mycket metangas hur kommer det sig att vi inte har haft bekymmer med miljön förr.

Det strider mest giftiga gaser är bilar industri och flygplan.

Jag är bondpojk så jag har koll på detta.

Sen ekologiskt är mer farligt för miljön än konventionellt jordbruk.

Allt bönder odlar går inte till djuren utan det är en bråkdel bara resten går till livsmedel
    Då antar jag att du kan läsa och att du tror att jordbruksverket är en någorlunda tillförlitlig källa. 

Jag kan knappast argumentera med dig om huruvida jordbruksverket har rätt eller fel. Om du vet fakta som strider mot deras forskning så tycker jag att du snarast ska ringa dom så att dom kan korrigera sina fakta baserat på din kunskap.
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???